• 1
  • 2
2022-01-23, 12:40
Medlem
Ambelains avatar
Ja, jag VET att det finns andra trådar som påstås avhandla just detta ämne.

Men, vid en genomläsning så förstår man att det inte Alls handlar om det som rubriken får en att tro.
Någon måste alltså ha missuppfattat något väldigt grovt.

Så ...

Detta måste alltså bli den tråd då svaret på frågan äntligen kan redovisas.
Om det alltså ens finns något riktigt svar (jag har blivit skeptisk faktiskt ... ). För inte på något jävla ställa överhuvudtaget verkar man kunna svara normalt på det.

Alltså ...

Förklaring:
Enligt påsens instruktionstext så ska man alltså kunna just "Steka" pommesen, i en stekpanna, eller motsvarande.

Fråga:
Går det att Verkligen just "Steka" Pommes, med smör eller olja, i en Stekpanna.
På samma sätt som när man steker Potatisar, eller Pyttipanna alltså.

"För att föregå era försök till förklaringar:"
Att just Steka I stekpanna, på samma sätt som att steka potatisar, pyttipanna, innebär INTE att hålla halva stekpannan full med rapsolja, och sen FRITERA pommesen i stekpannan.
Det är INTE det som avses med att just "Steka" Pommes i stekpanna.

Nej, för att kunna just "Steka" Pommes i en stekpanna MÅSTE man ha i Bara så mycket, eller litet, matfett i stekpannan som man har när man steker sina vanliga potatisar, eller sin korv, eller sitt bacon, eller sin vad-fan-som-helst.
Och man kan ha i MASSOR av Potatisar, som man Rör runt - inte bara lägga Pommesen bredvid varandra som några jävla "Filéer" som måste friteras individuellt alltså.

Förstår Ni vad som menas ?
Förstår Ni Trådens "spelregler" ???
Isf - Håller gärna till dem.

Frågan är alltså - Går det att steka Pommes, som tex tärnad kokt potatis, i en stekpanna med smör/olja i botten - på samma sätt som när man ska steka vanliga potatis, osv ???
Inte FRITERA alltså.
Utan STEKA ...

Och OM det nu är något ni menar Går att göra.
Hur blir då resultatet ?

Och, går det bra att tex ha i ett "tjockt lager" Pommes, som man rör om precis som med tärnade potatisar när man steker dem ???
Precis som med att hälla i en hel påse fryst "Pyttipanna" i en stekpanna alltså.

Hur blir resultatet ???

Har Ni (Du) någonsin gjort såhär nångång ?
Dvs har DU stekt dina Pommes genom att hälla ner innehållet i Pommes-påsen rakt ner i din Stekpanna, som du bara har lite olja på botten i, och sen stekt det ???

Hur blev då Pommesen när de blev klara ?

Dvs i jämförelse med de båda övriga versionerna:
- Pommes i Ugn:
- Pommes i Fritös:

Hur blev Konsistensen ?
Blev det som vanliga "Stekta potatistärningar" kanske ???
Eller blev det som McDonalds friterade Pommes ???

Hur blev det ???
Citera
2022-01-23, 12:52
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Ja klart att det går att steka dom. Sparar även in lite tid.. Dom blir goda, som friterat typ.
Citera
2022-01-23, 12:53
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja klart att det går att steka dom. Sparar även in lite tid.. Dom blir goda, som friterat typ.
Fel.
Denna del av milleniet är det airfryer som gäller.
Citera
2022-01-23, 12:54
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Steka pommes går riktigt bra. Blir bättre än ugn imo, nu friterar jag dock oftast.
Citera
2022-01-23, 12:54
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, jag VET att det finns andra trådar som påstås avhandla just detta ämne.

Men, vid en genomläsning så förstår man att det inte Alls handlar om det som rubriken får en att tro.
Någon måste alltså ha missuppfattat något väldigt grovt.

Så ...

Detta måste alltså bli den tråd då svaret på frågan äntligen kan redovisas.
Om det alltså ens finns något riktigt svar (jag har blivit skeptisk faktiskt ... ). För inte på något jävla ställa överhuvudtaget verkar man kunna svara normalt på det.

Alltså ...

Förklaring:
Enligt påsens instruktionstext så ska man alltså kunna just "Steka" pommesen, i en stekpanna, eller motsvarande.

Fråga:
Går det att Verkligen just "Steka" Pommes, med smör eller olja, i en Stekpanna.
På samma sätt som när man steker Potatisar, eller Pyttipanna alltså.

"För att föregå era försök till förklaringar:"
Att just Steka I stekpanna, på samma sätt som att steka potatisar, pyttipanna, innebär INTE att hålla halva stekpannan full med rapsolja, och sen FRITERA pommesen i stekpannan.
Det är INTE det som avses med att just "Steka" Pommes i stekpanna.

Nej, för att kunna just "Steka" Pommes i en stekpanna MÅSTE man ha i Bara så mycket, eller litet, matfett i stekpannan som man har när man steker sina vanliga potatisar, eller sin korv, eller sitt bacon, eller sin vad-fan-som-helst.
Och man kan ha i MASSOR av Potatisar, som man Rör runt - inte bara lägga Pommesen bredvid varandra som några jävla "Filéer" som måste friteras individuellt alltså.

Förstår Ni vad som menas ?
Förstår Ni Trådens "spelregler" ???
Isf - Håller gärna till dem.

Frågan är alltså - Går det att steka Pommes, som tex tärnad kokt potatis, i en stekpanna med smör/olja i botten - på samma sätt som när man ska steka vanliga potatis, osv ???
Inte FRITERA alltså.
Utan STEKA ...

Och OM det nu är något ni menar Går att göra.
Hur blir då resultatet ?

Och, går det bra att tex ha i ett "tjockt lager" Pommes, som man rör om precis som med tärnade potatisar när man steker dem ???
Precis som med att hälla i en hel påse fryst "Pyttipanna" i en stekpanna alltså.

Hur blir resultatet ???

Har Ni (Du) någonsin gjort såhär nångång ?
Dvs har DU stekt dina Pommes genom att hälla ner innehållet i Pommes-påsen rakt ner i din Stekpanna, som du bara har lite olja på botten i, och sen stekt det ???

Hur blev då Pommesen när de blev klara ?

Dvs i jämförelse med de båda övriga versionerna:
- Pommes i Ugn:
- Pommes i Fritös:

Hur blev Konsistensen ?
Blev det som vanliga "Stekta potatistärningar" kanske ???
Eller blev det som McDonalds friterade Pommes ???

Hur blev det ???
Nej, har inte gjort det.
Citera
2022-01-23, 13:05
Medlem
Sladdarens avatar
Hade föredragt alla gånger att köra dom i ugnen först och skaka om tof på plåten och tagit ut dom några eller nån minut innan dom är klar

Sen eftersteka dom i stekpannan. Mina erfarenheter av steka dom direkt fryst pommes i stekpanna i en lite skvätt olja eller smör både och är inte goda iaf. Det blir smetigt, degigt, limmigt, pommesen går sönder, kan fastna i många fall, tar onödigt lång tid, ojämn brynthet, rå smak känsla .. nä nä ugnen först är alltid bäst så pommesen blir hyffsad hård (krispig) på utsidan

Var ett tag sen man såg dig Ambelain, kul att du är tillbaka :-)
Senast redigerad av Sladdaren 2022-01-23 kl. 13:14.
Citera
2022-01-23, 13:18
Medlem
Sladdarens avatar
Ja jag anser att det är generalfel att det står på påsen att man kan steka pommes i stekpannan med en tunn hinna olja och eller med smör.. Möjligheten finns såklart men om man tinar upp pommesen är det kört innan för då blir det potatismos och när den är fryst så kyler man väl ner pannan så mycket att det blir vattnit, man får absolut inte ha för mycket pommes iaf i sin stekpanna.. Var länge sen jag stekte fryst pommes direkt ifrån frysboxen
Citera
2022-01-23, 13:19
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hade föredragt alla gånger att köra dom i ugnen först och skaka om tof på plåten och tagit ut dom några eller nån minut innan dom är klar

Sen eftersteka dom i stekpannan. Mina erfarenheter av steka dom direkt fryst pommes i stekpanna i en lite skvätt olja eller smör både och är inte goda iaf. Det blir smetigt, degigt, limmigt, pommesen går sönder, kan fastna i många fall, tar onödigt lång tid, ojämn brynthet, rå smak känsla .. nä nä ugnen först är alltid bäst så pommesen blir hyffsad hård (krispig) på utsidan
Ja, det är ju precis så som jag tänker mig att det borde bli.

Dvs att Pommern kan bli för mjölig och smulas sönder.
Eller att de inte blir, som du skriver, "brynta" riktigt jämt överallt (som ju frityr ordnar på bästa tänkbara sättet).

Vid vanlig stekning av antingen kokta potatistärningar, eller råstekta potatistärningar, så är det ju närmast en Regel - att de ska bli halvt och halvt söndriga.

Dessutom så ger ju stekt potatis en egen, unik, särpräglad, smak.

Är det samma smak när man steker Pommes då också ???
Jag gillar ju förvisso stekt potatis, men om man vill ha pommes så är det ju pommes man vill ha.

Frysta Pommes är väl vanligen förfriterade, och ibland förkokta också (blancherade som det står på påsen), så det skiljer ju sig från hur frysta kokta potatistärningar är ... dvs som i fryst Pyttipanna, eller frysta potatistärningar för stekt potatis.

Ja, jag får väl försöka mig på det ...
Det kan ju inte bli värre än att jag inte gillade det ...

Ve vet, jag kanske kommer gilla det ... =)
Citera
2022-01-23, 13:21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja jag anser att det är generalfel att det står på påsen att man kan steka pommes i stekpannan med en tunn hinna olja och eller med smör.. Möjligheten finns såklart men om man tinar upp pommesen är det kört innan för då blir det potatismos och när den är fryst så kyler man väl ner pannan så mycket att det blir vattnit, man får absolut inte ha för mycket pommes iaf i sin stekpanna.. Var länge sen jag stekte fryst pommes direkt ifrån frysboxen
Ok ...
SÅ du menar att tvärtom ...
Att det inte går ???

Jag har sett på google och YouTube att folk som ska "steka" i stekpanna mer eller mindre inte alls steker, utan de Friterar ju istället - med mycket olja och mycket litet antal pommes.

Jävla fusk, och lurendrejeri, säger jag då.

För om det står att det ska gå att steka i stekpanna, då är det väl fan meningen att det är just så det ska gå till då också.
Citera
2022-01-23, 13:30
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel.
Denna del av milleniet är det airfryer som gäller.

Ok. Jag har inte skaffat nån sån än 😊
Citera
2022-01-23, 13:34
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ok ...
SÅ du menar att tvärtom ...
Att det inte går ???

Jag har sett på google och YouTube att folk som ska "steka" i stekpanna mer eller mindre inte alls steker, utan de Friterar ju istället - med mycket olja och mycket litet antal pommes.

Jävla fusk, och lurendrejeri, säger jag då.

För om det står att det ska gå att steka i stekpanna, då är det väl fan meningen att det är just så det ska gå till då också.
Bara en tanke. Skulle "steka" i detta fall kunna vara en felöversättning från engelska "fry/deep fry"?
Citera
2022-01-23, 13:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ja, det är ju precis så som jag tänker mig att det borde bli.

Dvs att Pommern kan bli för mjölig och smulas sönder.
Eller att de inte blir, som du skriver, "brynta" riktigt jämt överallt (som ju frityr ordnar på bästa tänkbara sättet).

Vid vanlig stekning av antingen kokta potatistärningar, eller råstekta potatistärningar, så är det ju närmast en Regel - att de ska bli halvt och halvt söndriga.

Dessutom så ger ju stekt potatis en egen, unik, särpräglad, smak.

Är det samma smak när man steker Pommes då också ???
Jag gillar ju förvisso stekt potatis, men om man vill ha pommes så är det ju pommes man vill ha.

Frysta Pommes är väl vanligen förfriterade, och ibland förkokta också (blancherade som det står på påsen), så det skiljer ju sig från hur frysta kokta potatistärningar är ... dvs som i fryst Pyttipanna, eller frysta potatistärningar för stekt potatis.

Ja, jag får väl försöka mig på det ...
Det kan ju inte bli värre än att jag inte gillade det ...

Ve vet, jag kanske kommer gilla det ... =)

Ja du har helt rätt

Pyttipannan är ju helrå potatisträningar (som är avsköljda) som är hård iaf den man gör själv och inte förkokt eller förfriterad . Den har en annan form ochså såklart (kuber) som jag får perfekta med tex "nicer dicer plus". En troget bra köksredskap som jag köpte för 10 år sen och rakbladen är lika sylvass idag som den var för 10 år sen. Vilket gör att det blir mycket lättare att steka jämt och få jämn temp på varje kub

Man ska ju inte röra så mycket iaf i sina frysta pommes i stekpannan utan låta olja komma upp i rätt temp och när pommesen släpper naturligt lätt ifrån pannans fäste så har tempen "utjämnas" i förhållande till pommesen. Annars blir det lite som att sätta sin tunga emot en kall lyktstolpe. Och då kan man te en stekspade i plast och vända den frysta köpta pommesen sakta och försiktigt. Oftast kommer alltid pommesen ligga på varann eftersom man gör oftast större portioner pommes än vad stekpannan kan sprida ut så varje pommes för sig (individuellt) på botten av stekpannan så varje pommes kan få full tillgång till oljan

Pommesen som ligger på pommes man tillagar och bryner steker på det understa lagret pommes kommer ju även få en varm förångning av understa pommesen som gör att dom ångas istället för stekas, det är inte fördelaktigt iaf med tanke på att dom är förkokta ochså innan. Man jag är lite osäker på vad som händer rent mat kemiskt då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in