Citat:
Ursprungligen postat av MammaMonster
Abnormalt i ett evolutionärt synsätt. Förmåga att accumulera energi effektivare bör vara en fördel i kampen att föra sina gener vidare? Dvs är man smal och råkar ut för hungersnöd går man åt, medan fetare överlever.
Så du menar att en överviktig person skulle ha klarat sig bättre än en smal när vi levde som grottmänniskor? Känns som en för stor grej att gå in på. Tycker du så får det stå för dig, jag håller verkligen inte med. Fundera över vem som jagar bäst, vem som letar rötter bäst, vem som klarar överfall bäst och slutligen vem som troligast lider av någon sjukdom (under "grottiden"). Med "accumulera energi effektivare" antar jag att du menar låg ämnesomsättning. Det tror jag inte är så effektivt när kroppen ska återhämta sig från diverse ansträngning.
Citat:
Ursprungligen postat av MammaMonster
Nu tänker du fel. Det jag sa är att det inte är vikten I SIG som är det ohälsosamma.
Ett ohälsosamt leverne leder till ohälsa, och oftast övervikt.
Ett hälsosamt leverne leder till hälsa och oftast en lägre vikt.
Detta utesluter dock inte att man kan vara hälsosam som fet, eller ohälsosam som smal.
En annan jämförelse för att förklara tydligt. Idrottare som snusar regelbundet råkar ut för 50% mer idrottskador, men man kan inte klart säga att det är snusandet i sig som leder till idrottskadorna. Det är oftast attityden, en snusare tenderar att vara mindre försiktig av sig.
Om jag tänkte fel eller om du var otydlig låter vi vara osagt

Visst kan man inte sätta ett likhetstecken mellan fet och ohälsosamt leverne, men det finns utan någon som helst tvekan ett samband. Precis som du antydde nu (?) och som jag sa i mitt första inlägg. Jag håller iof inte med om ditt "förtydligande exempel" får då handlar det om en helt annan slags samvariation. Fetma betyder ofta (inte alltid) ohälsosamt leverne, snus betyder ofta (inte alltid) att riskerna inte påverkar personen så mkt. Att den som inte påverkas så mkt av risker
i sin tur har lättare att dö kallas något annat. Men jag tror jag förstod vad du menade.
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Jag har sen jag slutade amma för ½ år sedan tränat och ätit rätt och har gått ner 15 kg av det jag la på mig när jag var gravid (jag var tvungen att vara liggande under 1/3 av graviditeten och det var framförallt då jag bullade på mig) Och det är jag stolt över!

Jag skulle gärna vilja gå ner ytterligare fem kilo är och helt säker på att jag kommer att lyckas göra det, har rätt bra karaktär och är van vid att träna och tänka på vad jag äter utan att använda mig av en Alladinlampa.

Idag har jag ingen önskan om att se ut som jag gjorde vid 20-25 år, är nöjd med att jag börjar få lite perspektiv på det där med vikt och träning. Jag är gärna klädsamt mullig, utan att vara fet. Älskar och tycker om mig själv mkt mer idag än vad jag gjorde för 10-20 år sedan.
Okej, kul för dig. Jag menar det! Min undran (nyfikenhet) då är bara vad du menar med "mullig". Jag antar att det inte är aktuellt med ett foto på din kropp. Har du ork får du gärna hitta någon annans kropp som är ungefär lika "mullig". Light varianten är att du kan jämföra din vikt med någon av "porrbrudarna" som postades tidigare. Jag skulle aldrig fråga en dam om hennes vikt/längd.. :P
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamedknuff
Nu tar du förgivet att min, eller andras pojkvänner, inte har har fått det de åtrår och att det inte skulle ha varit deras första hands val. Min sambo vill att jag ska vara mullig och han tycker att jag är attraktiv. Han vill troligtvis att jag ska vara mulligare än vad jag vill vara. Sist när jag gjorde i ordning mig för att gå ut så sa han att det finns en nackdel att vara tillsammans med världens snyggaste tjej och det var att han vet att alla kommer att stöta på mig. Nu stämmer inte det riktigt, men om han tycker så så är det helt OK för mig.

Förövrigt så är det jag som pushar min sambo på att hänga med ut och motionera och inte tvärtom.
Jag var väl inte så tydlig, men jag skrev ju "Det kan mycket väl stämma". Vad jag menade var bara att man kanske ska tänka på vad man får höra ibland (och varför!). Jag ser mig själv som en väldigt ärlig person, ibland kanske jag är för ärlig. Men just saker som vikt, byst, längd och andra liknande saker kanske man inte kommenterar utan att tänka efter. Frågar hon så försöker man ta fram något positivt med hennes egenskaper.
Åter igen, jag säger inte att det alltid är så och det är 100% jätte-möjligt att din kille gillar dig som du är (eller ännu mer mullig).
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWoods
Men ditt jävla pucko, BMI funkar väldigt bra för att bestämma om en person är för smal - men inte för övervikt. Har du ett BMI på 30 så kan du vara fet eller ha en massa muskler, det säger BMI-värdet inget om. Har du däremot ett BMI på 17 så är du smal. Det går ju liksom inte att förklara på nåt annat sätt.
Hört talas om benstomme? Snälla försök inte motivera BMI som något annat än ett smidigt sätt att ge en viss antydan till "normala" personer.