2006-06-18, 18:32
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Räcker att se hur det fungerar på detta forum. Kvinnor skriver uteslutande i Lounge och Sex & Samlevnad medan männen tar ansvar för en makrodebatt i Politik etc.

Måste man alltså vara intresserad av allt här på forumet för att bli respekterad? Dessutom kan man faktiskt vara aktiv i ett ämne, även om man inte är med och debatterar.

Sen är det även så att män kan vara mer framfusiga, och det är ofta en otrevlig ton som gör att kvinnor inte känner att det är värt att skriva något, eftersom man bara blir ratad och kränkt ändå.

Efter detta blir jag än mer återhållsam med mina inlägg, för jag hade en åsikt, och blir personligt påhoppad, är det så det ska gå till i en debatt? Är det inte åsikten som ska vara medelpunkten?

Citat:
Kvinnor är varelser vars biologiska syfte är reproduktion, och vars livsuppgift går ut på att finna en lämplig partner. Kvinnor dras därför till alfahannar som exempelvis är bra då de skyddar kvinnan och den framtida avkomman, men samtidigt gillar kvinnorna "gulliga killar" utan samma testosteronreceptorer som alfahannarna, då kvinnorna enligt biologiska förutsättningar även är sociala varelser i högre utsträckning än männen. Alfahannarna är som bekant bra på att bröla och dricka öl, men sämre på att föra ett resonemang.

Grundproblemet ligger i att "förr" när människan var jägare och samlare var alfahannen flockens naturliga ledargestalt. Att bröla och vara fylld med testosteron (se exempelvis fallosdyrkan i forntiden) var det som tryggade försörjningen. Kvinnor dras därför till dessa i grunden, men samtidigt är det inte längre alfahannarna som står för en trygg ekonomisk försörjning, utan folk med hög utbildning, sansad testosteronproduktion etc. Vid avlande av avkomma har således den "gulliga killen" en fördel idag då han står för en trygg försörjning, men samtidigt kommer kvinnor alltid att dras till alfahannarna, flörta med dem etc. Därav alla medelålders kvinnor som går på föreställningar med manliga strippor, åker till Gambia för att få stock, raggar på yngre killar på krogen etc. Bara för att vårt samhälle de senaste decennierna förvandlats i rask takt har människans biologiska förutsättningar inte förändrats, vi är fortfarande jägare och samlare.

Är kvinnan en lägre stående varelse? Inte nödvändigtvis, men väldigt annorlunda och man bör räkna med att kvinnor är otrogna, det ligger helt enkelt i deras natur.

Får hålla med henkko här. Fröken blåbär agerar omedvetet, biologiska förutsättningar styr henne och hon vill ha stock (indirekt reproduktionssyfte). Att hon flörtar med så många som möjligt är för att säkerställa ett större urval av stock. Det är möjligtvis inget fel eller fult med det, men det är knappast ett "oskyldigt" beteende.

Enligt undersökningar som har gjorts för RFSU's räkning så är andelen män större vad gäller otrohet. Vad grundar du din åsikt på?

Åter till jägartemat, sexologen Anna Zeffer menar "att människan helt och hållet är en biologisk varelse, som styrs av drifter och behov från tiden i grottorna.
– Och för männen handlar det om att få så mycket avkomma som möjligt och att sprida sina gener."

Vidare till mitt flörtande, är det inte trevligare med kvinnor som är öppna och glada, än kvinnor som bara går efter hur rik du är? Hur rolig blir en sådan kvinna efter ett tag? Hade jag haft ett förhållande så hade jag inte raggat på fem andra samtidigt, men nu har jag inget förhållande och anser därför att jag kan vara så öppen som jag är.

Om ni verkligen kollar första inlägget så pekar han på de kvinnor som är i ett förhållande, skickar sms och idkar sexuellt umgänge, men samtidigt har flera andra... Att vara flörtig till sin person är inte att vara otrogen mot någon, men jag kan dock erkänna att hade jag haft en partner, hade jag inte ens suttit på detta forum...
Citera
2006-06-18, 18:38
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåbäret
Enligt undersökningar som har gjorts för RFSU's räkning så är andelen män större vad gäller otrohet. Vad grundar du din åsikt på?

Åter till jägartemat, sexologen Anna Zeffer menar "att människan helt och hållet är en biologisk varelse, som styrs av drifter och behov från tiden i grottorna.
– Och för männen handlar det om att få så mycket avkomma som möjligt och att sprida sina gener."

Vidare till mitt flörtande, är det inte trevligare med kvinnor som är öppna och glada, än kvinnor som bara går efter hur rik du är? Hur rolig blir en sådan kvinna efter ett tag? Hade jag haft ett förhållande så hade jag inte raggat på fem andra samtidigt, men nu har jag inget förhållande och anser därför att jag kan vara så öppen som jag är.

Om ni verkligen kollar första inlägget så pekar han på de kvinnor som är i ett förhållande, skickar sms och idkar sexuellt umgänge, men samtidigt har flera andra... Att vara flörtig till sin person är inte att vara otrogen mot någon, men jag kan dock erkänna att hade jag haft en partner, hade jag inte ens suttit på detta forum...
Blåbär, du ska inte vara trevlig. Du ska kuva dig. Ledsen att behöva säga det, men detta är inget kvinnovänligt forum.
Man får anamma sig en manlig jargong. Gå i blåställ, spotta och svär, så kanske du kan undslippa våldtäkt också (då är det inte ditt fel om det skulle inträffa).

Bry dig inte om de där snackarna, sålla ut guldkornen istället..
Citera
2006-06-18, 18:40
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatita
Ledsen att behöva säga det, men detta är inget kvinnovänligt forum.

Ledsen att behöva säga det men här får du betydligt mer sanningsenliga kommentarer än om du frågar IRL.

Citat:
Bry dig inte om de där snackarna, sålla ut guldkornen istället..

Du menar de patetiska förlorarna som raggar på allt kvinnligt? De som tycker Lady Tiera är snygg.
Citera
2006-06-18, 18:45
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Ledsen att behöva säga det men här får du betydligt mer sanningsenliga kommentarer än om du frågar IRL.

Du menar de patetiska förlorarna som raggar på allt kvinnligt? De som tycker Lady Tiera är snygg.
En sak om det är sanningar, men ofta anar jag bara slaskig ironi och elakhet grundat på noll basis. Ofta orelevant också. En del verkar bara gilla att höra sig själva..

Sanningar har jag däremot inget emot.

Med guldkorn menar jag dem som profilerar sig som jordnära, de som bjussar på sig själva och har självdistans. Tyvärr finns det för många som gör sig ett namn på att vara så ironiska och elaka som möjligt
Citera
2006-06-18, 18:48
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
En sak om det är sanningar, men ofta anar jag bara slaskig ironi och elakhet grundat på noll basis. Ofta orelevant också. En del verkar bara gilla att höra sig själva..

Det är faktiskt så att om du inte inser att män i allmänhet kan ha mycket annorlunda åsikter än du i samlevnadsfrågor samt att de pga det sociala trycket(läs möjligheten att få fitta) håller tyst om saken inför kvinnor så kan du se hur det ser ut på platser där män anonymt kan uttala sig. Typ FB.
Citera
2006-06-18, 18:49
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Det är faktiskt så att om du inte inser att män i allmänhet kan ha mycket annorlunda åsikter än du i samlevnadsfrågor samt att de pga det sociala trycket(läs möjligheten att få fitta) håller tyst om saken inför kvinnor så måste kvinnor vända sig till platser där män anonymt kan uttala sig. Typ FB.
Du har inte förstått vad jag skrivit.
Citera
2006-06-18, 18:50
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Du har inte förstått vad jag skrivit.

Vad menar du då?
Citera
2006-06-18, 18:54
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Vad menar du då?
Att det finns för många som bara klampar in, skriver "sug kuk" och drar, i princip.
Nu ska jag ut och ägna mig åt lackrengöring på sunkig, röd, gammal bil.
Trevlig kväll! *Inte ironi*
Citera
2006-06-18, 19:01
Medlem
Citat:
först och främst, avkomma och sprida gener är samma sak, vidare: Hannen bör finnas där under uppväxten för att "lära upp" sin avkomma. Vi är inte bananflugor eller kaniner med enbart medfödda instinkter, vi lever länge och lägger upp strategier för att säkra både vår egen och vår avkommas fortlevnad. En sexolog ska man hålla sig kritisk till och i synnerhet Anna Zeffer
Citera
2006-06-18, 20:24
Medlem
Citat:
Måste man alltså vara intresserad av allt här på forumet för att bli respekterad? Dessutom kan man faktiskt vara aktiv i ett ämne, även om man inte är med och debatterar.

Självklart, men det var en generell observation jag gjort. Ni håller till i denna forumdel som fokuserar kring sociala relationer, och där parbildande ligger i fokus. Du kanske är intresserad av andra ämnen också, men likväl är det här du och dina könsfränder håller till.

Inom genusvetenskapen talar man om konstruktioner av identitet, visst kan det vara så att jag är intresserad av bilar och massa annat trams på grund av en roll som prackades på mig när jag var liten, precis som du i en diametral motsats tycker det är fint med gulliga spetsunderkläder och dyr parfym.

Detta är ju speciellt en populär tanke inom "queer theory" där man menar att om man uppfostrar en flicka som en pojke så blir hon som en man som vuxen. Helt övertygad är jag dock inte. Finns biologiska faktorer som spelar in, människan föds inte helt tom och fullständigt urblåst på instinkter.

Citat:
Sen är det även så att män kan vara mer framfusiga, och det är ofta en otrevlig ton som gör att kvinnor inte känner att det är värt att skriva något, eftersom man bara blir ratad och kränkt ändå. Efter detta blir jag än mer återhållsam med mina inlägg, för jag hade en åsikt, och blir personligt påhoppad, är det så det ska gå till i en debatt? Är det inte åsikten som ska vara medelpunkten?

Jo, men om folk framför osakliga argument som inte har att göra med det du skrev får du trycka på RP-knappen till vänster så att idioterna bannlyses från detta forum. Har de sakliga argument är det ju en debatt det är frågan om. Man kan inte alltid ha rätt i sak själv bara för att man tycker något.

Citat:

Jag håller med det Henkko skriver ovan. Angående att män skulle vara mer otrogna än kvinnor har jag ingen direkt sakkunskap om, jag tror inte att så är fallet trots RFSU:s undersökning. Jag kopplar det hela till testosteronreceptorerna, jag kan själv se på de i min omgivning som har hög testosteronproduktion att de gärna knullar runt i Sunny Beach eller var de nu är trots att en flickvän väntar hemma. Sådana som jag, den lite lugnare typen utan överdriven könsdrift, skulle aldrig få för oss att göra något sådant.

Sådana som jag skulle heller aldrig vara flockledarna, alfahannarna, i ett jägar- och samlarsamhälle. I lite mer etablerade vetenskaper som antropologi (sexologi är ett ihopplock av lite allt möjligt) där man har studerat primitiva kulturer och bland annat deras parbildningsprocesser, är det knappast så att männen knullar runt hur mycket som helst. I teorin får jag hålla med denna Zeffer om det biologiska syftet, men knappast i praktiken. Biologiskt är syftet för både män och kvinnor (jag fokuserade på kvinnor i föregående inlägg då det är vad tråden handlar om) givetvis reproduktion, eller avel om man så vill, men även som Henkko säger att uppfostra barnen.

Än har man inom antropologin inte stött på flumsamhällen där det enda syftet hela dagarna är fria knull åt höger och vänster, det är nämligen det som skiljer människan från djuren, vårt medvetande om vad vi är. Apor sysslar lite med sådant, jag såg ett underhållande naturprogram en gång där en hanne gick omkring och satte på honorna, han juckade lite och gick till nästa, han hann med fyra stycken på trettio sekunder. Vilken player!

Citat:

Det är mycket trevligt, speciellt när de är snygga och bildade som du (åtminsone att döma av din svenska), du blir bra mammamaterial en vacker dag ska du se.
Citera
2006-06-18, 21:06
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
först och främst, avkomma och sprida gener är samma sak, vidare: Hannen bör finnas där under uppväxten för att "lära upp" sin avkomma. Vi är inte bananflugor eller kaniner med enbart medfödda instinkter, vi lever länge och lägger upp strategier för att säkra både vår egen och vår avkommas fortlevnad. En sexolog ska man hålla sig kritisk till och i synnerhet Anna Zeffer
Alltid fann du något att klaga på
Citera
2006-06-18, 21:14
Medlem
blåbärets avatar
Citat:
Självklart, men det var en generell observation jag gjort. Ni håller till i denna forumdel som fokuserar kring sociala relationer, och där parbildande ligger i fokus. Du kanske är intresserad av andra ämnen också, men likväl är det här du och dina könsfränder håller till.
Vad vill du få fram här egentligen?

Citat:
Inom genusvetenskapen talar man om konstruktioner av identitet, visst kan det vara så att jag är intresserad av bilar och massa annat trams på grund av en roll som prackades på mig när jag var liten, precis som du i en diametral motsats tycker det är fint med gulliga spetsunderkläder och dyr parfym.

Detta är ju speciellt en populär tanke inom "queer theory" där man menar att om man uppfostrar en flicka som en pojke så blir hon som en man som vuxen. Helt övertygad är jag dock inte. Finns biologiska faktorer som spelar in, människan föds inte helt tom och fullständigt urblåst på instinkter.
Du skriver vackert min vän, men vad är det egentligen du vill peka på?

Citat:
Jag håller med det Henkko skriver ovan. Angående att män skulle vara mer otrogna än kvinnor har jag ingen direkt sakkunskap om, jag tror inte att så är fallet trots RFSU:s undersökning. Jag kopplar det hela till testosteronreceptorerna, jag kan själv se på de i min omgivning som har hög testosteronproduktion att de gärna knullar runt i Sunny Beach eller var de nu är trots att en flickvän väntar hemma. Sådana som jag, den lite lugnare typen utan överdriven könsdrift, skulle aldrig få för oss att göra något sådant.
Sa du just emot dig själv?

Citat:
Det är mycket trevligt, speciellt när de är snygga och bildade som du (åtminsone att döma av din svenska), du blir bra mammamaterial en vacker dag ska du se.
Mammamaterial? Ack, jag som är så lösaktig och allt för flirtig. Jag kommer väl knulla runt (grovt uttryck) med en stor majoritet av det manliga könet innan jag finner rätt, inte sant?

Detta blev ganska OT så jag får allt stilla mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in