Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-27, 22:28
  #1
Medlem
jag levde på bidrag några månader och det var jävlogt härligt faktiskt.

tränade och gjorde mest sånt jag ville.
Såg film och vaknade kl 11 istället för kl 06 30.

Levde såklart inget lyxliv men maten funkade och man behöver inte äta 3 gånger om dagen och vräka i sig hela tiden. Skrattar åt folk som äter frukost lunch middag och kvällsfika. Åt lite på morgonen och sen igen vid kl 20.


Undrar hur många skulle Sverige klara av att försörja?
Måste ju gå att räkna ut på nåt sätt.
Citera
2022-01-27, 22:32
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
jag levde på bidrag några månader och det var jävlogt härligt faktiskt.

tränade och gjorde mest sånt jag ville.
Såg film och vaknade kl 11 istället för kl 06 30.

Levde såklart inget lyxliv men maten funkade och man behöver inte äta 3 gånger om dagen och vräka i sig hela tiden. Skrattar åt folk som äter frukost lunch middag och kvällsfika. Åt lite på morgonen och sen igen vid kl 20.


Undrar hur många skulle Sverige klara av att försörja?
Måste ju gå att räkna ut på nåt sätt.
Just nu är det 49% som är "sysselsatta". Av dessa är det kanske max en tredjedel som under sin livstid bidrar mer än vad dom kostar.
Så man kan väl säga att 15-20% av befolkningen gör att det hela går runt.
Citera
2022-01-27, 22:33
  #3
Medlem
Till nästa gång du går på bidrag kan jag rekommendera ett tungt cannabisbruk. Då sover du längre och skrattar åt annat än andras matvanor.

För att svara på din fråga, Nej det vore en direkt omoralisk vetenskaplig information med dålig värdegrund
Citera
2022-01-27, 22:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så man kan väl säga att 15-20% av befolkningen gör att det hela går runt.

Wow. vilken matte gjorde du den helt själv?
Citera
2022-01-27, 22:41
  #5
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
Det verkar inte roligt. Poppa lite tjack och så blir jobb roligt. Samt jobb gör allting bättre. Om det inte är allt för otacksamt och alla skrattar åt en. Typ som reklambud eller något stört som passar bättre i gaskammaren.
Citera
2022-01-27, 22:41
  #6
Medlem
Airwave92s avatar
Är det socialbidrag du tänker på eller va?
Citera
2022-01-27, 22:41
  #7
Medlem
icuesofty20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just nu är det 49% som är "sysselsatta". Av dessa är det kanske max en tredjedel som under sin livstid bidrar mer än vad dom kostar.
Så man kan väl säga att 15-20% av befolkningen gör att det hela går runt.

Det är nog betydligt högre än 15-20%. Särskilt med tanke på skatterna. I USA ser det nog väldigt annorlunda ut dock.
Citera
2022-01-27, 22:45
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groja
Wow. vilken matte gjorde du den helt själv?
Nej.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ar...arbetsmarknad/

49% sysselsatta, 10% uppskattar jag har hittepåjobb. 40% kvar. Kvinnor får mer ut av systemet än vad dom betalar in. Återstår ca 20% , max, som håller igång det hela & ser till att resten överlever.
Citera
2022-01-27, 22:57
  #9
Medlem
Miekkalinnas avatar
Det tunga skattetrycket vi har gör att betydligt fler kan leva med hyfsad standard på bidrag.

I många länder går det inte ens att få ihop en dräglig standard även om man har ett heltidsjobb utan man måste jobbar ännu mer.
Citera
2022-01-27, 23:21
  #10
Medlem
Tur vi bor i Sverige då. Testade på utlandet ett tag dock. Lägre skatter men pissbetalt som du säger. Kanske lämpligt att börja studera medans det fortfarande är gratis
Citera
2022-01-27, 23:30
  #11
Medlem
Willy-45s avatar
Såg siffran 1.3 miljoner som lever på bidrag.
Såg också en professor i nånting som ansåg att statistiken var fel och att det är 1.8 miljoner som inte kan försörja sig själva..
Siffror som gör att man kanske bör fundera lite över skatteläget i landet..
Eller kvinnan i Uppdrag Granskning som bott 18år i Sverige och levt på bidrag!
Kunde några svenska ord och en dålig engelska..
Citera
2022-01-28, 09:25
  #12
Medlem
om staten fick medel att ta mer av inkomster m.m så skulle det nog gå att försörja bra många fler med det mest basala.

Med tanke på att det mesta som produceras görs väldigt effektivt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback