2022-01-20, 21:42
Medlem
Jag har stor erfarenhet av husbyggnation och har några gånger ställt frågan till kunnigt folk varför man bygger 1,5 och 2 planshus med golvvärme i plattan och vattenradiatorer på övervåningen. Ingen har kunnat ge mig ett vettigt svar.
Jag själv har ett tvåplanshus med golvvärme i plattan och elradiatorer på övervåningen. Fungerar utmärkt och är energisnålt. Elradiatorerna är i princip aldrig på. Det händer att jag får slå på dem i barnens rum när det är riktigt kallt men i vårat sovrum eller i allrummet är de aldrig på. Badrumet har elgolvvärme.
Billig och enkel lösning.

Det jag funderar på är varför husföretagen projekterar vattenburen värme i radiatorer på övervåningen.
Det innebär att vattnet i pannan måste värmas till ca 60 grader då radiatorerna kräver högre värme än golvvärme som ska vara max 30 grader. Man måste sen kyla ner det 60 gradiga vattnet med en shunt till golvvärmen. Shunten drar el och kostar rätt mycket pengar. Dessutom kan den gå sönder och tar plats.

Är det inte mer ekonomi att bara köra golvvärme i plattan och värma vattnet till 30 grader och köra enkla små elradiatorer på övervåningen?
Citera
2022-01-20, 21:51
Medlem
yz44s avatar
Varför inte golvvärme på båda våningarna.
Citera
2022-01-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har stor erfarenhet av husbyggnation och har några gånger ställt frågan till kunnigt folk varför man bygger 1,5 och 2 planshus med golvvärme i plattan och vattenradiatorer på övervåningen. Ingen har kunnat ge mig ett vettigt svar.
Jag själv har ett tvåplanshus med golvvärme i plattan och elradiatorer på övervåningen. Fungerar utmärkt och är energisnålt. Elradiatorerna är i princip aldrig på. Det händer att jag får slå på dem i barnens rum när det är riktigt kallt men i vårat sovrum eller i allrummet är de aldrig på. Badrumet har elgolvvärme.
Billig och enkel lösning.

Det jag funderar på är varför husföretagen projekterar vattenburen värme i radiatorer på övervåningen.
Det innebär att vattnet i pannan måste värmas till ca 60 grader då radiatorerna kräver högre värme än golvvärme som ska vara max 30 grader. Man måste sen kyla ner det 60 gradiga vattnet med en shunt till golvvärmen. Shunten drar el och kostar rätt mycket pengar. Dessutom kan den gå sönder och tar plats.

Är det inte mer ekonomi att bara köra golvvärme i plattan och värma vattnet till 30 grader och köra enkla små elradiatorer på övervåningen?

Man sätter överdimensionerade (bredare, större) radiatorer på övervåningen så kan köra dom på samma temperatur som golvvärmem. Eftersom värme stiger så behöver en övervåning inte så mycket effekt. Och då kan du alltså strunta i shunten.

Då har du ett komplett värmesystem där du alltid kan byta ut värmekällan.

Bygger man som du beskriver med ett 60 graders system och shuntar ned golvvärmen så får man inse att man har en hel del att lära ang värmepumpars effektivitet vid olika temperatuer eller så jobbar man med fel sak.

Golvvärme brukar man köra ca 40-45 grader ut vid minus 10 beroende på konstruktion, platta på mark 40 grader, träbjälklag 45 grader.
Citera
2022-01-20, 22:58
Medlem
416.5hps avatar
Moderna hus ska energideklareras. En lösning som är billig att bygga men förbrukar mer energi i drift ger en sämre klassifikation. Direktverkande el är dyrt i drift.
Citera
2022-01-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Man sätter överdimensionerade (bredare, större) radiatorer på övervåningen så kan köra dom på samma temperatur som golvvärmem. Eftersom värme stiger så behöver en övervåning inte så mycket effekt. Och då kan du alltså strunta i shunten.

Då har du ett komplett värmesystem där du alltid kan byta ut värmekällan.

Bygger man som du beskriver med ett 60 graders system och shuntar ned golvvärmen så får man inse att man har en hel del att lära ang värmepumpars effektivitet vid olika temperatuer eller så jobbar man med fel sak.

Golvvärme brukar man köra ca 40-45 grader ut vid minus 10 beroende på konstruktion, platta på mark 40 grader, träbjälklag 45 grader.
Det låter vettigt. Men det jag har hört är att man inte ska köra högre temp i golvvärmen än 30 grader för att livslängden ska bli längre. Dessutom så blir det rätt varmt med 40 grader på vattnet. Då gäller det att ha bra styrning på framledningen så att det inte blir olidligt varmt och oekonomiskt.
Jag har arbetat med många husföretag och alla körde 30-60. Nu var det rätt länge sen. Är det du skriver ett nytt sätt att se på värmesystemet?
Citera
2022-01-20, 23:36
Medlem
Varför man vill välja bort elvärme i ett hus?
Ja, titta på december månads elkostnad så kanske du förstår varför.
I dec 2021 så var månadsmedelpriset i elområde 4 på 187,4 öre per kWh

Frågan är varför man inte nyttjar jordrör i större utsträckning och lagring av värme i saltvatten?
Varför eldar folk inte med ved istället?
Citera
2022-01-20, 23:40
Medlem
Kostnadsfråga, billigaste alt.
Citera
2022-01-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Varför inte golvvärme på båda våningarna.
Det är ett dyrt sätt att bygga. Men givetvis ett bra system.
Citera
2022-01-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Moderna hus ska energideklareras. En lösning som är billig att bygga men förbrukar mer energi i drift ger en sämre klassifikation. Direktverkande el är dyrt i drift.
Jo men det var ju själva poängen med mitt inlägg. Är det verkligen energieffektivare att värma vatten till 60 istället för 30 gr och ha en shunt som förbrukar el än ett par elradiatorer som i princip aldrig är på?
Citera
2022-01-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför man vill välja bort elvärme i ett hus?
Ja, titta på december månads elkostnad så kanske du förstår varför.
I dec 2021 så var månadsmedelpriset i elområde 4 på 187,4 öre per kWh

Frågan är varför man inte nyttjar jordrör i större utsträckning och lagring av värme i saltvatten?
Varför eldar folk inte med ved istället?
Läste du inte vad jag skrev i trådstarten. Elementen är ju aldrig på i princip. Att alltid värma vattnet till 60 grader måste ju vara mycket sämre än att bara värma till 30 grader.
Citera
2022-01-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brabobbatpg
Kostnadsfråga, billigaste alt.
Vad menar du?
Citera
2022-01-20, 23:56
Medlem
mikaelss avatar
Sorgligt att läsa att hus numera förutsätts byggas på 'plattan'.
Riktiga hus har ju källare, prefab-skit på betongplatta är ju mer 'baracker'.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in