Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag håller med om att Lars Bern ibland är en konspirationsteoretiker av rang. Men att som du helt avfärda Rysslands perspektiv på den aktuella konflikten kan möjligtvis kännas bra för någon som tagit ställning.
Inte avfärda. Av
handla. Stor skillnad.
Trådämnet är för övrigt inte Rysslands perspektiv, utan Lars Berns. I den mån jag alls känner till Rysslands perspektiv (jag får det ofta via andrahandskällor) tycker jag de verkar helt ute och cyklar. Men det är inte vad tråden, eller mitt inlägg, handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Däremot att komma fram med något "matnyttigt" eller någon djupare analys om händelserna och vartåt det lutar tror jag att man fallerar på. Utan att ta ställning så måste man förstå hur ryssarna ser på det och vad de ser som hot. Hur ska man annars kunna förstå deras agerande?
Berns debattartikel är inte Rysslands perspektiv. Berns debattartikel är Berns perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det är liksom bara löjligt att spela ned det NATO gör och förklara det som att det är enskilda staters rätt att ansluta sig till organisationen.
Det är väldigt svårt att argumentera för att NATO gör särskilt mycket
alls, utan att börja slira allvarligt på målet*. Som har avhandlats i andra trådar: NATO har inga trupper. NATO har inga baser. NATO har, med ett undantag, aldrig deltagit i krig. NATO är inte en väpnad makt som kan flytta fram några fronter, eller provocera, eller tvinga länder till deltagande eller därefter påverka dessa länders interna angelägenheter. NATO är ett diplomatiskt avtal.
Om ett land känner ett behov av att ansluta sig, och uppfyller kraven, och godtas av övriga medlemmar, så växer NATO. Helst skulle NATO-medlemmar och partners se att NATO inte behövdes alls, och därmed inte fanns. Inklusive tongivande medlemmar som USA. Vilket gör det så jävla korkat att ryssar och russofiler inte bara helt förvanskar vad NATO är, utan också påstår sig vara hotade av en organisation de själva håller liv i.
*Enskilda NATO-medlemmar har -
på egen hand eller via diverse icke NATO-relaterade internationella samarbeten - haft allehanda tveksamheter för sig sedan 1950-talet. Detta är på intet vis = att NATO begått gärningen. Vad syftet med NATO är, och var gränserna för dess mandat går, är extremt klara.
Det spelar liksom ingen roll man upprepar att något är löjligt eller överförenklat eller nedtonat. Kan man inte framföra ett logiskt resonemang för varför så är fallet, säger Ockhams rakniv att det faktiskt är så enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Varför?
Enl. min analys så är det precis det Putin vill ha skriftligt på. Och när han väl har det så kommer den geopolitiska spelplanen i världen förändras genomgående.
Vet inte vad du menar. Vad är det Putin vill ha skriftligt på? Och tror han att han måste köra en pansarvagn rätt upp till parlamentet i Kiev för att få påskriften?