2022-01-21, 19:44
Medlem
feemaxxxs avatar
Det där med prenumeration tror jag garanterat på.

Programmet kommer att ligga och tugga med servern och göra datorn långsam. Varannan dag kommer updates att begäras som man måste vänta på.
Direktanpassad reklam till användaren.
och andra påhittigheter som gör livet surt för användaren.
Citera
2022-01-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Lämnat tillbaka dator med Windows 11. Dålig översikt.
Återgår till dator med win 7 i.
Dom har tappat greppet.
Haha du återgår till ett operativsystem som inte får säkerhetsfunktioner längre för att du tyckte det var dåligt GUI vilket går att fixa på 2 min?
Citera
2022-01-22, 02:56
Medlem
m11080s avatar
du frågar vad som blir nästa windows. Det blir nog väldigt mycket på vad för slags glas
du vill använda...ska det vara med skottsäkert glas eller vad?
Citera
2022-01-22, 08:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nästa Win? Ja, tror inte det ligger långt bort att det blir en sorts prenumeration där man betalar månadsvis/årsvis. Isåf. lär jag köra på någon Linux.

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det där med prenumeration tror jag garanterat på.

Vad baserar ni det på?

Tvärtom har ju både Microsoft, Apple och Google gått mot gratis O/S med prenumerationer för applikationer istället. Alltså du kan gratis få uppdateringar till Windows, MacOs, iOS och Android, men om du t.ex. ska ha den bästa ordbehandlaren så får du pröjsa ett månadsabonnemang.
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-22 kl. 09:00.
Citera
2022-01-22, 09:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlitigaJohanes
Vad blir nästa windows? Windows 12? Hur kommer den att se ut? Någon som har dessa funderingar också?

Skulle tro att det kommer att vara mer begränsat än dagens win11 och vara ännu mer slösaktigt mer sjärmutrymme med mer "luft" runt allt.

Windows har blivit sämre användarmässigt sedan w7. Allt mer inriktat mor jättestora skärmar på 30" eller mer.
Citera
2022-01-22, 10:08
Medlem
Citat:
Windows 7 var ju bra, och Win XP, om man gör ett som liknar dom två? Gränssnittet är ju bra på både och, varför skulle det bli värdelöst?

Om ni bara ser till gränssnitt och utseende så har det ingen större betydelse.
Sett till prestanda och säkerhet så var Windows 7 riktigt dåligt. Windows 11 är riktigt bra på alla plan. Definitivt bättre än Win 10 som hade många brister.
Citera
2022-01-22, 11:49
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Håller med om apparna, sjukt konstigt att ha två olika program-system. Först vanliga windows-program och sen deras app-program. Man slapp det skumma metro-gränssnittet från Windows 8 iaf.

Fett störande att ha reklam inbyggt i windows 10 nu också. I övrigt tycker jag windows 10 och 11 är bättre än föregående. Allt funkar mer som linux. Du nåt nätverk genom att trycka på windowsknappen ochs skriva "nätverk".
Windows 8.1 är det bästa windowset som finns överlägset.

Som en slimmad förbättrad Windows 7, mycket kraftfullare.

Bara byt ut startmenyn mot classic shell som är open source. Metrostuket är inget man faktiskt BEHÖVER handskas med överhuvudtaget i win8.

För att försöka tvinga användarna att skiljas från sina pengar kommer nu M$ tvinga massa tillverkare fasa ut tidigare Windows. Men jag har en förhoppning att användarna inte låter sig luras.

Skit i Steam t ex som nu fasat ut Win7. Ladda hellre hem spelen själv, slipper du steam-skräpet som ändå fungerar skit, ska uppdatera i tid och otid med massa bloatware och trams som Steam-guard.
Senast redigerad av Uncorruptable 2022-01-22 kl. 11:51.
Citera
2022-01-22, 14:04
Medlem
konstits avatar
Citat:
Vad blir nästa windows? Windows 12? Hur kommer den att se ut? Någon som har dessa funderingar också?

Man kan aldrig veta, men jag har svårt att tänka mig någoot revolutionerande i själva basen, så då står man tillbaka med en fortsatt utveckling av NT. Namngivningen är sådan sett utan relevans, 10 var ju fram till 11, "sista" windows som bara skulle uppdateras/patchas med nya "builds... Nu kom där en 11:a i alla fall, så varför inte en 12, eller 26 ? Eller vad som helst, pselar ingen roll alls, så länge man har samma "motor".
Citera
2022-01-22, 14:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vad baserar ni det på?

Tvärtom har ju både Microsoft, Apple och Google gått mot gratis O/S med prenumerationer för applikationer istället. Alltså du kan gratis få uppdateringar till Windows, MacOs, iOS och Android, men om du t.ex. ska ha den bästa ordbehandlaren så får du pröjsa ett månadsabonnemang.
I och med att det finns ett antal miljoner som gör som jag, använder gratisprogram, har inte köpt en enda app från Microsoft, har heller inga piratprogram.

Varför skulle de inte vilja tjäna pengar på oss? Tillhandahålla ett gratis OS och hoppas vi köper appar vi inte behöver? Visst kan de baka in mer spårare än vad de redan har och sälja ut våra uppgifter som de redan sysslar med, men kan de tjäna pengar på oss så gör de det, det är min erfarenhet.

Edit: Vi har nog Android att tacka mycket för gratis-distributioner från Microsoft/Apple. De är rädda att tappa andelar iom. att deras eget motsvarande på telefoner och plattor totalfloppade. (Microsoft då)
Senast redigerad av Onanikrem 2022-01-22 kl. 14:51.
Citera
2022-01-22, 14:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I och med att det finns ett antal miljoner som gör som jag, använder gratisprogram, har inte köpt en enda app från Microsoft, har heller inga piratprogram.

Varför skulle de inte vilja tjäna pengar på oss? Tillhandahålla ett gratis OS och hoppas vi köper appar vi inte behöver? Visst kan de baka in mer spårare än vad de redan har och sälja ut våra uppgifter som de redan sysslar med, men kan de tjäna pengar på oss så gör de det, det är min erfarenhet.
Jag tror MS har förlikat sig med att det alltid kommer finnas snikna och fattiga personer som inte kan eller vill betala för sig. Man tjänar igen detta genom att låta företagskunderna och icke-snikna privatpersoner betala prenumerationer för framförallt office-paketet. Om man hade tagit betalt för själva operativsystemet hade detta motverkat rekryteringen av prenumeranter på apparna. Snålisar som du hade ju ändå inte betalat, så det gör varken från eller till. Eller hur?

Edit: Rätt att inspirationen kommer från mobilvärlden.
Citera
2022-01-22, 14:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tror MS har förlikat sig med att det alltid kommer finnas snikna och fattiga personer som inte kan eller vill betala för sig. Man tjänar igen detta genom att låta företagskunderna och icke-snikna privatpersoner betala prenumerationer för framförallt office-paketet. Om man hade tagit betalt för själva operativsystemet hade detta motverkat rekryteringen av prenumeranter på apparna. Snålisar som du hade ju ändå inte betalat, så det gör varken från eller till. Eller hur?
Gjorde en uppdate till mitt svar. Tilläggas kan även göras. Får se hur länge det håller i sig med gratis, får de till ett OS till telefoner som funkar så kanske de är på banan igen.

Vi är ganska många miljoner snålisar
Citera
2022-01-22, 15:04
Medlem
Pre 1914s avatar
Tyckte Windows 8.1 var bra och kul, synd att stödet för det togs bort i förtid. 10 är jämngrå och tråkigt att använda, men os behöver ju inte vara roliga?
11:an kan jag inte använda trots allt nytt i datorn hösten 20. Går helt in för Linux pop os nu, trots bristerna som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in