• 5
  • 6
2022-01-23, 22:10
Medlem
Den störste oligarken av dem alla, Putin, kanske blir vår undergång. Givetvis är det helt och hållet Ryssland, eller rättare sagt Putin, som bär skulden för de spänningar som nu råder mellan Ryssland och NATO.

Putin har omvandlat Ryssland till ett maffiavälde, han och de andra mångmiljardärerna i landet har fokuserat på att förskingra så mycket som möjligt av statens resurser. Detta kom man till en början undan med tack vare den ökade levnadsstandarden i Ryssland. Den ökningen höll förstås inte i sig i ett allt mer korrupt Ryssland som redan från början var superkorrupt.

När folk slutade få det bättre så tvingades Putin hitta en ny strategi för att behålla sin popularitet - nationalism. De senaste tio åren har han aktivt arbetat för att skapa konflikter med omvärlden för att kunna piska upp nationalistiska stämningar i landet, för att kunna framställa sig själv som den ende person som kan försvara Ryssland och ryska intressen. Allt bara för att kunna fortsätta leva ett överdådigt lyxliv på det ryska folkets bekostnad.
Citera
2022-01-23, 22:11
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som sagt. Alla förstår att det som avses är det sammanlagda territoriet tillhörande samtliga Nato-länder.

Varför inte diskutera själva sakfrågan istället för att dyka ner i meningslösa detaljer. Det känns nästan som om det finns en plan bakom detta.

Suck. Det här är väl min cue att ge mig in i diskussionen igen, antar jag.

Vill du ha åsikter om det vi diskuterar, får du först gå tillbaka till #4 och sedan läsa i princip hela tråden i detalj.

Hur man definierar NATO är själva sakfrågan. Beroende på hur man väljer att beskriva NATO, får man helt olika utfall i nästa steg när man ska bedöma hur man ska förhålla sig till NATO. Börjar man beskriva något som "NATO-territorium", eller talar om NATO i diverse andra termer som antyder att NATO är en aktör snarare än ett avtal, kommer man i nästa steg tolka saker som exvis nya NATO-medlemsländer på helt olika sätt. Bygger man vidare på tanken att NATO är en aktör, hamnar man i Rysslands perspektiv. Bygger man vidare på tanken att NATO är ett avtal, hamnar man i västvärldens perpektiv. Jag hänvisar till mer utförliga förklaringar i tidigare inlägg i denna tråd.
Du må tycka att det är hårklyverier. Grejen är bara att det inte är hårklyveri som jag hittat på, utan just den skillnad i perspektiv som delar västvärlden och Ryssland i NATO-frågan. Så vill man diskutera konflikten kring NATO får man snällt ge sig de talmudiska spetsfundigheterna hän.
Senast redigerad av fluff995 2022-01-23 kl. 22:15.
Citera
2022-01-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Börjar man beskriva något som "NATO-territorium", eller talar om NATO i diverse andra termer som antyder att NATO är en aktör snarare än ett avtal, kommer man i nästa steg tolka saker som exvis nya NATO-medlemsländer på helt olika sätt. Bygger man vidare på tanken att NATO är en aktör, hamnar man i Rysslands perspektiv.

NATO är en aktör, en global sådan. Att hävda något annat är bland det mest absurda jag hört.

Du är i princip helt ensam om att anse att NATO inte är en aktör(ja, förutom det andra Talmudiska trollet i tråden givetvis). Prova att läs hur NATO beskriver sig själva, och hur de beskrivs av andra till att börja med?

https://letmegooglethat.com/?q=NATO+global+actor
Citera
2022-01-23, 22:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Suck. Det här är väl min cue att ge mig in i diskussionen igen, antar jag.

Vill du ha åsikter om det vi diskuterar, får du först gå tillbaka till #4 och sedan läsa i princip hela tråden i detalj.

Hur man definierar NATO är själva sakfrågan. Beroende på hur väljer att beskriva NATO, får man helt olika utfall i nästa steg när man ska bedöma hur man ska förhålla sig till NATO. Börjar man beskriva något som "NATO-territorium", eller talar om NATO i diverse andra termer som antyder att NATO är en aktör snarare än ett avtal, kommer man i nästa steg tolka saker som exvis nya NATO-medlemsländer på helt olika sätt. Bygger man vidare på tanken att NATO är en aktör, hamnar man i Rysslands perspektiv. Bygger man vidare på tanken att NATO är ett avtal, hamnar man i västvärldens perpektiv. Jag hänvisar till mer utförliga förklaringar i tidigare inlägg i denna tråd.
Du må tycka att det är hårklyverier. Grejen är bara att det inte är hårklyveri som jag hittat på, utan just den skillnad i perspektiv som delar västvärlden och Ryssland. Så vill man diskutera konflikten kring NATO får man snällt ge sig de talmudiska spetsfundigheterna hän.
NATO är en aktör såtillvida att det är USA som dikterar NATO's linje.
På samma vis som Sovjet dikterade Warszawapakten's linje.

Men för att svara på trådfrågan om "Blir oligarkernas girighet vår undergång?" så skulle jag säga nej. Oligarkernas girighet kommer att bli Oligarkernas egen undergång. Men priset blir högt.
Citera
2022-01-23, 22:20
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
NATO är en aktör såtillvida att det är USA som dikterar NATO's linje.
På samma vis som Sovjet dikterade Warszawapakten's linje.

Jo, men då delar du också (i princip) Rysslands perspektiv. Och har, menar jag (avhandlat tidigare i tråden), fel.
Citera
2022-01-24, 00:04
Medlem
Drozds avatar
"Davos-oligarkin", ja det var en finurlig omskrivning.

Mycket bra sammanfattande artikel f.ö. av Bern. Den borde läsas framförallt av svenska journalister som helt oreflekterat sjunger med de krigshetsande ryssofobernas propagandakör.
Citera
2022-01-24, 00:26
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Okej, låt mig besvara eftersom att du är efterbliven. NATO kommer försvara sitt medlemslands territorium vid ett anfall eftersom att landet ingår i NATOs sfär, eller territorium om man så vill.

Med det så var alltså den här diskussionen om semantik över. Du kan nu fortsätta att studera din Talmud.

Uppenbarligen helt omöjligt för vissa svagbegåvade att förstå.

De hade förmodligen fått ett autistiskt sammanbrott om någon nämner att EUs territorium består utav alla medlemsstaters territorium i EU också.

Oavsett man tycker om Putin och Ryssland så verkar de helt oförmögna att se saken ur deras perspektiv. De flesta förstår nog att man inte vill ha sin fiendes militärallians precis vid sin gräns. En medlemstat i NATO är just det för Ryssland; en militär fiende.

Jaha, där kom det man är en efterbliven jude om man inte lever in i tokans hittepåvärld med hittepåord.

Btw, tokan , Ryssland har haft Natomedlemmar vid sin gräns i typ 20 år eller mer.
Stoppa upp det i din nasseröv.

Din monumentala dumhet är så monumental att du inte kommer undan med att skylla på den svenska skolan , det måste vara genetik.
Senast redigerad av Draken55 2022-01-24 kl. 00:31.
Citera
2022-01-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jaha, där kom det man är en efterbliven jude om man inte lever in i tokans hittepåvärld med hittepåord.

Du är inte efterbliven för att du studerar Talmud. Du är efterbliven för att du är extremt korkad, och argumenterar pilpul-aktigt.

"Endless quibbling and argumentation as a tactic to confuse and tire out opposition in political debate."

Passar bra in på dig och fluff.

Citat:
Btw, tokan , Ryssland har haft Natomedlemmar vid sin gräns i typ 20 år eller mer.
Stoppa upp det i din nasseröv.

Och de har klagat på det i 20 år eller mer också. Inget konstigt med det. Du tycker dock att det är helt obefogat.

Man får förmoda att du tyckte att det var helt obefogat när USA inte ville att Kuba skulle ingå i Warszawa-pakten också då?

Det är hela min poäng här; att ert dravel om att Ryssland inte har någon som helst anledning att vara emot att deras grannländer ingår i NATO är rent nonsens.

Självklart har Ryssland anledning till att vara emot det. Betyder det att jag stödjer Putin? Nej. Jag anser att han bör dra tillbaks sina trupper och respektera Ukraina och ukrainska folkets suveränitet och sluta krigshetsa. Det betyder dock inte att jag, som du gör, tror att NATO är något sorts helt betydelselöst ting som knappt existerar och aldrig gjort något fel.
Citera
2022-01-24, 01:50
Medlem
Draken55s avatar
Funderar starkt på att åka på semester till Nato- territoriet, kan du fixa en biljett?
du nasse nöff-nöff?😂

Min poäng med 20 år var såklart attdu inte visste det, heller.

Kuba i warsawapakten?, nej nu är det lyteskomik

Du har obefintliga kunskaper och är bevisligen korkad men tycks vilja argumentera för putins sak ändå, eller kanske just därför.
Senast redigerad av Draken55 2022-01-24 kl. 01:57.
Citera
2022-01-24, 14:25
Medlem
Citat:
Du är uppenbarligen både döv blind och förvirrad.
Har Sverige hotat att ingripa mot Ryssland militärt?? när var?
Däremot har kreml hotat oss både indirekt och direkt.
” bara rykande spillror blir kvar av Sverige.. vid en konflikt”
Överste Baranets

Tvärtom jag har läst och hört båda parter och har en helikoptersyn på hur konflikten utvecklas genom åren.

Det går inte att komma ifrån att krigshetsningen är påfallande mycket större bland folk i väst än i ryssland.

Ryssland är den onda kraften och ska bekämpas med alla medel.

Finns liksom inte ett uns av tanke att låta Ryssland vara ifred.

Från Rysslands sida finns inte alls samma agressivitet gentemot väst, förutom att de givetvis är medvetna om väst aggressivitet och reagerar på den. Därav citatet att om det blir en konflikt så blir det inte mycket kvar av väst.

Men iallafall, allt pekar mot att vi går mot ett krig. All denna uppladdning vi ser måste ju leda till ett krig. Däremot är jag lite tveksam att det sker redan i år.
Citera
2022-01-24, 14:54
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Det är helt uppenbart att de ryssfientliga i tråden som kommenterar bara läser och lyssnar på MSM och inte har några kontakter med ryssar eller etninska ryssar i Ukraina och Krim. Att den där enfaldige ukrainaren Nikitas nyck med ryska Krim skulle får så stor påverkan av dagens globalister hade nog ingen räknat med. Rysslands militära styrka är mindre än UK och Frankrikes tillsammans och Ryssland är inget hot mot NATO. Tur man kommer att lämna den här världen snart så man slipper alla globalister som vill få till en ny världsordning och sannolikt kommer att lyckas.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in