Citat:
Ursprungligen postat av
Ronron99
För två år sedan så anmälde jag en förstörd iPhone till mitt försäkringsbolag och fick ut pengar. Eftersom jag också omfattades av min mammas hemförsäkring anmälde jag den där också och fick pengar därifrån med. Jag fattar nu att jag var korkad med jag hade INGEN ANING om att man inte fick göra så. Nu har försökringsbolaget hört av dig och tänker anmäla mig för bedrägeri.
Men jag undrar hur de inte har ”kommit på” det här tidigare? Nu har jag läst på och hittar info att det finns ett gemensamt register för alla försäkringsbolag så att de ser att man inte anmäler samma sak flera gånger. Någon som jobbar med försäkringar som kan berätta varför de då inte direkt såg detta att jag anmält hos två försäkringar, och kunde sagt det direkt istället för att komma efter två år???
Det tar såklart ett tag innan alla handlingar/skador handlagts. Därefter dröjer det ytterligare ett tag innan ärendet avslutats. När det sedan avslutats dröjer det till revision. Försäkringsbolag som inte är i samma koncern har inga öppna register där andra kan rota omkring. Hade det varit två bolag i samma koncern så hade de bett dig lägga ned ett av ärendena.
Men eftersom det inte verkar vara fallet så har de helt enkelt reviderat skadorna mot de register som de faktiskt delar, avslutade ärenden. Att det sedan tog två år kan bero på massor av olika anledningar, huvudsaken är att preskriptionstiden inte löpt ut, vilket den inte har. För deras del alltså.
I det här fallet låter det som att du får försöka förlika med något bolag annars kommer du rimligen lagföras.
"Okunnighet om lagen skadar".