• 2
  • 3
2022-01-22, 19:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tror MS har förlikat sig med att det alltid kommer finnas snikna och fattiga personer som inte kan eller vill betala för sig. Man tjänar igen detta genom att låta företagskunderna och icke-snikna privatpersoner betala prenumerationer för framförallt office-paketet. Om man hade tagit betalt för själva operativsystemet hade detta motverkat rekryteringen av prenumeranter på apparna. Snålisar som du hade ju ändå inte betalat, så det gör varken från eller till. Eller hur?

Edit: Rätt att inspirationen kommer från mobilvärlden.
Nu är det ju bara uppgraderingar till W10 och W11 som är gratis. Inte Windows till en tom dator. Går dock ibland att lura systemet genom att installera en hackaktiverad 7a och sen uppgradera och få en äkta 10a.
Citera
2022-01-22, 20:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nu är det ju bara uppgraderingar till W10 och W11 som är gratis. Inte Windows till en tom dator. Går dock ibland att lura systemet genom att installera en hackaktiverad 7a och sen uppgradera och få en äkta 10a.
Jag vet. Jag menar att det går åt gratishållet och skulle inte bli förvånad om det blir en gratis programvara på sikt.
Citera
2022-01-23, 14:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Själv väntar jag på Windows 19, tror den kommer bli grym.
128 processorkärnor på 6 GHz var för att det inte skall kännas som klister i datorn
Citera
2022-01-23, 14:44
Medlem
Håller på att förbereda mig på att skippa Windows(Ska gå till liux) helt för en gång skull så jag ominstallerade hela skiten.

Först w10 Som jag egentiden tycker fungerar skitbra. men man slänger på så mycket skit så jag gillar inte det Microsoft håller på med. Har därför rensat så mycket man kan göra.

Slängde på Ubuntu dualboot.

Tanken är att det bara är att sätta sig och lära sig det. Man får ju allt räkna med att allt inte fungerar och det kan bli lite frustrerande i bland till en början. Det är inte konstigt om man tänker lite om man använt Windows hela vägen sen DOS och kan alla nycker utan och innan. Linux kräver i bland lite mer det stå då mig helt klart.

En sak jag noterade.

Alla spel som utlovas fungera på Linux fungerar inte, la några timmar på att fixa exempelvis Coutestrike. Den där som är gratis. Nej det går inte.

Jag har en som jag betalat för och den fungerade direkt utan krångel.

har kommit på att fungerar inte ett spel så lägg ingen stor tid på att googla och fixa. vekar vara så fungerar det inte så får man bara acceptera det.* mediapack måste installeras manuellt om man vill se vissa filtjänster som SVT och Netflix.

Jag använde nu Ubuntu varje dag och botar bara Windows om jag måste för något särskilt program. Blender känner inte av grafikkorten vid redering då går det snabbare att köra Windows. Kommer inte uppdatera till W11 om man inte absolut kräver det för något program som man kör på jobbet eller något och det är förmodligen många år bort.

hur kommer nästa se ut? Tja förmodligen med mer tvång av något slag, väderappar och något annat som man hatar direkt. Lägg till någon jävla reklamruta som poppar upp. Den här gången helt omöjligt att stänga av. Vist med abonnemang som i slutänden kostar som en halv jävla bil. Svindyrt men hipster lär så klart anse att det är väldigt billigt.

Tror det är bra om folk går över till Linux i stället vilket betyder fler som lägger energi på att göra det riktigt jävla bra. Just nu är det kanske två procent som använder Linux.

Är ingen fanboy för eller mot för något.
Senast redigerad av Brodrude 2022-01-23 kl. 14:52.
Citera
2022-01-27, 21:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det där med prenumeration tror jag garanterat på.

Programmet kommer att ligga och tugga med servern och göra datorn långsam. Varannan dag kommer updates att begäras som man måste vänta på.
Direktanpassad reklam till användaren.
och andra påhittigheter som gör livet surt för användaren.
Hoppas verkligen inte. Windows vill jag kunna köpa då jag köper ny dator, inte behöva betala månadsavgifter för och Windows skall funka även där man inte har uppkoppling. Speciellt på bärbara. Vill inte att ordbehandlaren skall sluta funka för att tåget åker in i en tunnel.
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tyckte Windows 8.1 var bra och kul, synd att stödet för det togs bort i förtid. 10 är jämngrå och tråkigt att använda, men os behöver ju inte vara roliga?
11:an kan jag inte använda trots allt nytt i datorn hösten 20. Går helt in för Linux pop os nu, trots bristerna som finns.
Windows 8 kanske funkar om man har pekskärm men jag tyckte det var sjukt opraktiskt att hela skrivbordet såg ut som en gigantisk IPhone.
Citera
2022-01-27, 22:21
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hoppas verkligen inte. Windows vill jag kunna köpa då jag köper ny dator, inte behöva betala månadsavgifter för och Windows skall funka även där man inte har uppkoppling. Speciellt på bärbara. Vill inte att ordbehandlaren skall sluta funka för att tåget åker in i en tunnel.

Windows 8 kanske funkar om man har pekskärm men jag tyckte det var sjukt opraktiskt att hela skrivbordet såg ut som en gigantisk IPhone.
En funktion som du stänger av på 10 sekunder är det allt du baserar ditt omdöme på? -____-
Citera
2022-01-28, 01:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
En funktion som du stänger av på 10 sekunder är det allt du baserar ditt omdöme på? -____-
Man fick knappast tillbaka startmenyn om man inte laddade hem tredjepartsverktyg.
Citera
2022-01-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte testat Win11, kör på Win10 (med classic shell) Ja jag är väldigt konservativ men är hyfsat nöjd med Win10. Det är stabilt, gör vad det skall och med Classic Shell hittar man i inställningarna mycket bättre ..
Datorn är en 10år gammal Asus färdigbyggd, rätt bra på sin tid men med utökat minne, ny ssd disc, nytt graffekort (passivt då jag inte spelar)

Nästa Win? Ja, tror inte det ligger långt bort att det blir 4⁴en sorts prenumeration där man betalar månadsvis/årsvis. Isåf. lär jag köra på någon Linux.
// välkommen till den ljusa sidan 😀
Citera
2022-01-28, 23:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
// välkommen till den ljusa sidan 😀
Tack Lord! Redan testat en del men fastnade vid att bank-id inte fungerade och var något som knasade med torrentnerladdning (minns inte vad) Nu har man ju visserligen bank-id på telefon. Kanske sätter upp en testburk igen, nu har jag ju tid i alla fall.
Citera
2022-01-28, 23:06
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Nu har jag inte testat Windows 11, men tycker att Windows 10 är riktigt kasst med gränssnittet. Jag hittar ju knappt till nätverksadaptrarna numera. Svårt att hitta i inställningarna och om man väl trycker på något så händer det inget ibland o.s.v. Dålig respons från gränssnittet.

Massa "appar" också som känns B. Hela Windows 10 känns som ett misslyckat koncept så jag hoppas på något som är mer likt Windows 7 som faktiskt var bra. Jag vill ha ett Windows som är för PC och inte för något annat.

Angående Windows XP så var det bra jämfört med tidigare Windows, men jag tror man har en förskönad bild av det.

Ogillar personligen att windows 10 inte riktigt kan bestämma sig mellan ”gamla” och nya UI’t.
Citera
2022-01-28, 23:23
Medlem
Det sägs ju att varannat Windows är bra varannat dåligt, vilket jag är hyfsat beredd att hålla med om. T.ex. Windows XP var bra, Vista skit, 7 bra, 8 skit, och 10 bra.

Huruvida 11 är bra eller inte kan jag inte uttala mig om. Har inte uppgraderas ännu. Ser inte skitdåligt ut, men UIt ser lite ogenomtänkt ut, får lite MacOS kopia vibbar, kontrollpanelen/inställningar verkar inte helt ok än och ”högerklicksmenyerna” visar helt fel saker.

Ingen aning om hur nästa Windows ser ut eller vad det heter. Får jag hoppas på något så vill jag att de gör om de menyer som verkligen behöver uppdateras, men går tillbaka på de grejer som funkar bra. Microsoft storen skulle jag verkligen inte ha nåt emot att använda, men den suger verkligen i nuvarande skick. Samtidigt så behöver mycket av t.ex. filhanteraren behållas. De behöver våga experimentera fram nytänkande sätt att använda datorn på, men inte röra det som fungerar som ett smäck redan, speciellt för de som håller på med IT.

Gissar dock på att det blir blandad kompott, mycket nytt där det inte egentligen behövs. Men mycket gammalt där det egentligen behövs nytt. De anställda på Microsoft verkar vara ett gäng trötta överbetalda boomers, först gör det något tafatt försök och utvecklar typ MSN eller Teams. Sen går det åt helvete i början för de orkar inte vara nyskapande själva, så de köper upp Skype eller Discord (sistnämnda köper blev ej av men det var på tal). Sen fungerar det ok, till de antingen patchat sönder skiten eller det börjar kännas gammalt.

Nöjer mig men Win 10 så länge, orkar inte ha några förväntningar om nåt nytt super Windows
Citera
2022-02-15, 08:45
Bannlyst
Windows 12 kommer innehålla gränsnittet Bob. Vem bry sej!. Jag skulle gissa runt 2030 kommer vi sitta mer och mer terminaler emot olika tjänster. Lite toback to basic. Precis som på Dec VT100 terminalens tid så körde man emot minidator som stod i källaren, då kördes alla program på en dator, så kommer vi köra olika program och tjänster i våra terminaler. Om terminalen är en telefon, Smart TV, VR glasögon, laptop osv kommer spela mindre roll.
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-02-15 kl. 08:53.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in