2022-01-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det låter vettigt. Men det jag har hört är att man inte ska köra högre temp i golvvärmen än 30 grader för att livslängden ska bli längre. Dessutom så blir det rätt varmt med 40 grader på vattnet. Då gäller det att ha bra styrning på framledningen så att det inte blir olidligt varmt och oekonomiskt.
Jag har arbetat med många husföretag och alla körde 30-60. Nu var det rätt länge sen. Är det du skriver ett nytt sätt att se på värmesystemet?

Du förväxlar nog temperaturerna.

Bygger du med trägolv, tarkett eller liknande så får du inte ha en högre temp på ytan av golvet än vad tillverkaren säger, det brukar vara 27-30 grader. Annars kan träet torka ut och slå sig.
Ligger golvet på en gjuten platta så kan du ha ca 40 grader ut från pannan innan du får 27 grader på golvet. Har du träbjälklag måste du upp i kanske 45 grader för att att uppnå 27 på ytan,
Dom temperaturerna jag nämner är tempen ut från pannan.

För 10 år sen var elen billig och man var nog bara inte insatt så mycket i hur verkningsgraden på värmepumpen såg ut.

Husägaren kommer garanterat inte klaga på att det är för varmt i huset, bara sänka.
Bygger du så energisnålt som möjligt så finns risken att kunden kommer klaga för att det är för kallt på övervåningen, dumt att chansa i så fall. En shunt kostar kanske 5" så det blir en struntsumma i sammanhanget om du jobbar med nyproduktion.
Citera
2022-01-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Sorgligt att läsa att hus numera förutsätts byggas på 'plattan'.
Riktiga hus har ju källare, prefab-skit på betongplatta är ju mer 'baracker'.

Varför ska man bygga källare när man kan bygga på höjden istället?
Visst jag ser fördelarna med en källare. Men nackdelarna väger betydligt mer, en källare är långt ifrån underhållsfri.

Och "prefab skit" används lika väl om du bygger med källare
Citera
2022-01-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Du förväxlar nog temperaturerna.

Bygger du med trägolv, tarkett eller liknande så får du inte ha en högre temp på ytan av golvet än vad tillverkaren säger, det brukar vara 27-30 grader. Annars kan träet torka ut och slå sig.
Ligger golvet på en gjuten platta så kan du ha ca 40 grader ut från pannan innan du får 27 grader på golvet. Har du träbjälklag måste du upp i kanske 45 grader för att att uppnå 27 på ytan,
Dom temperaturerna jag nämner är tempen ut från pannan.

För 10 år sen var elen billig och man var nog bara inte insatt så mycket i hur verkningsgraden på värmepumpen såg ut.

Husägaren kommer garanterat inte klaga på att det är för varmt i huset, bara sänka.
Bygger du så energisnålt som möjligt så finns risken att kunden kommer klaga för att det är för kallt på övervåningen, dumt att chansa i så fall. En shunt kostar kanske 5" så det blir en struntsumma i sammanhanget om du jobbar med nyproduktion.
Nja, jag har som sagt golvvärme sen över 20 år och ligger på 30 grader i framledningstemperatur och har alltid gjort det. Varför skulle jag ha högre?
Citera
2022-01-21, 00:24
Medlem
Citat:
Nja, jag har som sagt golvvärme sen över 20 år och ligger på 30 grader i framledningstemperatur och har alltid gjort det. Varför skulle jag ha högre?

Framledningstemperaturen styrs normalt av utetemperaturen via en kurva. Har du framledning på 30 grader vid minus 10 så har du ett extremt välisolerat hus.
Citera
2022-01-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Framledningstemperaturen styrs normalt av utetemperaturen via en kurva. Har du framledning på 30 grader vid minus 10 så har du ett extremt välisolerat hus.
-3,3 nu och nibepannan visar 34 fram 30 retur.
Huset är välbyggt men har betydligt sämre fönster än dagens std och bara 20 cm cellplast i plattan.
Så inget märkvärdigt. Iofs har jag 19-20 grader inne vilket nog är lite kallare än vad de flesta har.
Citera
2022-01-21, 05:47
Medlem
tnems avatar
Citat:
Jo men det var ju själva poängen med mitt inlägg. Är det verkligen energieffektivare att värma vatten till 60 istället för 30 gr och ha en shunt som förbrukar el än ett par elradiatorer som i princip aldrig är på?

En shunt drar ingen el, sätter man en elektrisk styrning på den så kommer det dra någon watt, alltså helt försumbart.
Citera
2022-01-21, 06:58
Medlem
Förutom att TS har fel i sin värmebeskrivning så handlar det ofta om att man inte vill riva upp allt golv, om man inte gör det själv som kund då.

Golvvärme ligger på mellan 3-600 kr kvm beroende på hur man gör. Osäker på priser under covid.

Men enkelt beskrivet så kan man ställa sin värmepump efter lågenergisystem. För att slippa extra cirkpumpar thermostat.

I ett välisolerat hus fungerar det dock att ha golvvärme på nedervåning och element på ovanvåning tillsammans med en lägre systemtempratur eftersom värmen stiger uppåt.
Har man dock ett dåligt isolerat hus så fungerar golvvärme dålig så kylan som drar in lägger sig på golven, då spelar det ingen roll om du kör ut högtemeprerat ut på golvet.

Det finns alltså flera faktorer som avgör vad som är ett bra system, men generellt vill alla rörisar lägga golvvärme i hela huset när man endå är igång.
Citera
2022-01-21, 07:59
Medlem
Citat:
Jag har stor erfarenhet av husbyggnation och har några gånger ställt frågan till kunnigt folk varför man bygger 1,5 och 2 planshus med golvvärme i plattan och vattenradiatorer på övervåningen. Ingen har kunnat ge mig ett vettigt svar.
Jag själv har ett tvåplanshus med golvvärme i plattan och elradiatorer på övervåningen. Fungerar utmärkt och är energisnålt. Elradiatorerna är i princip aldrig på. Det händer att jag får slå på dem i barnens rum när det är riktigt kallt men i vårat sovrum eller i allrummet är de aldrig på. Badrumet har elgolvvärme.
Billig och enkel lösning.

Det jag funderar på är varför husföretagen projekterar vattenburen värme i radiatorer på övervåningen.
Det innebär att vattnet i pannan måste värmas till ca 60 grader då radiatorerna kräver högre värme än golvvärme som ska vara max 30 grader. Man måste sen kyla ner det 60 gradiga vattnet med en shunt till golvvärmen. Shunten drar el och kostar rätt mycket pengar. Dessutom kan den gå sönder och tar plats.

Är det inte mer ekonomi att bara köra golvvärme i plattan och värma vattnet till 30 grader och köra enkla små elradiatorer på övervåningen?

Ok. Gör såhär till att börja med. Sudda ut första raden då du inte har en aning om vad du pratar om någonstans i det här inlägget.

Vattnet i pannan värms absolut inte till 60 grader utan den är inställd att ge en temperatur som huset behöver vid given utomhustemperatur.
Blandar du golvvärme och radiatorer så behövs en shunt som drar MINIMALT med energi. Den kyler alltså inte på något sätt ner övriga värmen.

Elradiatorer har absolut ingen energibesparing jämfört med vattenradiatorer.
Citera
2022-01-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
En shunt drar ingen el, sätter man en elektrisk styrning på den så kommer det dra någon watt, alltså helt försumbart.
Men hur är det med 30 kontra 60 grader?
Citera
2022-01-21, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RussianPking
Ok. Gör såhär till att börja med. Sudda ut första raden då du inte har en aning om vad du pratar om någonstans i det här inlägget.

Vattnet i pannan värms absolut inte till 60 grader utan den är inställd att ge en temperatur som huset behöver vid given utomhustemperatur.
Blandar du golvvärme och radiatorer så behövs en shunt som drar MINIMALT med energi. Den kyler alltså inte på något sätt ner övriga värmen.

Elradiatorer har absolut ingen energibesparing jämfört med vattenradiatorer.
Så du menar att radiatorer inte är ett högtempererat system då? Mina radiatorer måste väl vara snålare än det mesta. De är ju inte på?
Citera
2022-01-21, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpticks
Förutom att TS har fel i sin värmebeskrivning så handlar det ofta om att man inte vill riva upp allt golv, om man inte gör det själv som kund då.

Golvvärme ligger på mellan 3-600 kr kvm beroende på hur man gör. Osäker på priser under covid.

Men enkelt beskrivet så kan man ställa sin värmepump efter lågenergisystem. För att slippa extra cirkpumpar thermostat.

I ett välisolerat hus fungerar det dock att ha golvvärme på nedervåning och element på ovanvåning tillsammans med en lägre systemtempratur eftersom värmen stiger uppåt.
Har man dock ett dåligt isolerat hus så fungerar golvvärme dålig så kylan som drar in lägger sig på golven, då spelar det ingen roll om du kör ut högtemeprerat ut på golvet.

Det finns alltså flera faktorer som avgör vad som är ett bra system, men generellt vill alla rörisar lägga golvvärme i hela huset när man endå är igång.
Vad är fel med min värmebeskrivning och vad menar du med att riva upp golv?
Vad har priset på golvvärme med det här att göra?
Sen är det inte rörisen som bestämmer om det blir golvvärme eller radiatorer. Det gör ju kunden. Rörisen gör det han blir tillsagd att göra.
Citera
2022-01-21, 08:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Så du menar att radiatorer inte är ett högtempererat system då? Mina radiatorer måste väl vara snålare än det mesta. De är ju inte på?

Det har jag inte sagt.

ja sa bara att själv shunten inte dra någon el.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in