2006-06-21, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indecline
Nichole Richie har en beundransvärd figur

edit; stavning
Tja, om man tänder på ätstörningar och Auschwitz-fångar så...
Citera
2006-06-21, 16:36
Medlem
Regicides avatar
Okej, dags för ett mega-inlägg igen då...
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Oj, oj, oj. Det har tagit mig nästan en timma att svara, och ändå vet jag inte om jag har fått fram det jag vill säga.
Det tror jag nog att du har.

Citat:
Inte för att ge eld åt tråden men för att göra en poäng av att det är helt OK att säga vad som helst om tjockisar men det är inte OK att uttala sig om andra. Att mulliga tjejer nödvändigtvis är ohälsosamma är faktiskt en fördom och inte en åsikt.
Jag tycker att det ska vara ok att prata om vad som helst.
Ja, att en mullig vore ohälsosam som en automatisk sanning är en fördom. Självfallet kan de leva ett gott liv med extrakilon. Men för mig är "tjocka tjejer" mer än en mullig sådan.
Och då vill jag påstå att dessa tjocka faktiskt är automatiskt ohälsosamma, det funkar inte att man ser ut så och samtidigt vara hälsosam.

Citat:
Att ta hand om sig själv är ett väldigt vagt begrepp. Jag har själv motionerat så pass mkt under en period att min mens försvann, och jag vet flera andra "hälsomedvetna" som har gjort detsamma, och det är inte att ta hand om sig själv. Allt går inte att avläsa av det yttre.

Jag respekterar din åsikt om vem du blir attraherad av, men det är inte nödvändigtvis samma sak som att mulliga/kraftiga kvinnor inte är attraktiva (syftar inte specifikt till nått du har sagt utan till en massa inlägg i tråden). Det är en smaksak. Själv kan jag inte bli attraherad av folk som lägger ner timtals med arbete på sitt utseende och hänger på gym för att för att arbeta på sina biceps. Jag gillar motion men det ska vara en upplevelse samtidigt, t ex att man springer i skogen, paddlar kanot, eller spelar basket.

Men för att återgå till trådens ursprung, och bortse från hälsoaspekterna en stund, så menar jag ändå att tjocka/mulliga är mer oattraktiva än en normal kropp. En normal (något extrakilo är också att fortfarande vara normal) eller tränad kropp ger signaler att denna tar hand om sig, det är ju attraktivt. Att ifrågasätta en sådan sak tycker jag är underligt.

Visst är det så att man inte kan avläsa allt i det yttre, men det yttre är ju vad man ser. Samtidigt så håller jag till fullo med dig, en större person kan självfallet vara attraktiv också, det är ju inte så att allt sitter i vikten direkt. Jag själv har blivit attraherad av mången dam som haft lite extra på sig, men det betyder inte att jag föredrar den kroppstypen.

Jag gillar smala och fit for fight. Jag blir inte mer ytlig för det jämfört med någon som säger att man gillar damer med hull på. Det är helt enkelt en preferensfråga.

Bortsett från preferenser, så tror jag att en smalare kropp är mer attraktivt än en sladdrig dito, rent objektivt och estetiskt sett. Kan detta ifrågasättas?
Jo, säkert. Men håller majoriteten med mig om mitt påstående? Det är jag övertygad om.

Citat:
Nja, jag har inte alltid haft det utseendet jag har idag. Jag har varit mager en stor del av mitt liv, och jag har upplevt att en stor del av män vill att man ska äta upp sig så att man blir mulligare. Nuförtiden är jag, enligt min sambo, en gosig mull-Fia.
Det här handlar som sagt om preferenser, jag tvivlar inte en sekund på att din sambo har den vackraste kvinnan i världen.

Citat:
Exakt allt är OK, folk har olika smak. Det är därför man inte kan leverera teorier om varför mulliga tjejer får ragg osv utifrån sin egen smak för smala kvinnor.
Men jo, man kan faktiskt det, utifrån ett slags övergripande resonemang att den normala kroppen är vad som är mest estetiskt tilltalande. Den "normala" kroppen är ju trots allt den modellen av kropp som människan är avsedd att ha, dvs att vara varken underviktig eller överviktig. Konstigt vore ju om denna modell inte skulle vara den mest vedertagna när det handlar om betraktad skönhet.

De flesta gillar det "normala". Så är det bara.
(Jag går kanske ett steg längre, jag vill att det ska vara smalt och fit för att vara riktigt attraktivt, din sambo går ett steg åt andra hållet och gillar lite extra hull, men utgångspunkten för gemene man är ändå det "normala". Håller du med om detta och att det inte heller är särskilt orimligt som utgångspunkt?)

Citat:
Vad jag egentligen menar är att det finns killar som verkligen gillar kvinnliga former, och det är naturligtvis underbart att bli omfamnad av nån som vill njuta av ens kropp på det sättet. Man känner sig attraktiv och kvinnlig, men det påverkas säkert också av att jag själv har upptäckt att jag är sexig när jag är lite småmullig, och det är ett stort framsteg för mig som lider, och har lidit, av ätstörningar i en stor del av mitt liv.

Kommer du ihåg när Sophie Dahl var med i H&M julkampanj. Hon var ju helt underbar med sin vita runda kropp, som en tallrik med gräddig risgrynsgröt, och även jag fick lust att slicka på hennes hud. Hon såg så god och välsmakande ut.
Jodå, jag minns henne. Hon är ganska attraktiv.
Men blir jag attraherad? Nej. Hon är för stor för min smak, men det är ju bara min åsikt. Jag tror inte jag behöver ge bildexempel på vad jag gillar, eftersom jag gillar "mainstream-idealet", vilket du nog kan i sömnen.

Visst finns det killar som gillar kvinnliga former! Jag gillar också en böljande timglas-form, med höfter och bröst. Vad jag inte gillar är om magen hänger och brösten hänger. Preferensfråga.

Citat:
Jag blir inte heller attraherad av extremt feta människor, men jag respekterar dem, men folk med lite överviktigt kan vara sexiga. Men jag håller med dig om att det extrema och abnorma inte är sexigt, vare sig det gäller fetma eller anorexi, eftersom det signalerar att nått inte står rätt till.
Exakt. Utgångspunkten i en estetisk kropp är den normala modellen, såsom jag resonerade en bit ovan.

Jag kan också respektera feta människor, det handlar inte om det. Skulle jag respektera min flickväns val att gå upp 30 kg? Nej, inte för en sekund, även om jag fortfarande skulle respektera henne som person.

Citat:
Jag skulle inte säga att jag blir attraherad av en vetenskaplig teori, men jag gillar den personlighetstyp som har ambition och som tar sin karriär på stort allvar. Självklart så faller jag också för utseendetyper: jag gillar nallebjörnsliknande män som t ex går till jobbet i rufsigt hår och tröjan ut och in: lite av den virriga professorstypen blandat med boheme alltså. Jag gillar inte killar eller tjejer som har utseende som en av sina första prioriteter på listan.
Inte jag heller. Jag gillar - och attraheras av - folk som tar hand om sig, men jag skulle aldrig bli tillsammans med en kropp, jag blir tillsammans med personen. Än en gång, jag ser mig inte som särskilt ytlig. Ja, jag tycker övervikt är allt annat än attraktivt, men jag är inte ytlig för det. Det är bara en smakfråga.

Citat:
Fast tråden handlade väl egentligen inte om fetma utan om mulliga och lite överviktiga tjejer. För att ha fetma så ska man väl ha ett bmi över 35 eller nått?
Vete fasen vad det handlar om faktiskt!

Men även de mulliga är mindre attraktiva än de normala och tajta enligt den breda bilden vi har kroppar och ideal. Jag säger att jag förstår detta och varför, samt instämmer med idealet. En vacker kropp är den normala kroppen, och allt annat blir mindre vackert ju längre bort man kommer från denna utgångspunkt.
(En vacker person kan däremot ha vilken kropp som helst, men det är en annan femma.)

Så vad tråden handlar om nu är väl att vissa hävdar (jag inkluderad) att det finns ett vedertaget ideal, och det är att inte vara överviktig. Du vill säga att man kan vara fin ändå, vilket jag håller med om. Jag vill ändå påstå att i valet mellan en tajt kropp och en icke-tajt, så väljer jag den förra, och det gör även majoriteten av oss.

Därför kan man prata om att de feta på krogen genomgår en slags andrasortering, och därför kunde denna tråd uppkomma där fenomenet diskuteras...
Citera
2006-06-21, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWoods
Men ditt jävla pucko, BMI funkar väldigt bra för att bestämma om en person är för smal - men inte för övervikt. Har du ett BMI på 30 så kan du vara fet eller ha en massa muskler, det säger BMI-värdet inget om. Har du däremot ett BMI på 17 så är du smal. Det går ju liksom inte att förklara på nåt annat sätt.

1. En mått skala som fungerar till max 50% är bra!? Använd BF ist. Säger betydligt mer då det är FETT vi pratar om och inte vikt förhållande till längd.

2. Kan du mkt om träning? Skulle vilja se resultatet av din kunskap.

Och varför köper du inte bara att du får ligga med fetton och inte jag? Jag tycker fetton är osmakliga och fula. Jag tycker även sk generande hårväxt är väldigt oattraktivt. Jag tycker ceulluliter är detsamma (rätt vanligt hos fetton f.ö)

Varför gör jag det? VEM BRYR SIG!?
Ur ett rent evolutionistiskt perspektiv anser jag väl undermedvetet att dessa anlag skulle ge bäst förutsättningar för mina barn i världen som ser ut som den gör, men det spelar väl eg. ingen roll.

Du tar fetton, jag inte. Agree to disagree?
Citera
2006-06-21, 16:49
Bannlyst
Citat:
Tja, om man tänder på ätstörningar och Auschwitz-fångar så...

exet.nu hade uppe sidor för folk med såna fetischer, vi andra som är födda efter 1975 och således förstår oss på ironi- vet bättre.
Citera
2006-06-21, 16:57
Medlem
Citat:
1. En mått skala som fungerar till max 50% är bra!? Använd BF ist. Säger betydligt mer då det är FETT vi pratar om och inte vikt förhållande till längd.

Det är inte lätt att räkna ut exakt BF, därför använder man sig av BMI som är enkelt och som alla förstår sig på. Och BMI funkar bra så länge man är medveten om att muskler väger en del. Bara på de personer som styrketränar som det egentligen inte stämmer på, och vad är sannolikheten för det i en tråd om tjocka tjejer?
Citera
2006-06-21, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skurten
Det är inte lätt att räkna ut exakt BF, därför använder man sig av BMI som är enkelt och som alla förstår sig på. Och BMI funkar bra så länge man är medveten om att muskler väger en del. Bara på de personer som styrketränar som det egentligen inte stämmer på, och vad är sannolikheten för det i en tråd om tjocka tjejer?

Touché! Du har en klar poäng!
Men om den klappt stämmer på övervikt (det krävs en del muskler att bära omkring på allt de där fettet, och energi verkar ju inmundigas en hel del...) är det väl inte så bra..?

Men jag kan kanske får ge mig då.

BF går faktiskt att uppskatta väldigt lätt,iofs om man som sagt tränar(och har referensmått). Man behöver inte dega Paulún 300 spänn och hoppa i ett ägg
Citera
2006-06-21, 17:05
Bannlyst
Citat:
exet.nu hade uppe sidor för folk med såna fetischer, vi andra som är födda efter 1975 och således förstår oss på ironi- vet bättre.
Du kan ju jämföra själv...

Auschwitzfånge? http://img62.imageshack.us/img62/433...drag1373dj.jpg

Nicole Ritchie i drag? http://img398.imageshack.us/img398/1...pvictim3xg.jpg
Citera
2006-06-21, 17:14
Medlem
banditqueens avatar
Citat:
Du kan ju jämföra själv...

Auschwitzfånge? http://img62.imageshack.us/img62/433...drag1373dj.jpg

Nicole Ritchie i drag? http://img398.imageshack.us/img398/1...pvictim3xg.jpg

Fan vad hon ser acklig ut, och sa forsoker hon kompensera det med jatte-brillor.
Hon var en miljon ganger finare nar hon var mitt-emellan rultig i Simple Life och nagon manad efter det.
Citera
2006-06-21, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av banditqueen
Fan vad hon ser acklig ut, och sa forsoker hon kompensera det med jatte-brillor.
Hon var en miljon ganger finare nar hon var mitt-emellan rultig i Simple Life och nagon manad efter det.

Bandiqueen = jonkare?

I'm the prettiest in my family

Den typer som stör mig mest, de Ricki Lake feta asen som tycker det är ok att va sådär fet och dessutom stola över det!
Citera
2006-06-21, 18:57
Medlem
banditqueens avatar
Citat:
Bandiqueen = jonkare?

Den typer som stör mig mest, de Ricki Lake feta asen som tycker det är ok att va sådär fet och dessutom stola över det!

Na, jag ar ingen jonkare. Inte for att jag tror att du vet vad det egentligen menas med just jonkare, men nej.
Forovrigt sa vet jag inte vad det har att gora med mitt inlagg?
Citera
2006-06-21, 19:25
Bannlyst
Citat:

Och du tror att det är kvinnor som Diane vi snackar om?
Citera
2006-06-21, 19:30
Medlem
Neonights avatar
Det ska va lite och ta i när stora åskan går, så att säga

Så fort jag tänker tanken "Ligga med en smal tjej" så får jag för mig att hon kommer att gå sönder...typ spm glas aja

Lagom är bäst :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in