Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Jag har stor erfarenhet av husbyggnation och har några gånger ställt frågan till kunnigt folk varför man bygger 1,5 och 2 planshus med golvvärme i plattan och vattenradiatorer på övervåningen. Ingen har kunnat ge mig ett vettigt svar.
Jag själv har ett tvåplanshus med golvvärme i plattan och elradiatorer på övervåningen. Fungerar utmärkt och är energisnålt. Elradiatorerna är i princip aldrig på. Det händer att jag får slå på dem i barnens rum när det är riktigt kallt men i vårat sovrum eller i allrummet är de aldrig på. Badrumet har elgolvvärme.
Billig och enkel lösning.
Det jag funderar på är varför husföretagen projekterar vattenburen värme i radiatorer på övervåningen.
Det innebär att vattnet i pannan måste värmas till ca 60 grader då radiatorerna kräver högre värme än golvvärme som ska vara max 30 grader. Man måste sen kyla ner det 60 gradiga vattnet med en shunt till golvvärmen. Shunten drar el och kostar rätt mycket pengar. Dessutom kan den gå sönder och tar plats.
Är det inte mer ekonomi att bara köra golvvärme i plattan och värma vattnet till 30 grader och köra enkla små elradiatorer på övervåningen?
Man sätter överdimensionerade (bredare, större) radiatorer på övervåningen så kan köra dom på samma temperatur som golvvärmem. Eftersom värme stiger så behöver en övervåning inte så mycket effekt. Och då kan du alltså strunta i shunten.
Då har du ett komplett värmesystem där du alltid kan byta ut värmekällan.
Bygger man som du beskriver med ett 60 graders system och shuntar ned golvvärmen så får man inse att man har en hel del att lära ang värmepumpars effektivitet vid olika temperatuer eller så jobbar man med fel sak.
Golvvärme brukar man köra ca 40-45 grader ut vid minus 10 beroende på konstruktion, platta på mark 40 grader, träbjälklag 45 grader.