• 1
  • 2
2022-01-28, 23:09
Medlem
Jag är utbildad undersköterska och har jobbat i äldreomsorgen i 14 år.
Men har precis varit på arbetsintervju på dollarstore och väntar svar från dom ang jobb.
I nuläget är jag så trött på vården. Jag orkar inte helt enkelt. Måste få en paus från det och göra något helt annat.
Men hur är egentligen lönen som butiksmedarbetare?
Jag har ingen speciell erfarenhet inom handel, men har ju ändå någon sorts arbetslivserfarenhet än många andra unga som söker.
Vad är egentligen vettigt att ha som grundlön?
Några råd därute?
Citera
2022-01-28, 23:11
Medlem
Revejs avatar
Absolut ingen aning. 25k?
Citera
2022-01-28, 23:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Sikta på Handels avtal.

https://handels.se/pa-jobbet/lagstal...ativa-butiker/
Citera
2022-01-28, 23:22
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sikta på Handels avtal.

https://handels.se/pa-jobbet/lagstal...ativa-butiker/
Urmakare, står det.
Citera
2022-01-28, 23:23
Medlem
DaChiefs avatar
Om du ska jobba på dollarstore, så kommer timmlönen att vara typ en dollar?

Jag vet inte men kan anta att arberna i alla led typ, tjänar 1 dollar om kan sälja slutprodukten för 1 dollar.
Citera
2022-01-28, 23:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Urmakare, står det.

Urmakare har en särskild tabell, den undre.

Här finns mer info

https://handelsnytt.se/2020/12/17/sa...s-avtal-minst/
Senast redigerad av ArgusOne 2022-01-28 kl. 23:33.
Citera
2022-01-28, 23:33
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Urmakare har en särskild tabell, den undre.
Tveksam att $-store som det frågas efter har Urmakare.
Möjligen om MrMinit är utanför men kräver troligen specialutbildning och då vill du ha ett yrke med mer betalt. Klockor är ute men någon med små fingrar kan tjäna bra på att laga mobiler.
Citera
2022-01-28, 23:49
Medlem
Citat:
Möjligen om MrMinit är utanför men kräver troligen specialutbildning och då vill du ha ett yrke med mer betalt. Klockor är ute men någon med små fingrar kan tjäna bra på att laga mobiler.

Du ska alltså titta ovanför tabellen för urmakare.

OnT, sedan gäller det ju också att Dollarstore har kollektivavtal, vilket jag inte har en aning om, men det kan facket svara på om man ringer.

Vad gäller erfarenhet, eller branschvana, tror jag inte att du ska räkna med att få någonting för din arbetslivserfarenhet. Arbetsgivaren kan vara "snäll" och ge dig branschvana, men jag tror inte att de har någon skyldighet att göra så.
Citera
2022-01-28, 23:55
Medlem
Som urmakare i matbutik bore lönen ligga någonstans kring 140kr/h tänker jag. Det sämsta är kanske att man blir en "kändis "utan några fördelar. Alltid vara offentlig. Annars är det nog jämförbart med mindre stressigt vardagsjobb. Packa upp varor, sitta i kassa, hålla koll på fifflande kunder.
Citera
2022-01-29, 00:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Du ska alltså titta ovanför tabellen för urmakare.

OnT, sedan gäller det ju också att Dollarstore har kollektivavtal, vilket jag inte har en aning om, men det kan facket svara på om man ringer.

Vad gäller erfarenhet, eller branschvana, tror jag inte att du ska räkna med att få någonting för din arbetslivserfarenhet. Arbetsgivaren kan vara "snäll" och ge dig branschvana, men jag tror inte att de har någon skyldighet att göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Som urmakare i matbutik bore lönen ligga någonstans kring 140kr/h tänker jag. Det sämsta är kanske att man blir en "kändis "utan några fördelar. Alltid vara offentlig. Annars är det nog jämförbart med mindre stressigt vardagsjobb. Packa upp varor, sitta i kassa, hålla koll på fifflande kunder.

Ni ska kika på timlönerna ovanför tabellen för urmakare, eller den länk jag gav i ett senare inlägg. Det är vad som gäller för butik med Handels kollektivavtal.

Citat:
För oss är kollektivavtal en självklarhet för att skydda
medarbetarna och kunna hjälpa arbetet mot en trygg och
mer jämställd arbetsplats.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...C7CFDECElyNoH4
Citera
2022-01-29, 00:08
Medlem
Citat:
Ni ska kika på timlönerna ovanför tabellen för urmakare, eller den länk jag gav i ett senare inlägg. Det är vad som gäller för butik med Handels kollektivavtal.

Det var ju det jag sa.
Citera
2022-01-29, 00:14
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Det var ju det jag sa.

Jo jag vet. Men det verkar råda någon form av missuppfattning så enklare att svara alla i ett inlägg.

Om man vill tjäna mer än minimum i butik så är det ett tips att ta många OB timmar. En hel söndag eller helgdag ger mer än 1,5 vanliga dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in