Citat:
27, referensintervall 9-34.
Däremot var mitt transferin en punk under intervall, 1,8, intervall 1,9-3,3.
Transferin:
Läkarens kommentar kring det var följande.
Järnvärdet och värdet för Transferrinmättnad ligger på en bra nivå.
De något låga värdena för Transferrin och TIBC är sannolikt en normalvariant utan koppling till ohälsa.
Inga tecken till järnbrist kan ses i dina provsvar.
Däremot var mitt transferin en punk under intervall, 1,8, intervall 1,9-3,3.
Transferin:
Läkarens kommentar kring det var följande.
Järnvärdet och värdet för Transferrinmättnad ligger på en bra nivå.
De något låga värdena för Transferrin och TIBC är sannolikt en normalvariant utan koppling till ohälsa.
Inga tecken till järnbrist kan ses i dina provsvar.
Oj... Med risk för att transferera mina egna fysiska problem så vill jag säga att ett ferritin på 27 är mycket lågt, även om det är inom referensintervallet. Detta särskilt med tanke på dina symptom. När jag mådde som sämst (den värsta tröttheten jag upplevt, huvudvärk, värk i kroppen, andfåddhet, kognitiva problem som svårhet att fokusera, tänka klart, läsa etc, otroligt frusen mest hela tiden för att nämna några - ja du kan googla på järnbrist och dess sympton) låg mitt ferritinvärde på 9. Läkaren sa då att det inte var alarmerande lågt eftersom det var inom referensen. Trots att jag inte kunde stiga ur sängen vissa dagar och att gå en promenad runt kvartet med hunden fick mig att svimma. Detta fick mig att förstå att de endast ser till sina referensvärden, inte hur jag faktiskt mår.
Så läkare kommer att säga att dina värden är ok, men de tar inte hänsyn till vad just din optimala nivå är. Det är det som är grejen med referensvärden. Jag har nu genom järntillskott fått upp mitt värde till 37 men siktar på en bra bit över 100 till att börja med. Järnbrist är inte att leka med, och dina symptom kan enligt mig kopplas till det. Men jag vill att du undersöker saken själv.
Utan att säga för mycket, för jag vill att du undersöker saken på egen hand, titta gärna på denna facebook grupp: https://www.facebook.com/groups/theironprotocol. Den har hjälpt mig något otroligt. Av dina svar i denna grupp att döma är du otroligt ansvarstagande för din egen hälsa - jag genomgår samma fas just nu.