2022-01-23, 18:13
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Rysskräcken har vi väl haft sedan flera hundra år om inte tusen.

Men jag håller med annars. Det har krigshetsat mot Ryssland ända sedan andra världskriget och Sverige har väl på allvar trissat upp det sedan ubåten åkte upp på land.

Sista tio åren har det dock bara blivit värre och värre så fler och fler nu känner att ett krig är oundvikligt.
Så det är Sverige som hetsar när Ryssland skickar in kärnvapenbestyckade ubåtar i vår skärgård….
Ack du grymma värld vad du är hård mot idioter och putinister.
Citera
2022-01-23, 18:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
München 1938……
Ja, drar du sådana liknelser så förstår jag din oro.

Och ditt beteende i stort.
Citera
2022-01-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Så det är Sverige som hetsar när Ryssland skickar in kärnvapenbestyckade ubåtar i vår skärgård….
Ack du grymma värld vad du är hård mot idioter och putinister.

Jag utgår från Sveriges perspektiv. Vi jagade ubåtar i 20 år utan att kunna skrapa fram ett enda litet bevis på att en ubåt funnits där som man jagade.

Såsom jag uppfattar det när jag pratar med ryssar så finns inte krigshets mot Sverige i Ryssland. Det är ganska ovanligt att det är såpass ensidigt när det gäller Sverige - Ryssland.

Därmed inte sagt de inte har varit aggressiva mot Ukraina nu då eller andra grannländer.

Poängen är att just mellan Sverige och Ryssland så har krigshetsandet varit ganska ensidigt från Sveriges håll.
Citera
2022-01-23, 18:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Libyen: Helt och hållet en fråga om var man drar gränsen för vad man vill klassa som "signifikant".
Både Libyen och Kosovo handlade mest om flygbombning.

- Man flög "mer än 38000" sortier i Kosovo 1999
- 38000 sortier i Kosovo 1995
-Man flög 26500 sortier i Libyen.

Men det kanske inte är en jätteintressant distinktion. 26500 är fortfarande jämförbart. Det förändrar liksom inte min poäng.

Syrien: Mig veterligen har inte NATO haft ett dyft med Syrien att göra. Rimligtvis för att NATO-medlemmarna inte ansåg att det låg inom ramarna för NATO-samarbetet. Vilket i så fall visar just det jag sagt flera gånger- det är skillnad på NATO, och länder som råkar vara medlemmar i NATO.

Berns poäng angående NATO är, ordagrant:

Sverige nämner han överhuvud taget inte i debattartikeln. Han missrepresenterar fullständigt vad NATO är, och hur NATO fungerar. NATO "avancerar" inte någonstans. NATO "placerar" inte ut någon eller något, NATO "målar" inte upp någon eller något som en fiende.
Att han sedan menar att allt Ryssland gör beror på NATO och rika judar, och att bästa sättet att bemöta Rysslands krav är via lågaffektivt agerande med röven i vädret, begriper jag mycket väl. Jag tycker bara, givet all befintlig fakta, att resonemanget är urbota korkat.

https://en.wikipedia.org/wiki/2011_m...%20Civil%20War.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/t...ied%20fatality.

https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_b...20enemy%20fire.
Och för mig är det så enkelt att vi bör hålla oss utanför denna konflikt och NATO i synnerhet.

Och innan du börjar tjafsa om rysstroll så vill jag ha ett starkt och självständigt försvar-

Och inte ett utsålt Sverige med luftförsvar för miljarder som bara duger till att förhindra att vi skjuter ner NATO-flyg i samband med en större konflikt.

Kort sagt att Nato-troll som dig hålls i strama koppel.
Citera
2022-01-23, 18:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, drar du sådana liknelser så förstår jag din oro.

Och ditt beteende i stort.
Den liknelsen är inte helt fel i dagens situation, är du medveten om att det står över 100.000. ryska trupper vid Ukrainas gräns pch nu går de även in i Belarus.
Och Knähunden Lukasjenka säger att det kan bli nödvändigt med militära ingripanden mot Ukraina.
Jag tror inte att du vill vakna eller veta.
Citera
2022-01-23, 18:28
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag utgår från Sveriges perspektiv. Vi jagade ubåtar i 20 år utan att kunna skrapa fram ett enda litet bevis på att en ubåt funnits där som man jagade.

Såsom jag uppfattar det när jag pratar med ryssar så finns inte krigshets mot Sverige i Ryssland. Det är ganska ovanligt att det är såpass ensidigt när det gäller Sverige - Ryssland.

Därmed inte sagt de inte har varit aggressiva mot Ukraina nu då eller andra grannländer.

Poängen är att just mellan Sverige och Ryssland så har krigshetsandet varit ganska ensidigt från Sveriges håll.

Du är uppenbarligen både döv blind och förvirrad.
Har Sverige hotat att ingripa mot Ryssland militärt?? när var?
Däremot har kreml hotat oss både indirekt och direkt.
” bara rykande spillror blir kvar av Sverige.. vid en konflikt”
Överste Baranets
Citera
2022-01-23, 18:28
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Och för mig är det så enkelt att vi bör hålla oss utanför denna konflikt och NATO i synnerhet.

Jaha? Goddag yxskaft. Berns debattartikel handlar inte om Sveriges eventuella NATO-medlemskap, eller inblandning i konflikten med Ryssland. Jag har inte sagt något om Sveriges eventuella NATO-medlemskap, eller inblandning i konflikten med Ryssland.

Citat:
Och innan du börjar tjafsa om rysstroll så vill jag ha ett starkt och självständigt försvar-

Och inte ett utsålt Sverige med luftförsvar för miljarder som bara duger till att förhindra att vi skjuter ner NATO-flyg i samband med en större konflikt.

Jaha?

Citat:
Kort sagt att Nato-troll som dig hålls i strama koppel.

Jag är emot svenskt NATO-medlemskap...
Citera
2022-01-23, 18:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jaha? Goddag yxskaft. Berns debattartikel handlar inte om Sveriges eventuella NATO-medlemskap, eller inblandning i konflikten med Ryssland. Jag har inte sagt något om Sveriges eventuella NATO-medlemskap, eller inblandning i konflikten med Ryssland.

Jaha?

Jag är emot svenskt NATO-medlemskap...
Då är vi överens då med andra ord.
Citera
2022-01-23, 18:40
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Då är vi överens då med andra ord.

Om svenskt NATO-medlemskap? Ja.

Om allt annat? Nej.
Citera
2022-01-23, 18:44
Medlem
Citat:
Är du överhuvudtaget medveten om att du genom att citera #28 hoppade rätt in i en pågående diskussion gällande påståenden gjorda av Oliver Stone i en kass dokumentärfilm?

Ja.

Citat:
Jag besvarar ditt #29 -där du påstår att jag inte skulle tycka det var ok om Ryssland bedrev samma typ av påverkan- i mitt #31. Där skriver jag så glasklart man bara kan skriva att det är helt ok att Ryssland både bedriver pro-demokratisk medieträning, och anti-demokratisk medieträning, i ett öppet och demokratiskt samhälle. Jag citerar nu mig själv, #31, gällande pro-demokratisk medieträning:

Du skrev "Jag ser personligen heller inget fel med det." med att CIA utfört påverkansoperationer som destabiliserar nationer, i det här fallet Ukraina.

Därav frågade jag dig om du anser det vara okej när Ryssland eller Kina gör samma sak.

Citat:
Grejen är att du fortfarande inte fattar att du faktiskt har skrivit saker angående NATO som inte stämmer, samt att dessa saker är viktiga i denna tråds sammanhang. Gå tillbaka till #29. Läs vad du själv skrivit om NATO. Tänk över din formulering:

Ja. "NATO och dess allierade". Det finns inga som helst problem med denna formulering.

Att du nu skrivit två uppsatser i två inlägg om en formulering som är helt i sin ordning visar bara att du behöver hjälp med din über-autism.

Citat:
Där förklarar jag varför man inte kan beskriva NATO som en självständig organisation som "har allierade".

Jag förstår att du tror att NATO är en allians som samtidigt inte har några allierade.

Citat:
Detta är viktigt eftersom det för det första antyder att NATO är ett större hot än det är, att det är en självständigt agerande organisation, att det är en entitet som kan definieras geografiskt osv. Och för det andra därför att det inte klargör skillnaden mellan aktioner under NATOs paraply, och aktioner utanför NATOs paraply som utförs av nationer som råkar vara NATO-medlemmar. Förstår man inte skillnaden blir exempelvis alla USAs aktioner per automatik NATO-aktioner.

Okej, tack för att du argumenterar emot halmgubbar och saker jag aldrig sagt, samt upplyser mig om saker jag inte bett att bli upplyst om som jag dessutom redan visste.

Att NATO inte skulle vara en entitet som kan definieras geografisk var dock ett intressant påstående. NATO är givetvis en entitet som kan definieras geografiskt på ett enkelt sätt.

Man tar helt enkelt alla medlemsländer och placerar ut dem på en karta.

Citat:
Självklart har länder som ingår i NATO-alliansen bedrivit påverkansoperationer av olika slag.

Bra. Då vet vi att du i alla fall inte förnekar att NATO-allierade länder har bedrivit påverkansoperationer.

Och det är helt i sin ordning enligt dig - och det är också helt i sin ordning när t.ex. Kina och Ryssland gör detsamma. Det är med andra ord inget problem att Kina kraftigt ökat sitt inflytande i världen genom dylika operationer, eller när USA har destabiliserat länder på liknande sätt som Ukraina.

Det var allt jag ville veta - huruvida du är konsekvent eller inte, om det bara är okej när CIA och väst gör det, eller om du tycker det är i sin ordning när även stater som Kina och Ryssland gör det.

Resten av ditt trams är helt irrelevant.
Citera
2022-01-23, 19:17
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa

Att NATO inte skulle vara en entitet som kan definieras geografisk var dock ett intressant påstående. NATO är givetvis en entitet som kan definieras geografiskt på ett enkelt sätt.

Man tar helt enkelt alla medlemsländer och placerar ut dem på en karta.

Nej, så enkelt är det inte. Eftersom NATO i fredstid endast har ett fåtal platser där man s.a.s existerar i fysisk form (högkvarteret i Bryssel, exvis), och endast förfogar över de trupper som för närvarande är under NATO-befäl, är det helt inkorrekt att likställa alla medlemsländers hela territorier med NATO-territorium. Återigen viktigt för trådämnet, eftersom Ryssland gärna vill göra den tolkningen. Med den tolkningen är NATO alltid närvarande längs hela ryska gränsen i Östeuropa. Tolkningen är dock fel eftersom NATO i princip inte existerar alls i fysisk form annat än vid skarpt läge. Putin kan exempelvis klaga på ett par hundra tusen soldater och tanks under NATO-befäl utplacerade längs ryska gränsen. Han kan inte klaga på att NATO-medlemsländer ligger längs ryska gränsen.

Citat:

Bra. Då vet vi att du i alla fall inte förnekar att NATO-allierade länder har bedrivit påverkansoperationer.

Finns inget "vi" här. Det är bara du som inte begriper. Och du hade begripit för länge sedan om du använt grundläggande läsförståelse, istället för att slösa med min tid. En vuxen människa hade åtminstone haft vett att be om ursäkt i ditt läge.

Citat:

Och det är helt i sin ordning enligt dig - och det är också helt i sin ordning när t.ex. Kina och Ryssland gör detsamma. Det är med andra ord inget problem att Kina kraftigt ökat sitt inflytande i världen genom dylika operationer, eller när USA har destabiliserat länder på liknande sätt som Ukraina.

Det var allt jag ville veta - huruvida du är konsekvent eller inte, om det bara är okej när CIA och väst gör det, eller om du tycker det är i sin ordning när även stater som Kina och Ryssland gör det.

Resten av ditt trams är helt irrelevant.

Ja, verkligen jättebra att du fick mig att lägga en timme på att upprepa något jag redan svarat på innan du tog kontakt...
Citera
2022-01-23, 19:42
Medlem
Citat:
Nej, så enkelt är det inte. Eftersom NATO i fredstid endast har ett fåtal platser där man s.a.s existerar i fysisk form (högkvarteret i Bryssel, exvis), och endast förfogar över de trupper som för närvarande är under NATO-befäl, är det helt inkorrekt att likställa alla medlemsländers hela territorier med NATO-territorium.

Helt irrelevant. Ingen skulle till exempel någonsin framföra argumentet att bara för att den amerikanska militären inte existerar FYSISKT överallt i USA så betyder det att USA inte är den amerikanska militärens territorium.

Att NATO inte existerar överallt i FYSISK form i sina medlemsländer är därmed helt irrelevant. Det är ändå ett NATO-territorium, och hela NATO och alla medlemsländer skulle direkt bli inblandade om ett medlemsland angreps, oavsett om angreppet riktade sig mot FYSISKA NATO-trupper, eller om det bara riktade sig mot civila mål i NATO-landet.

Detta måste vara bland det mest über-autistiska argumentet jag någonsin hört.

Citat:
Återigen viktigt för trådämnet, eftersom Ryssland gärna vill göra den tolkningen.

Inte bara Ryssland gör den tolkningen - utan alla, förutom möjligtvis du, gör den tolkningen att om man har ett medlemsland i NATO vid sin gräns, så har man också NATO vid sin gräns.

Citat:
Han kan inte klaga på att NATO-medlemsländer ligger längs ryska gränsen.

Han kan mycket väl klaga på detta om han vill. På samma sätt som USA klagade på att en Sovjet-allierad i form av Kuba låg längs deras gräns under kalla kriget.

Jag tar inte Putin i försvar, jag har inte så mycket övers för den mannen även om han gjort en del bra grejer. Jag säger bara att det är helt naturligt att inte vilja ha sin fiende precis vid sin gräns.

Citat:
Ja, verkligen jättebra att du fick mig att lägga en timme på att upprepa något jag redan svarat på innan du tog kontakt...

Det var ingen som tvingade dig att skriva flera uppsatser innan du fick tummen ur att besvara frågan.

Jag tror dock att du är relativt ensam i din uppfattning att det är helt i sin ordning att främmande makter utför påverkansoperationer som destabiliserar andra länder.

Bara krigshetsare som nyliberaler och neo-konservativa har den uppfattningen och det är inte så vanligt bland den vanliga befolkningen. Hos makt-oligarkin, och politikerklassen, är det dock mer regel än undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in