2022-01-30, 06:30
Medlem
Haajibs avatar
Problemet med lägenheter är att du inte har kontroll över vem du får som granne. Har du otur får du en knarkare eller någon sjuk jävel som slår sin fru och skriker som apor.

Jag har lärt mig efter ett år i lägenhet i nyproduktion att invandrare är värre än barnfamiljer. Invandrarna gör mer skada i trapphuset, soprummet, cykelförådet, och källaren.

Kastar sopor i trapphuset, röker i entren till trapphuset. Kastar sopor på golvet i soprummet, kastar möbler i soprummet som står och samlar damm. En familj på 5 har 10 cyklar som tar alla platser i förrådet,
men ingen av jävlarna cyklar. De använder källaren som lekstuga och barnen springer omkring där nere.

Vilket gör att det inte är värt att smyga fram och visa respekt. Man måste göra sig hörd, annars hör ingen att du bor där du gör.

Nyproduktion är ingen garanti för att det inte ska bo en massa invandrare, araber, eller knarkare där.
Citera
2022-01-30, 06:42
Medlem
Höra grannar? Bor du i ett hus byggt av wellpapp?
Citera
2022-01-30, 06:52
Medlem
BoxInBags avatar
Bor i en enligt mig skitsnygg lägenhet som inte är det minsta lyhörd. Älskar allt med den.
Citera
2022-01-30, 07:16
Medlem
smygarn08s avatar
Jag bosätter mig alltid högst upp i huset.. bäst så
Citera
2022-01-30, 07:55
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Inom en radie på 100 meter från min lägenhet har jag tillgång till följande:
2 större mataffärer (den ena har öppet till kl 23 mån-lör)
1 turklivs
1 tobaks/spelbutik
3 krogar/pubar
2 pizzerior
1 thairestaurang
1 kinakrog
1 grekisk restaurang
1 hamburgerhak
1 sushirestaurang
2 Caféer
köttaffär
fiskaffär
frukthandlare
Gym
Frisör
Bibliotek
+ minst 10-15 andra affärer/matställen som jag normalt sett inte nyttjar
Kollektivtrafik som har avgångar minst var 20e minut i princip dygnet runt
Systembolaget, vårdcentral och tandläkarmottagning ligger 5 minuters gångväg bort

Vad ligger inom 100m från en normal villa?

Normal villa vet jag inte vad det är men på landsbygden ser ut som följer:
Närhet till natur, skog, fiskesjöar, odlingar, vidder, stjärnhimmel, tystnad, ladugården, frisk luft, hönshuset, jordkällaren, vedboden, vandringsleder, vindskyddet, djur, nattmörker, jaktstugan, alla underbara grannar, bygdegården, traktorn…

Vill man handla nåt så finns internet och lantbrevbärare som levererar hem gratis. Och jag ser det som en fördel att här inte finns kabab och thai-skräp. Här äter vi riktig mat.
Citera
2022-01-30, 08:35
Medlem
Jag upplever att det blir värre med åren. Har bott i lägenhet hela mitt liv och inte stört mig så mycket på ljud innan. Vissa människor är så oerhört högljudda att det inte vekar finnas några gränser. För dom medvetet oväsen för att störa och provocera?

Brukar knacka på om någon för orimligt mycket oväsen men det går ju inte att göra så varje gång nån smäller i en dörr eller pissar rakt ner i vattnet på toan nattetid…

Rimligtvis måste ju vissa typer av hus vara mer högljudda än andra? Mina föräldrar bor i ett höghus från 60-talet. Där är det väldigt tyst. Själv bor jag i ett 40-tals hus. Här hör man i princip allt! Hur är det med nyproduktioner? Är de i regel mer ljudisolerade?
Citera
2022-01-30, 09:31
Medlem
regerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Ärligt talat. Jag har bott i 7 olika lägenheter i mitt liv och det är en av de främsta anledningarna till att jag även mått dåligt större delen av mitt liv.
Man hör grannar hela tiden, de visar noll respekt. Det spelas musik, det skramlas och dunkas, man är högljudd på alla möjliga sätt.

En annan tassar runt som en katt liksom. Hur kan man ens göra så mycket liv som folk gör? Man flyttar stolar så det gnisslar.
Folk röker på balkongen, smäller i ytterdörrar.

Detta gäller även bostadsrätter. Jag har bott i nyproducerade fina lägenheter men det är ingen skillnad. Det är samma skit där också. Enda skillnaden är att man i regel inte stöter på familjer med 4 barn i en tvåa som har orientaliska middagar kl 23 varje vardag samt narkomaner.

Så , hur står ni ut med helvetet?

Bo i bättre områden är svaret. Jag föredrar hus men har aldrig haft de problem du beskriver med bostadsrätter.
Citera
2022-01-30, 09:58
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Man slipper allt jobb som husägande innebär.
Skotta snö klippa gräs byta tak måla medmera.
Bara ringa vaktmästaren vid problem.
Jag har bott i hus och det är fan en andra arbetsplats.
Fritiden är minimal, alltid något som måste fixas.
Precis, jag diskuterade det med mina jobbarkompisar när dom påstod deras frihet med hus. Men så var det fukt i källaren och det måste grävas upp, antingen utföra slitjobbet själv eller sätta sig i ytterligare skuld och köpa in. Ho någon annan så var det nödvändigt med en köksrenovering och så höll det på.
Nej tack! Jag värderar min frihet och bor i en bostadsrätt. Säkert sämre ekonomiskt i slutänden, men de får inte tillgång till investeringen förrän man säljer. När man gott och väl har blivit pensionär och inte orkar bränna pengarna längre.
Citera
2022-01-30, 10:02
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Inom en radie på 100 meter från min lägenhet har jag tillgång till följande:
2 större mataffärer (den ena har öppet till kl 23 mån-lör)
1 turklivs
1 tobaks/spelbutik
3 krogar/pubar
2 pizzerior
1 thairestaurang
1 kinakrog
1 grekisk restaurang
1 hamburgerhak
1 sushirestaurang
2 Caféer
köttaffär
fiskaffär
frukthandlare
Gym
Frisör
Bibliotek
+ minst 10-15 andra affärer/matställen som jag normalt sett inte nyttjar
Kollektivtrafik som har avgångar minst var 20e minut i princip dygnet runt
Systembolaget, vårdcentral och tandläkarmottagning ligger 5 minuters gångväg bort

Vad ligger inom 100m från en normal villa?

Bor du mitt i Kabul city?
20m från min villa har jag en 9x4m uppvärmd pool maj-september, ett spabad på 40c året runt, trädgård och land samt ett uppvärmt dubbelgarage med 2 bilar och ett man cave. Och tyst o skönt. 1 min promenad bort finns en grönsakshandlare med lokalproducerat, 5min bort med bilen finns en köttomat med lamm och nöt från närliggande naturbetesgården. 10min bort med bilen finns en stad på 130k pers med allt man behöver. Och just det, skolbussen stannar utanför huset.
Citera
2022-01-30, 10:06
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag kan bara hålla med dig TS, fy fan för grannar.
Jag flyttade ut på landet och har flera km till närmsta granne.
Jo jag vet, inte alla som har den möjligheten men det var först då efter ett antal lägenheter som jag fick känna lugn och ro hemma.
Citera
2022-01-30, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Ärligt talat. Jag har bott i 7 olika lägenheter i mitt liv och det är en av de främsta anledningarna till att jag även mått dåligt större delen av mitt liv.
Man hör grannar hela tiden, de visar noll respekt. Det spelas musik, det skramlas och dunkas, man är högljudd på alla möjliga sätt.

En annan tassar runt som en katt liksom. Hur kan man ens göra så mycket liv som folk gör? Man flyttar stolar så det gnisslar.
Folk röker på balkongen, smäller i ytterdörrar.

Detta gäller även bostadsrätter. Jag har bott i nyproducerade fina lägenheter men det är ingen skillnad. Det är samma skit där också. Enda skillnaden är att man i regel inte stöter på familjer med 4 barn i en tvåa som har orientaliska middagar kl 23 varje vardag samt narkomaner.

Så , hur står ni ut med helvetet?

Jag slipper klippa gräs eller hålla på med tomten på annat sätt.
Citera
2022-01-30, 10:15
Medlem
Håller inte med TS alls. Sköta trädgård? Skotta snö? Det är ju ett mörker att ha hus. I lgh kommer man hem och sen behöver inte något skötas. Dessutom brukar det vara en bit till jobbet när man bor i hus, så behöver man stå ut med att ha en bil också.

Näe. Går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in