• 1
  • 2
2022-01-30, 23:27
Medlem
För två år sedan så anmälde jag en förstörd iPhone till mitt försäkringsbolag och fick ut pengar. Eftersom jag också omfattades av min mammas hemförsäkring anmälde jag den där också och fick pengar därifrån med. Jag fattar nu att jag var korkad med jag hade INGEN ANING om att man inte fick göra så. Nu har försökringsbolaget hört av dig och tänker anmäla mig för bedrägeri.

Men jag undrar hur de inte har ”kommit på” det här tidigare? Nu har jag läst på och hittar info att det finns ett gemensamt register för alla försäkringsbolag så att de ser att man inte anmäler samma sak flera gånger. Någon som jobbar med försäkringar som kan berätta varför de då inte direkt såg detta att jag anmält hos två försäkringar, och kunde sagt det direkt istället för att komma efter två år???
Citera
2022-01-30, 23:44
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronron99
För två år sedan så anmälde jag en förstörd iPhone till mitt försäkringsbolag och fick ut pengar. Eftersom jag också omfattades av min mammas hemförsäkring anmälde jag den där också och fick pengar därifrån med. Jag fattar nu att jag var korkad med jag hade INGEN ANING om att man inte fick göra så. Nu har försökringsbolaget hört av dig och tänker anmäla mig för bedrägeri.

Men jag undrar hur de inte har ”kommit på” det här tidigare? Nu har jag läst på och hittar info att det finns ett gemensamt register för alla försäkringsbolag så att de ser att man inte anmäler samma sak flera gånger. Någon som jobbar med försäkringar som kan berätta varför de då inte direkt såg detta att jag anmält hos två försäkringar, och kunde sagt det direkt istället för att komma efter två år???

Varför betalar du inte bara tillbaka det du faktiskt stulit?
Citera
2022-01-31, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Varför betalar du inte bara tillbaka det du faktiskt stulit?
Trådskaparen funderar väl på om han kan ha ett litet överskott med pengar och nojar för eventuell konsekvens?

Trådskapren; Du kan ju hålla käften och låtsas vara dum. Händer något så säger du det att du inte visste att du hade fått ersättning från ett annat håll. Eller så betalar du tillbaka. Upp till dig
Citera
2022-01-31, 00:27
Medlem
Citat:

Det tar såklart ett tag innan alla handlingar/skador handlagts. Därefter dröjer det ytterligare ett tag innan ärendet avslutats. När det sedan avslutats dröjer det till revision. Försäkringsbolag som inte är i samma koncern har inga öppna register där andra kan rota omkring. Hade det varit två bolag i samma koncern så hade de bett dig lägga ned ett av ärendena.
Men eftersom det inte verkar vara fallet så har de helt enkelt reviderat skadorna mot de register som de faktiskt delar, avslutade ärenden. Att det sedan tog två år kan bero på massor av olika anledningar, huvudsaken är att preskriptionstiden inte löpt ut, vilket den inte har. För deras del alltså.

I det här fallet låter det som att du får försöka förlika med något bolag annars kommer du rimligen lagföras.
"Okunnighet om lagen skadar".
Citera
2022-01-31, 01:18
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det är ju bara för dig att säga att du gjorde ett administrativt fel och lova att återbetala pengarna omgående.
Citera
2022-01-31, 04:51
Medlem
Du förstod alltså inte att det inte är realistiskt att få ut, gissningsvis, ungefär dubbelt så mycket som telefonen är värd?
Citera
2022-01-31, 05:28
Medlem
Du är tyvärr rökt skulle jag tro TS - fullständigt FINITO!

Försäkringsbolagen och Polisen tar alla småbrott gjorda av pursvenskar på stort allvar. Med en prick i registret blir det sedan svårt att få jobb osv.

Muhamedaner däremot får ha hur många olika identiteter som helst med bidrag till var och en och vara 100 stycken skrivna på samma adress utan att någon bryr sig.

Du gör nog bäst i att ringa upp vem det nu är som kommit på dig och smöra ordentligt och säga att det var ett misstag och be till den helige ande att de släpper det här om du betalar tillbaka. Säg att de får välja på en snabb återbetalning från din sida eller en lång och utdragen rättsprocess där du tänker hävda god tro.
Citera
2022-01-31, 06:53
Medlem
Jag trodde det fungerade som livförsäkring att man kunde ha flera.... lär sig alltid något. Kan väll Bara betala tillbaka så lär dom inte driva vidare.
Citera
2022-01-31, 08:05
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:

Fast varför kan man inte söka från två försäkringar? Ni har ju betalat för det?

Om man skadar sig i arbetet och har två försäkringar, kan man inte få ut på båda med då?
Citera
2022-01-31, 08:08
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Jag trodde det fungerade som livförsäkring att man kunde ha flera.... lär sig alltid något. Kan väll Bara betala tillbaka så lär dom inte driva vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fast varför kan man inte söka från två försäkringar? Ni har ju betalat för det?

Om man skadar sig i arbetet och har två försäkringar, kan man inte få ut på båda med då?
Exakt. Min mamma hade en massa försäkringar på mig när jag var liten och när jag bröt armen fick jag ut på samtliga för de stora ärr operationen efterlämnade. Som sagt var: man har ju betalat för det. Även om det nu inte fungerar så för samtliga scenarier är det väl inte konstigt om man tror att det är så?
TS, du får väl helt enkelt förklara att du inte förstod att man inte fick göra så. Du hade två försäkringar som du betalade för och sökte därmed ersättning från bägge. Inte särskilt uppseendeväckande.
Citera
2022-01-31, 09:07
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Försäkringsbolagen begår ju också bedrägeri. Man är dubbelförsäkrad och betalar för båda försäkringarna, men kan bara utnyttja en när det behövs.
Citera
2022-01-31, 09:31
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Exakt. Min mamma hade en massa försäkringar på mig när jag var liten och när jag bröt armen fick jag ut på samtliga för de stora ärr operationen efterlämnade. Som sagt var: man har ju betalat för det. Även om det nu inte fungerar så för samtliga scenarier är det väl inte konstigt om man tror att det är så?
TS, du får väl helt enkelt förklara att du inte förstod att man inte fick göra så. Du hade två försäkringar som du betalade för och sökte därmed ersättning från bägge. Inte särskilt uppseendeväckande.
Medicinska försäkringar så att säga fungerar annorlunda. Du hittar lagrummet i 6. kap 4 § försäkringsavtalslagen. Där följer att du inte kan få ut mer ersättning än vad skadan innebär. Det finns ingen särskild bestämmelse i straffrätten om vad TS gjort angående dubbelförsäkring men bedrägeri är det närmaste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in