Citat:
Ursprungligen postat av
Kundalini
Lite anamnes?
1. Fram till för sex månader sen var du kärnfrisk? Men plötsligt insjuknar du med magbesvär och hjärntrötthet?
2. Är du frisk för övrigt? Personlighetssyndrom eller släktingar med psykiska sjukdomar? Något somatiskt?
Har du haft magbesvär tidigare? Har du haft psykiatriska besvär tidigare? Depressioner eller svårigheter att motivera dig på ett normalt sätt (vad nu "normalt" är...)?
3. Från mitt håll låter du som oerhört välorganiserad och kontrollerad. För mig, som är motsatsen, får det mig att undra om det vara på en nivå som kanske skulle kunna indikera någon viss tvångsmässighet?
4. En banal fråga är om du kan ha drabbats av det här nya viruset för ett halvår sedan? En hel del post-covid-symtom med trötthetssymtom är förstås till följd av försämrad respiratorisk förmåga (men lungröntgen kan ju påvisa eventuell ärrbildning i lungvävnad) och delvis gammal hederlig neurasteni, men det finns ju också beskrivet hur viruset tar sig in i centrala nervsystemet så i åtminstone en del fall är det väl rimligt att tro att den här typen av besvär åtminstone ibland kan bero på detta.
Jag vet inte hur Covid-infektioner förhåller sig till magen, men jag har en son som alltid (eller väldigt ofta) reagerar med magont när han har infekteras av virus (alltså vanliga förkylningar), men det kanske kan ge en fingervisning.
5. Det har nämnts vitaminer, hormoner och mineraler som folk tror det kan bero på, och känslan är att du verkar välutredd, men har du en lista på vad de kollat på? Det finns ju olika traditioner för vad man brukar välja att titta på, så kanske - även om det låter osannolikt - finns något essentiellt de missat att kolla upp?
6. Hände något för sex månader sen? Eller kan något ha inträffat i ditt liv som kulminerat för sex månader sen? Du skriver att du inte varit stressad, men det är inte ovanligt att man inte upplever sig som stressad även om man är det rent fysiologiskt (motsatsen är också sann: en del känsliga själar upplever stor stress även ingenting mätbart finns att visa upp).
7. CS hjälper verkar det som. Har du upplevt några förändringar vad gäller sånt som hjärtrytm, sömn, hunger och liknande som du kan sätta i samband med insjuknandet? Ja, och innan dess och efter också för den delen.
8. Hjärntrötthet är en så vag symtombeskrivning. Kan du försöka beskriva lite mer i detalj?
Jag grupperar dina frågor med siffror för att underlätta svar.
1. Nja, se svar 2
2. Jag anses vara frisk för övrigt. Senaste två åren har dock varit märkliga. Först fick jag någonting som kallas för droppfot, foten slutade helt enkelt att fungera och den hängde bara. Det tog ett år innan den var helt OK igen. I samband med det fick jag en skena som höll foten i rätt vinkel, denna skena satt troligtvis för hårt (Åter igen, ingen förklaring) så det bildades proppar i benet som sedan fastnade i lungorna. Jag åt blodförtunnande i ett halvår för det. Min far dog även för två år sedan och han hade MASSOR av mediciner han käkakde men vi talade aldrig om det, möjligt att jag skulle behöva begära ut en kopia på hans journal. Jag har alltid varit "deprimerad" dvs att jag inte funnit glädje eller mening i någonting.
3. Det är ingenting jag känner själv. Varken foten eller lungorna gjorde någon skillnad heller, jag röck på axlarna och tänkte att det går över. Hjärndimman har verkligen gjort mig personlighetsförändrad.
4. Svarade dig i PM.
5. Allt finns i journalen, jag gjorde även en komplett blod-screening genom Werlabs där de gör en form av komplett basutredning på hälsan där de kollar på över 40+ parametrar. Allt såg bra ut. Det finns säkerligen någonting de inte har kikat med i sjukvården betar man ju av det vanligaste först.
6. Jag styrketränade så in i helvete, 6 dagar i veckan, och käkade mer. Exploderade i PB för både mark och knäböj. Jag kände att jag började må konstigt så jag tog ett par dagars paus och då började detta. Det är kanske möjligt att det är någon form av utmattning, även om det inte hade direkt med stress att göra.
7. Nej. Det har ändrats i samband med antidepp men inte innan och inte i samband med själva insjuknandet.
8. En påtaglig overklighetskänsla. Ibland kan jag titta på mina händer och tänka vad fan är jag? Jag brukade lösa sudoku utan att tänka men nu vet jag inte vart jag skall börja. Jag glömmer allt. Om jag pratar med läkaren så har jag nästa dag glömt vad som sades, men jag minns att vi har talats vid. Om jag måste fokusera, dvs göra sådant som inte sker på autopilot så får jag ont i huvudet och blir trött. Även ögonen blir suddiga och synen mysko, ungefär som att den inte hinner anpassa sig från nära håll till långt håll, en form av fördröjning. Kort sagt känns det som att ALLT i kroppen går på energisparläge.