• 1
  • 2
2022-01-23, 13:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Bara en tanke. Skulle "steka" i detta fall kunna vara en felversttning frn engelska "fry/deep fry"?
Jag tror inte Felix hmtat sin inspiration frn ngra engelska instruktionsmanualer fr Pommestillverkning, faktiskt.
Och ven om de hade det, s har de ju haft tid p sig att hitta bttre versttning.

Det sldes ju svenska Pommes redan under tiden fre matoljans "egentliga intg" i det svenska kket.
Dvs p 80-talet s var det ju praktiskt taget uteslutande "Kronolja" som anvndes, och den hade man bara till jul nr man skulle "koka" klenor."
Dvs fritera, i stekpanna, med rtt s tunt lager kronolja i botten.

Pommes lagade man i ugnen.
Eller s stekte man nog det.

S instruktionsmanualen tror jag hrstammar frn "gammal" svensk matlagningstradition.
Citera
2022-01-23, 13:42
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ok ...
S du menar att tvrtom ...
Att det inte gr ???

Jag har sett p google och YouTube att folk som ska "steka" i stekpanna mer eller mindre inte alls steker, utan de Friterar ju istllet - med mycket olja och mycket litet antal pommes.

Jvla fusk, och lurendrejeri, sger jag d.

Fr om det str att det ska g att steka i stekpanna, d r det vl fan meningen att det r just s det ska g till d ocks.

Ja jag tycker att det knns omstndigt om man har tillgng till ugn dr man r iaf och det blir lngt ifn lika bra resultat som i en ugn anser jag men att eftersteka kan ge en extra smak dimension.

D br man satsa p att steka klyftpotatis istllet anser jag. Jo de skriver att de steker potatisen i stekpannan p youtube men i sjlva verket friterar de potatisen i flera dl olja
Citera
2022-01-23, 14:13
Medlem
klybans avatar
Gr bra att steka pommes, gjort det sjlv ngra ggr och snabbt som attan gr det ocks.
Citera
2022-01-23, 14:22
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel.
Denna del av milleniet r det airfryer som gller.
Airfryer 😂

Dom flesta har redan en varmluftsugn hemma s det r en totalt verfldig produkt. Jag var vldigt tveksam innan jag kpte en men samtidigt var jag s trtt p hantera olja s jag hoppades vl bli verraskad men vilket jvla skit.

Gav bort min airfryer till mina frldrar efter en anvndning. Dom slngde den efter att ha provat den en gng. Och nej, det var inget konstigt mrke, var typ Philips eller ngot. Riktig meningsls skit!
Citera
2022-01-23, 14:45
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Airfryer 😂

Dom flesta har redan en varmluftsugn hemma s det r en totalt verfldig produkt. Jag var vldigt tveksam innan jag kpte en men samtidigt var jag s trtt p hantera olja s jag hoppades vl bli verraskad men vilket jvla skit.

Gav bort min airfryer till mina frldrar efter en anvndning. Dom slngde den efter att ha provat den en gng. Och nej, det var inget konstigt mrke, var typ Philips eller ngot. Riktig meningsls skit!
D har du gjort ngot fel, alla vet att airfryer funkar bst till fryspommes!
Citera
2022-01-23, 15:07
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
D har du gjort ngot fel, alla vet att airfryer funkar bst till fryspommes!
Vanlig frits med olja r s fruktansvrt mycket godare. Det r ingen skillnad p airfryer eller varmluftsugn.
Citera
2022-01-23, 15:12
Medlem
lolflashbacks avatar
Instruktionerna p psen ljuger, man kan inte steka pommes...

Citera
2022-01-23, 16:37
Medlem
cacas avatar
Gr utmrkt steka pommes direkt i stekpannan, perfekt om man vill det ska g undan och som bonus kan man steka p korv, hamburgare eller vad man ska ha till samtidigt i pannan och vill man ha dubbelbonus s ter man direkt frn stekpannan eftert s slipper man massa disk.
Citera
2022-01-23, 16:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Man mste ju skilja p om man ska gra pommes frites frn grunden. D duger det inte att steka i en skvtt olja. D mste man fritera i en frits eller kastrull med rikliga mngder olja. Dessutom friterar man i tv omgngar.

Kper man frysta pommes s r dessa ju redan friterade och ska egentligen bara vrmas i en stekpanna (eller ugn).
Citera
2022-01-23, 17:02
Medlem
retardators avatar
Finns bara ett stt att f pommes frites bra i en stekpanna: Cocosfett. Jobbat i grillkk flera r, tillagat MINST hundra portioner pommes frites om dagen, provat ofriterad och frfriterad av mnga fabrikat, gjort egen frn brjan, anvnt samtliga p marknaden i dunk frekommande oljor, har prvat olika fasta fetter samt en halvfast vidrig fettkrm som frsvann snabbt frn grossisterna och jag har fattat det som INGEN verkar fatta: cocosfett r s in i helvete verlgset i alla avseenden att jag rligt undrar om kockar i allmnhet r helt stuvade i luvan.

Cocosfett tl mycket hgre vrme n alla andra varianter, osar inte, hrsknar inte och lossar inte ev panering eftersom den aldrig brnner fast.

Man knner lukten av hrsken gammal olja utanfr de flesta restauranger (ju babbigare hak desto hrsknare olja) och det r s man fattar hur ckligt kket och hur cklig kocken r.
Citera
2022-01-25, 00:15
Medlem
Bertil85s avatar
Du kan steka en pse pommes i en stoooor stekkpanna. Strre n en vanlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in