2022-01-31, 09:33
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Försäkringsbolagen begår ju också bedrägeri. Man är dubbelförsäkrad och betalar för båda försäkringarna, men kan bara utnyttja en när det behövs.
Hur ska försäkringsbolagen kunna veta om du kan använda en försäkring eller inte? Ska du bli uppringd en gång i veckan och få det avstämt? Inte helt rimligt att utforma lagstiftning därefter.
Citera
2022-01-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmaxT
Det tar såklart ett tag innan alla handlingar/skador handlagts. Därefter dröjer det ytterligare ett tag innan ärendet avslutats. När det sedan avslutats dröjer det till revision. Försäkringsbolag som inte är i samma koncern har inga öppna register där andra kan rota omkring. Hade det varit två bolag i samma koncern så hade de bett dig lägga ned ett av ärendena.
Men eftersom det inte verkar vara fallet så har de helt enkelt reviderat skadorna mot de register som de faktiskt delar, avslutade ärenden. Att det sedan tog två år kan bero på massor av olika anledningar, huvudsaken är att preskriptionstiden inte löpt ut, vilket den inte har. För deras del alltså.

I det här fallet låter det som att du får försöka förlika med något bolag annars kommer du rimligen lagföras.
"Okunnighet om lagen skadar".

Fast det är ju just det -det ska finnas ett gemensamt register för ALLA försökringsbolag -GSR. På deras sida står att alla ärenden registreras där och ses av försäkringsbolagen. Då är det ju konstigt att de inte sett detta innan.
Citera
2022-01-31, 10:26
Medlem
Som svar till alla -självklart betalar jag tillbaka pengarna, men jag är rädd att de polisanmäler mig.
Jag vet att jag är korkad och inte visste detta. Men det var ju faktiskt inte så att jag fick ut dubbelt vad en telefon kostar -efter självrisk och åldersavdrag blev summan tillsammans ca 60% av priset. Så är inte så jävla lätt att fatta.

Någon som faktiskt jobbar med försäkringar som har nån input?
Citera
2022-01-31, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronron99
Som svar till alla -självklart betalar jag tillbaka pengarna, men jag är rädd att de polisanmäler mig.
Jag vet att jag är korkad och inte visste detta. Men det var ju faktiskt inte så att jag fick ut dubbelt vad en telefon kostar -efter självrisk och åldersavdrag blev summan tillsammans ca 60% av priset. Så är inte så jävla lätt att fatta.

Någon som faktiskt jobbar med försäkringar som har nån input?

Man får minus självrisk vad en likvärdig begagnad telefon är värd. Om det inte vore så skulle alla helt plötsligt bli "bestulna" på sina mobiler när de blivit nåt är gamla för att få en ny för enbart kostnaden av självrisken.
Citera
2022-01-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Man får minus självrisk vad en likvärdig begagnad telefon är värd. Om det inte vore så skulle alla helt plötsligt bli "bestulna" på sina mobiler när de blivit nåt är gamla för att få en ny för enbart kostnaden av självrisken.

Ja jag har fattat det nu som sagt, jag menade bara att det inte är så fruktansvärt konstigt att man tror det och gör fel.
Citera
2022-01-31, 10:38
Medlem
Citat:
Fast det är ju just det -det ska finnas ett gemensamt register för ALLA försökringsbolag -GSR. På deras sida står att alla ärenden registreras där och ses av försäkringsbolagen. Då är det ju konstigt att de inte sett detta innan.
Men du kan ju inte registrera ärendet förrän det är stängt. Och stänger gör handläggaren inte per omgående.
Och om de mot förmodan skulle snappat upp det innan utbetalning från andra bolaget så är det fortfarande försök till bedrägeri.
Citera
2022-01-31, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast varför kan man inte söka från två försäkringar? Ni har ju betalat för det?

Man kan söka från båda men ska då uppge det till bolagen så de kan göra upp mellan varandra om hur mycket vardera bolag ska ta.

Och varför är ganska enkelt då man annars skulle kunna göra det till en affärsidé att köpa dyra prylar som man sedan försäkrar i flera bolag för att sedan bli "bestulen" på grejen och få ut mer än vad den är värd.
Citera
2022-01-31, 10:42
Citat:
För två år sedan så anmälde jag en förstörd iPhone till mitt försäkringsbolag och fick ut pengar. Eftersom jag också omfattades av min mammas hemförsäkring anmälde jag den där också och fick pengar därifrån med. Jag fattar nu att jag var korkad med jag hade INGEN ANING om att man inte fick göra så. Nu har försökringsbolaget hört av dig och tänker anmäla mig för bedrägeri.

Men jag undrar hur de inte har ”kommit på” det här tidigare? Nu har jag läst på och hittar info att det finns ett gemensamt register för alla försäkringsbolag så att de ser att man inte anmäler samma sak flera gånger. Någon som jobbar med försäkringar som kan berätta varför de då inte direkt såg detta att jag anmält hos två försäkringar, och kunde sagt det direkt istället för att komma efter två år???

Om det skett för två år sedan så lär väl detta (ringa) brottet vara preskriberat vid det här laget.
Citera
2022-01-31, 10:48
Medlem
Citat:
Ja jag har fattat det nu som sagt, jag menade bara att det inte är så fruktansvärt konstigt att man tror det och gör fel.

Med lite logiskt tänkande så är det orimligt att man skulle få mer för en sak än vad den är värd i sitt befintliga skick.

Och kollade upp avtalsvillkoren för Folksam och i dem står det tydligt vad som gäller för dubbelförsäkring.
https://www.folksam.se/forsakringar/...attsforsakring
"Dubbelförsäkring
C63. Har samma intresse försäkrats mot samma fara hos flera försäkringsföretag, är varje
försäkringsföretag ansvarigt mot den försäkrade som om det försäkringsföretaget ensamt hade
beviljat försäkring. Du har dock inte rätt till högre ersättning från försäkringsföretagen än vad
som sammanlagt svarar mot skadan
. Är summan av ansvarsbeloppen större än skadan, fördelas
ansvarigheten mellan försäkringsföretagen efter förhållandet mellan ansvarsbeloppen."
Citera
2022-01-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmaxT
Men du kan ju inte registrera ärendet förrän det är stängt. Och stänger gör handläggaren inte per omgående.
Och om de mot förmodan skulle snappat upp det innan utbetalning från andra bolaget så är det fortfarande försök till bedrägeri.

Vet du att det funkar så eller? I alla system jag jobbat i går det att registrera ett ärende oavsett status, och att det ligger som ”pågående” eller slutligen stängt.
Citera
2022-01-31, 10:54
Medlem
Alltså kom igen alla, jag har ju sagt att jag var korkad etc etc och fattar nu att det var fel. Kommentarer om att läsa villkor och att det kan utnyttjas av brottslingar etc. är ju fullständigt irrelevanta i det här läget. Jag har gjort fel, omedvetet, det var jävligt korkat men jag accepterar det. Det enda jag undrar nu är hur försäkringsbolagen rimligtvis inte upptäcker detta direkt då GSR finns.
Citera
2022-01-31, 10:55
Medlem
Citat:
För två år sedan så anmälde jag en förstörd iPhone till mitt försäkringsbolag och fick ut pengar. Eftersom jag också omfattades av min mammas hemförsäkring anmälde jag den där också och fick pengar därifrån med. Jag fattar nu att jag var korkad med jag hade INGEN ANING om att man inte fick göra så. Nu har försökringsbolaget hört av dig och tänker anmäla mig för bedrägeri.

Men jag undrar hur de inte har ”kommit på” det här tidigare? Nu har jag läst på och hittar info att det finns ett gemensamt register för alla försäkringsbolag så att de ser att man inte anmäler samma sak flera gånger. Någon som jobbar med försäkringar som kan berätta varför de då inte direkt såg detta att jag anmält hos två försäkringar, och kunde sagt det direkt istället för att komma efter två år???

Men vad hände med Iphone n då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in