2022-01-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarkastiskSympati
27, referensintervall 9-34.

Däremot var mitt transferin en punk under intervall, 1,8, intervall 1,9-3,3.

Transferin:

Läkarens kommentar kring det var följande.

Järnvärdet och värdet för Transferrinmättnad ligger på en bra nivå.
De något låga värdena för Transferrin och TIBC är sannolikt en normalvariant utan koppling till ohälsa.
Inga tecken till järnbrist kan ses i dina provsvar.

Oj... Med risk för att transferera mina egna fysiska problem så vill jag säga att ett ferritin på 27 är mycket lågt, även om det är inom referensintervallet. Detta särskilt med tanke på dina symptom. När jag mådde som sämst (den värsta tröttheten jag upplevt, huvudvärk, värk i kroppen, andfåddhet, kognitiva problem som svårhet att fokusera, tänka klart, läsa etc, otroligt frusen mest hela tiden för att nämna några - ja du kan googla på järnbrist och dess sympton) låg mitt ferritinvärde på 9. Läkaren sa då att det inte var alarmerande lågt eftersom det var inom referensen. Trots att jag inte kunde stiga ur sängen vissa dagar och att gå en promenad runt kvartet med hunden fick mig att svimma. Detta fick mig att förstå att de endast ser till sina referensvärden, inte hur jag faktiskt mår.

Så läkare kommer att säga att dina värden är ok, men de tar inte hänsyn till vad just din optimala nivå är. Det är det som är grejen med referensvärden. Jag har nu genom järntillskott fått upp mitt värde till 37 men siktar på en bra bit över 100 till att börja med. Järnbrist är inte att leka med, och dina symptom kan enligt mig kopplas till det. Men jag vill att du undersöker saken själv.

Utan att säga för mycket, för jag vill att du undersöker saken på egen hand, titta gärna på denna facebook grupp: https://www.facebook.com/groups/theironprotocol. Den har hjälpt mig något otroligt. Av dina svar i denna grupp att döma är du otroligt ansvarstagande för din egen hälsa - jag genomgår samma fas just nu.
Citera
2022-01-20, 12:13
Medlem
styckets avatar
Citat:
Jag är väl medveten om effekten av periodisk fasta, träning och utomhustid. Jag hade extremt bra rutiner kring alla dessa punkter innan jag insjuknade, fasta var 16;8 dagligen, och jag har även försökt hålla igång men då kroppen går åt fel håll så har det blivit svårare och svårare. Det känns som någonting betydligt allvarligare är dåliga rutiner då jag som sagt redan innan hade bra rutiner. Frukt och grönt har jag bombat kroppen med senaste tiden, upp emot ett kilo om dagen (Nej, inte frukt med hög fruktos, bananer etc) och det har hjälp magen markant men de övriga symtomen är bestående.

Vad bra då är du på god väg om du fortsätter så här. Kött tar lång tid att bryta ned i kroppen därför tar det mycket energi från kroppen. Ät mindre kött och du får mer energi. (Plus massa andra hälsofördelar också för kött är inte så hälsosamt om man äter det ofta).

Sen ska jag ge dig två till tips som kan gynna dig. Rensa bihålorna med saltvatten (man häller ju med sån "karaff" genom näsan). och börja andas mer genom näsan (man tar in 20% mer syre genom näsan). Sen en grej som också ger energi till hjärnan på direkten är att stå på huvudet. Så länge du kan (vissa står 30-60 minuter). Jag brukar stå en minut några gånger istället :P. Man får öva upp sig.

Sen kan det även ha o göra med att det är vissa mineraler o vitaminer du behöver. Tester hos läkaren mäter mest minimum du behöver. Men din kropp kan behöva mer av vissa även om doktorns tester inte visar. Därför jag tipsar om en del superfruits från life så du verkligen ökar upp allting till maximala nivåer. Finns ju typ "super green" men massa olika gröna växter i. Där får man i sig en hel del på en gång. Men man ska såklart äta regnbågen så köp gärna hem lite andra superfruits också i andra färger. C-vitamin är faktiskt en mirakelmedicin så rekommenderar camu-camu som sagt. C vitamin är i princip solljus i mat, så tänk dig energin i det.

Äter du ssri eller någon annan form av medicin som dunklar hjärnan? Trappa ned på dessa och hitta naturliga alternativ som CBD t.ex.
Citera
2022-01-20, 12:16
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FCMN
Oj... Med risk för att transferera mina egna fysiska problem så vill jag säga att ett ferritin på 27 är mycket lågt, även om det är inom referensintervallet. Detta särskilt med tanke på dina symptom. När jag mådde som sämst (den värsta tröttheten jag upplevt, huvudvärk, värk i kroppen, andfåddhet, kognitiva problem som svårhet att fokusera, tänka klart, läsa etc, otroligt frusen mest hela tiden för att nämna några - ja du kan googla på järnbrist och dess sympton) låg mitt ferritinvärde på 9. Läkaren sa då att det inte var alarmerande lågt eftersom det var inom referensen. Trots att jag inte kunde stiga ur sängen vissa dagar och att gå en promenad runt kvartet med hunden fick mig att svimma. Detta fick mig att förstå att de endast ser till sina referensvärden, inte hur jag faktiskt mår.

Så läkare kommer att säga att dina värden är ok, men de tar inte hänsyn till vad just din optimala nivå är. Det är det som är grejen med referensvärden. Jag har nu genom järntillskott fått upp mitt värde till 37 men siktar på en bra bit över 100 till att börja med. Järnbrist är inte att leka med, och dina symptom kan enligt mig kopplas till det. Men jag vill att du undersöker saken själv.

Utan att säga för mycket, för jag vill att du undersöker saken på egen hand, titta gärna på denna facebook grupp: https://www.facebook.com/groups/theironprotocol. Den har hjälpt mig något otroligt. Av dina svar i denna grupp att döma är du otroligt ansvarstagande för din egen hälsa - jag genomgår samma fas just nu.

Jag ber om ursäkt, jag missade visst P-Ferritin som gömde sig längre ned. Ferritin ligger på 123 där intervallet är 20-375, ursäkta!

P-Järn (umol/L)
26
9-34

P-Ferritin (ug/L)
123
20-375

Jag äter inte så många tillskott generellt utan försöker få mina dagliga nivåer genom mycket bra mat. Alla andra vitaminer och mineraler, de vanliga, ser bra ut. Det var absolut inte meningen att du skulle skriva ett helt svar i "onödan" men tack för din input. Jag skall kika på gruppen och se om de har några andra idéer och vad som hjälpt!
Citera
2022-01-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad bra då är du på god väg om du fortsätter så här. Kött tar lång tid att bryta ned i kroppen därför tar det mycket energi från kroppen. Ät mindre kött och du får mer energi. (Plus massa andra hälsofördelar också för kött är inte så hälsosamt om man äter det ofta).

Sen ska jag ge dig två till tips som kan gynna dig. Rensa bihålorna med saltvatten (man häller ju med sån "karaff" genom näsan). och börja andas mer genom näsan (man tar in 20% mer syre genom näsan). Sen en grej som också ger energi till hjärnan på direkten är att stå på huvudet. Så länge du kan (vissa står 30-60 minuter). Jag brukar stå en minut några gånger istället :P. Man får öva upp sig.

Sen kan det även ha o göra med att det är vissa mineraler o vitaminer du behöver. Tester hos läkaren mäter mest minimum du behöver. Men din kropp kan behöva mer av vissa även om doktorns tester inte visar. Därför jag tipsar om en del superfruits från life så du verkligen ökar upp allting till maximala nivåer. Finns ju typ "super green" men massa olika gröna växter i. Där får man i sig en hel del på en gång. Men man ska såklart äta regnbågen så köp gärna hem lite andra superfruits också i andra färger. C-vitamin är faktiskt en mirakelmedicin så rekommenderar camu-camu som sagt. C vitamin är i princip solljus i mat, så tänk dig energin i det.

Äter du ssri eller någon annan form av medicin som dunklar hjärnan? Trappa ned på dessa och hitta naturliga alternativ som CBD t.ex.

Tack för att du inte rekommenderar massor av tillskott utan mer fokus på näring genom mat! Jag vill inte överkonsumera vissa vitaminer och mineraler men C-vitamin är vattenlöslig och har inget tak. Jag äter rikligt med broccoli, kiwi, clementiner etc men jag tar en kik på camu-camu också! Jag äter TCA (Tidigare både SSRI och SNRI) men det var efter insjuknandet, innan jag blev sjuk åt jag endast blodförtunnande för tidigare proppar. Jag tycker själv att antideppen gör mig mer dimmig men har lovat att ställa upp på prov. Att predika CS och andra former av "dödsknark" för läkaren är sällan populärt även om det hjälper.
Citera
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt, jag missade visst P-Ferritin som gömde sig längre ned. Ferritin ligger på 123 där intervallet är 20-375, ursäkta!

P-Järn (umol/L)
26
9-34

P-Ferritin (ug/L)
123
20-375

Jag äter inte så många tillskott generellt utan försöker få mina dagliga nivåer genom mycket bra mat. Alla andra vitaminer och mineraler, de vanliga, ser bra ut. Det var absolut inte meningen att du skulle skriva ett helt svar i "onödan" men tack för din input. Jag skall kika på gruppen och se om de har några andra idéer och vad som hjälpt!

Åh, vad glad jag blir att du har bra värden! Pjuh. Började bli orolig för det droppade också in kommentarer om "ät mindre kött" så jag började fila på mina argument haha. Jag försöker nämligen få i mig så mycket järnrikt jag kan jag i form av kött, lever, blodpudding, inälvsmat etc. Men bra! Ordningen återställd! Då är det förmodligen inte järnet som är problemet i ditt fall.

Ja, du gör nog klokt i att ändå kika i gruppen. Det sägs mycket bra även om värdena för D-vitamin, B12, folat etc. Jag håller tummarna för att du snart mår bättre! Kommer följa tråden med den förhoppningen!
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Magen är som sagt inte det värsta utan hjärndimman är anledningen till att jag snart inte orkar längre. Förhoppningsvis lättar den i samband med att magen sakta blir bättre men det är svårt att leva på hoppet när ingenting fungerar.
Enklast är nog att gå till affären och pröva att köpa en burk ashwaghanda.

Alla gillar inte att odla, som jag, men ashwaghanda finns i hälsokost butiker.
Personligen tycker jag Brahmi (Bacopa monnieri) är bäst dock.
Citera
2022-01-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FCMN
Åh, vad glad jag blir att du har bra värden! Pjuh. Började bli orolig för det droppade också in kommentarer om "ät mindre kött" så jag började fila på mina argument haha. Jag försöker nämligen få i mig så mycket järnrikt jag kan jag i form av kött, lever, blodpudding, inälvsmat etc. Men bra! Ordningen återställd! Då är det förmodligen inte järnet som är problemet i ditt fall.

Ja, du gör nog klokt i att ändå kika i gruppen. Det sägs mycket bra även om värdena för D-vitamin, B12, folat etc. Jag håller tummarna för att du snart mår bättre! Kommer följa tråden med den förhoppningen!

Då magen fortfarande är bråkig så undviker jag rött kött, det är oerhört påfrestande för just magen. Järn verkar jag tydligen få i mig tillräckligt av ändå! Tråden var egentligen ett desperat rop på hjälp och kommer troligtvis inte mynna ut i någonting speciellt men alla tips och råd är välkomna!
Citera
2022-01-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Enklast är nog att gå till affären och pröva att köpa en burk ashwaghanda.

Alla gillar inte att odla, som jag, men ashwaghanda finns i hälsokost butiker.
Personligen tycker jag Brahmi (Bacopa monnieri) är bäst dock.

Jag testar det. Tack för tipset!
Citera
2022-01-20, 13:11
Medlem
Man får ju lite intrycket av att något kan ha gått sönder i din kropp efter din explosiva träning som typ en bristning i något organ, blodpropp och liknande. Samtidigt verkar ju magen kunna vara orsaken till dina problem vilket mer tyder på något med kosten eller liknande. Eftersom covid är så mycket på tapeten skulle jag gissa på något viralt. Andra koststillskott att pröva skulle kuna vara MSM och L-Lysine.

Rekommenderar också att du kollar upp länkad websida och söker på dina symptom och vad som hjälpte andra, är ju mest kolloidalt silver och MSM förstås: http://anekdoter.se/lista_anekdoter....var=Magproblem

Citat:
Lite exempel:

Jag hade problem med yrsel och molande värk i hela kroppen olika dagar - TRÖTT-TRÖTT. Magkrångel, ömhet och mycket annat. MSM har gjort så att magen är bättre. PIGG i huvudet. Visserligen orkar inte kroppen inte. Men nu mera vill jag göra saker, gör dem oftast. Planerar att ta itu med olika små och stora saker. Även om dessa inte blir gjorda så i huvudet finns planerna. Det tog tre veckor innan jag märkte resultat av MSM.

När jag började ta kolloidalt silver så upplevde jag en omedelbar förändring - jag blev pigg och klar i huvudet. En långvarig och tidvis ganska plågsam infektion i tandköttet försvann efter ca 2-3 veckor. Min hund, en stilig mellanschnauzer som i flera år haft problem med en envis öroninfektion, har även han fått hjälp av kolloidalt silver. Han får ca 5 ml varje kväll och mår nu mycket bättre. En annan förbättring är att hans "hundlukt" inte är lika stark längre - helt klart kolloidalt silvers förtjänst. Ett par månader efter att jag började använda kolloidalt silver, började jag ta MSM och efter ca en veckas användning infann sig den omtalade energiökningen! Jag har ökat dosen till ca 1 tesked per dag, märkt en stark utrensning och min reumatism är nästan helt borta. Detta efter 3 månader! Mina naglar har blivit starkare och växer nuförtiden rakt utan att vara vågiga i formen. Mitt hår (jag tappade mycket hår för ca 5 år sedan) har börjat växa ut igen. Underbara effekter. Min mage som alltid varit superkänslig har lugnat ner sig och jag tål mat på ett helt annat sätt.

Sammanfattningsvis kan jag säga att kolloidalt silver och MSM har haft en underbar inverkan på mitt liv - att slippa värk och krånglig mage, att vakna klar i huvudet är för mig ovärderligt. Kort sagt både min hund och jag mår väldigt mycket bättre. Tack!

Tack vare ionosil kolloidalt silver, som jag använt sedan mars 2006, har jag inte längre problem med mina blödande tarmfickor (divertiklar). Tidigare behandlades jag, utan större framgång, med stora mängder antibiotika. Jag har haft ett återfall för ungefär tre år sedan då det bedrevs en så intensiv skräckpropaganda så jag blev rädd och slutade använda silvret. Om jag då åkt till sjukhus hade det troligen blivit operation och mer antibiotika, som jag vid det här laget inte tål. Jag valde att återgå till silvret och var inom ett dygn helt bra.
Citera
2022-01-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Man får ju lite intrycket av att något kan ha gått sönder i din kropp efter din explosiva träning som typ en bristning i något organ, blodpropp och liknande. Samtidigt verkar ju magen kunna vara orsaken till dina problem vilket mer tyder på något med kosten eller liknande. Eftersom covid är så mycket på tapeten skulle jag gissa på något viralt. Andra koststillskott att pröva skulle kuna vara MSM och L-Lysine.

Rekommenderar också att du kollar upp länkad websida och söker på dina symptom och vad som hjälpte andra, är ju mest kolloidalt silver och MSM förstås: http://anekdoter.se/lista_anekdoter....var=Magproblem

Jag har fått en röntgen på magen/buken och allt såg reko ut, jag har även fått en kamera där solen inte skiner. Propparna var innan allt detta och har sedan dess försvunnit och lungorna låter fint.

Ang MSM så verkar det ha samma anti-inflammatoriska effekt som många kryddor samt högt ORAC-värde, ingenting som man behöver ta tillskott för att uppnå.

Kolloidalt silver låter inte som någonting man bör pyssla med själv, särskilt om man läser på livsmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/livs...loidalt-silver. Att det inte längre får säljas som tillskott är en röd flagg.

Jag predikar alltid bra kost, gärna stelålders/medelhavsdiet, innan tillskott av olika slag. Jag är helt övertygad om att mycket problem idag kommer från vår taskiga relation till mat.

Hippokrates sade redan på sin tid att "Bad digestion is the root of all evil and death sits in the bowels"

Jag kikar dock på sidan du länkade, tack för tipset!

Edit: Om mycket av de alternativa mediciner folk tipsar om vore så bra så hade modern medicin också anammat det. Om man kikar på PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Colloidal+silver så är kolloidalt silver rätt kontroversiellt. Om man skulle använda det för abnormal bakterieaktivitet så är det betydligt bättre att utesluta dålig mat och äta mat med god bakteriekultur. Det hade varit oerhört intressant att veta vad alla pensionärer på anekdoter.se har för matvanor i övrigt. Arnold Schwarzenegger har sagt att man aldrig kan kompensera en dålig diet med tillskott.
Senast redigerad av SarkastiskSympati 2022-01-20 kl. 14:29.
Citera
2022-01-20, 18:06
Medlem
Citat:
Jag har fått en röntgen på magen/buken och allt såg reko ut, jag har även fått en kamera där solen inte skiner. Propparna var innan allt detta och har sedan dess försvunnit och lungorna låter fint.

Ang MSM så verkar det ha samma anti-inflammatoriska effekt som många kryddor samt högt ORAC-värde, ingenting som man behöver ta tillskott för att uppnå.

Kolloidalt silver låter inte som någonting man bör pyssla med själv, särskilt om man läser på livsmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/livs...loidalt-silver. Att det inte längre får säljas som tillskott är en röd flagg.

Jag predikar alltid bra kost, gärna stelålders/medelhavsdiet, innan tillskott av olika slag. Jag är helt övertygad om att mycket problem idag kommer från vår taskiga relation till mat.

Hippokrates sade redan på sin tid att "Bad digestion is the root of all evil and death sits in the bowels"

Jag kikar dock på sidan du länkade, tack för tipset!

Edit: Om mycket av de alternativa mediciner folk tipsar om vore så bra så hade modern medicin också anammat det. Om man kikar på PubMed https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Colloidal+silver så är kolloidalt silver rätt kontroversiellt. Om man skulle använda det för abnormal bakterieaktivitet så är det betydligt bättre att utesluta dålig mat och äta mat med god bakteriekultur. Det hade varit oerhört intressant att veta vad alla pensionärer på anekdoter.se har för matvanor i övrigt. Arnold Schwarzenegger har sagt att man aldrig kan kompensera en dålig diet med tillskott.

Du gör förstås som du vill men MSM är ju godkänt och många verkar få bra effekt på det även om jag själv inte märkt så mycket av det. Kolloidalt silver är (KS) jag dock frälst av som du kanske märkt ;-) Har dock inte hört om ett enda fall av modernt elektrokolloidalt silver förgiftning i Sverige eller utomlands för den delen och det är ganska så stora doser som konsumerats då av somliga individer. Jämför det med många mediciner som har väldigt många som fått allvarliga biverkningar.
Citera
2022-01-20, 19:17
Medlem
Citat:
Bakterierna ser bra ut enl avföringsprov. Jag äter tillskott med probiotica samt surkål och mat rik på prebiotica för att mata kompisarna i tarmen.

Vad har lungorna med saken att göra? Jag har haft blodproppar i lungorna och de är inte riktigt helt hundra ännu, konditionen är dålig.

Låter ju bra med magen.

Angående lungorna, undrade över ditt allmäntillstånd och om läkarna sagt nåt om det som skulle kunna påverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in