Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Nej, så enkelt är det inte. Eftersom NATO i fredstid endast har ett fåtal platser där man s.a.s existerar i fysisk form (högkvarteret i Bryssel, exvis), och endast förfogar över de trupper som för närvarande är under NATO-befäl, är det helt inkorrekt att likställa alla medlemsländers hela territorier med NATO-territorium.
Helt irrelevant. Ingen skulle till exempel någonsin framföra argumentet att bara för att den amerikanska militären inte existerar
FYSISKT överallt i USA så betyder det att USA inte är den amerikanska militärens territorium.
Att NATO inte existerar överallt i
FYSISK form i sina medlemsländer är därmed helt irrelevant. Det är ändå ett NATO-territorium, och hela NATO och alla medlemsländer skulle direkt bli inblandade om ett medlemsland angreps, oavsett om angreppet riktade sig mot
FYSISKA NATO-trupper, eller om det bara riktade sig mot civila mål i NATO-landet.
Detta måste vara bland det mest über-autistiska argumentet jag någonsin hört.
Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Återigen viktigt för trådämnet, eftersom Ryssland gärna vill göra den tolkningen.
Inte bara Ryssland gör den tolkningen - utan alla, förutom möjligtvis du, gör den tolkningen att om man har ett medlemsland i NATO vid sin gräns, så har man också NATO vid sin gräns.
Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Han kan inte klaga på att NATO-medlemsländer ligger längs ryska gränsen.
Han kan mycket väl klaga på detta om han vill. På samma sätt som USA klagade på att en Sovjet-allierad i form av Kuba låg längs deras gräns under kalla kriget.
Jag tar inte Putin i försvar, jag har inte så mycket övers för den mannen även om han gjort en del bra grejer. Jag säger bara att det är helt naturligt att inte vilja ha sin fiende precis vid sin gräns.
Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Ja, verkligen jättebra att du fick mig att lägga en timme på att upprepa något jag redan svarat på innan du tog kontakt...
Det var ingen som tvingade dig att skriva flera uppsatser innan du fick tummen ur att besvara frågan.
Jag tror dock att du är relativt ensam i din uppfattning att det är helt i sin ordning att främmande makter utför påverkansoperationer som destabiliserar andra länder.
Bara krigshetsare som nyliberaler och neo-konservativa har den uppfattningen och det är inte så vanligt bland den vanliga befolkningen. Hos makt-oligarkin, och politikerklassen, är det dock mer regel än undantag.