Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Det låter vettigt. Men det jag har hört är att man inte ska köra högre temp i golvvärmen än 30 grader för att livslängden ska bli längre. Dessutom så blir det rätt varmt med 40 grader på vattnet. Då gäller det att ha bra styrning på framledningen så att det inte blir olidligt varmt och oekonomiskt.
Jag har arbetat med många husföretag och alla körde 30-60. Nu var det rätt länge sen. Är det du skriver ett nytt sätt att se på värmesystemet?
Du förväxlar nog temperaturerna.
Bygger du med trägolv, tarkett eller liknande så får du inte ha en högre temp på ytan av golvet än vad tillverkaren säger, det brukar vara 27-30 grader. Annars kan träet torka ut och slå sig.
Ligger golvet på en gjuten platta så kan du ha ca 40 grader ut från pannan innan du får 27 grader på golvet. Har du träbjälklag måste du upp i kanske 45 grader för att att uppnå 27 på ytan,
Dom temperaturerna jag nämner är tempen ut från pannan.
För 10 år sen var elen billig och man var nog bara inte insatt så mycket i hur verkningsgraden på värmepumpen såg ut.
Husägaren kommer garanterat inte klaga på att det är för varmt i huset, bara sänka.
Bygger du så energisnålt som möjligt så finns risken att kunden kommer klaga för att det är för kallt på övervåningen, dumt att chansa i så fall. En shunt kostar kanske 5" så det blir en struntsumma i sammanhanget om du jobbar med nyproduktion.