• 1
  • 2
2022-01-29, 01:27
Medlem
Packapappaspacks avatar
Idag är då alla jobb stressiga det spar ingel roll om du jobbar inom vård, handeln eller bitcoinkung. Samhället stressar.

Lön bör ligga runt 150.
Bra ob (förhållande till lönen)etc
Citera
2022-01-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packapappaspack
Idag är då alla jobb stressiga det spar ingel roll om du jobbar inom vård, handeln eller bitcoinkung. Samhället stressar.

Lön bör ligga runt 150.
Stressar? Det kallas effektivisering. Varje år måste man bli effektivare. Genom att optimera schemat och nyttja resurser smartare kan ännu mer krämas ur. Sen höjer vi ribban mer och mer. Jämför med höjdhopp. Till slut kanske man kan hoppa 6 meter jämfota.
Citera
2022-01-29, 08:39
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packapappaspack

Lön bör ligga runt 150.

Snarare 136 kronor och 61 öre i timmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Vad gäller erfarenhet, eller branschvana, tror jag inte att du ska räkna med att få någonting för din arbetslivserfarenhet. Arbetsgivaren kan vara "snäll" och ge dig branschvana, men jag tror inte att de har någon skyldighet att göra så.

Det kan TS glömma, att ha jobbat inom vården är knappast meriterande.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Om man vill tjäna mer än minimum i butik så är det ett tips att ta många OB timmar. En hel söndag eller helgdag ger mer än 1,5 vanliga dagar.

Ja man skulle kunna säga att en röd dag är mer än 1.5 vanliga dagar. Man skulle också kunna säga att det är exakt som två vanliga dagar eftersom ob-ersättningen då är 100%...
Senast redigerad av Aigis 2022-01-29 kl. 08:42.
Citera
2022-01-29, 18:02
Medlem
killawifes avatar
Om dollarstore följer Handels avtal så ligger lönen om man har noll erfarenhet på ca 22500:- i månaden heltid utan OB, 24500:- med tre års erfarenhet. Jag skulle dock tro att ingen förutom chefer har heltidsanställning på Dollarstore.

Jag hade dock kollat lite här innan jag börjar jobba där: https://se.indeed.com/cmp/Dollarstore/reviews
Citera
2022-07-26, 17:03
Medlem
En släkting till mig ska jobba i butik.
Om man är schemalagd 10-17 men de behöver vara där lite innan för att förbereda. Ska de få betalt för det eller ingår det att man ska vara där innan och rodda utan extra betalt?

Har själv aldrig jobbar sådär så vet inte vad som gäller men rimligtvis bör det ”ingå”?
Citera
2022-07-27, 03:19
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
En släkting till mig ska jobba i butik.
Om man är schemalagd 10-17 men de behöver vara där lite innan för att förbereda. Ska de få betalt för det eller ingår det att man ska vara där innan och rodda utan extra betalt?

Har själv aldrig jobbar sådär så vet inte vad som gäller men rimligtvis bör det ”ingå”?

Varje minut man är på plats ska man få lön för. Så är man schemalagd 10-17 så dyker man upp lagom så att man hinner byta om och stämpla in, inget mer. Om de vill att man ska komma typ 9.30 för att man ska öppna och fronta så får de schemalägga 9.30-17. Samma om man ska vara kvar efter arbetstidens slut. Detta gör ALLA seriösa butiker så försöker de med nåt annat så bör han leta nytt jobb direkt. Alla mina butiksjobb jag haft har haft arbetstider typ 8.10-19.15, 6.45-16.15, 8.45-19.15 eller liknande. Det är dock inte ovanligt att man har chefer som startar upp, plockar fram kassor och även låser och larmar. Då behöver man inte komma tidigare, bara så man är klar att börja arbeta när ens arbetstid börjar, i detta fallet 10.00.
Citera
2022-07-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Varje minut man är på plats ska man få lön för. Så är man schemalagd 10-17 så dyker man upp lagom så att man hinner byta om och stämpla in, inget mer. Om de vill att man ska komma typ 9.30 för att man ska öppna och fronta så får de schemalägga 9.30-17. Samma om man ska vara kvar efter arbetstidens slut. Detta gör ALLA seriösa butiker så försöker de med nåt annat så bör han leta nytt jobb direkt. Alla mina butiksjobb jag haft har haft arbetstider typ 8.10-19.15, 6.45-16.15, 8.45-19.15 eller liknande. Det är dock inte ovanligt att man har chefer som startar upp, plockar fram kassor och även låser och larmar. Då behöver man inte komma tidigare, bara så man är klar att börja arbeta när ens arbetstid börjar, i detta fallet 10.00.

Tack för bra svar.
Då ska jag framföra det att han ska ha det i åtanke när han får sitt schema.
Citera
2022-07-29, 21:38
Medlem
Onan-erarens avatar
Hur gammal är du? dom brukar inte anställa nån över 40, man är rätt så passé då, så härda ut å håll dig till det du har skulle jag föreslå.
Citera
2022-07-29, 23:02
Medlem
Vem0ths avatar
Utan ansvar och bara jobba 37,25 eller 40 timmar veckan dagtid. 22 650 - 24 330 kr månaden innan skatt och semesterersättning efter 3 års branchvana.

Med kvällar och varannan helg, ca 28 tusen innan skatt och semesterersättning.

Dagtid och helgfri med ansvar, förhandlas med arbetsgivare vilket brukar landa mellan 27-35 tusen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in