2023-03-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikkiLee
Rättegången startar i morgon i Falu tingsrätt.

Någon som hört hur det gått?
Citera
2023-03-16, 11:22
Medlem
Snusaren94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananslickarn62
Någon som hört hur det gått?

Killen dömdes till skadestånd på 66 000, men friades från grov misshandel. Läs mer,
https://www.aftonbladet.se/sportblad...falu-tingsratt
Citera
2023-03-16, 11:25
Medlem
Inzaits avatar
Kan man alltså göra precis vad man vill så länge det är i en sport? "Men jag siktade inte på honom"
Herregud.
Citera
2023-03-16, 11:35
Medlem
Det här var riktigt sjukt. Svenskt rättssystem är en enda stor facepalm.
Citera
2023-03-16, 12:05
Citat:
Ursprungligen postat av MrCL
Det här var riktigt sjukt. Svenskt rättssystem är en enda stor facepalm.
Håller med. Det är så uppenbart att han blev förbannad o drämde till honom rakt i ansiktet med klubban, utan o tänka på konsekvenserna.
Men att säga, nej jag siktade på flaskan, det var en olyckshändelse.. Ja det skulle ju kunna vara så? Men alla med något bakom pannbenet vet att så är det ej. Men så dömer inte domstolar, tyvärr! Fakta och bevis är otroligt viktigt. Men i vissa fall.. Ja jag tycker ej de ska behövas. Men har själv varit i rätten, som advokaten sa.. "Allt är ett spel".
Citera
2023-03-16, 12:08
Medlem
Aftonbladet skriver att det är ovanligt med hockeyvåld i våra rättssalar. Några tidigare uppmärksammade fall inom ishockeyn som har lett till åtal eller har utretts av åklagare:
1981 crosscheckade den dåvarande Djurgårdenspelaren Peter Wallin Björklövens Lennart Norberg i ansiktet i en elitseriematch. Wallin polisanmäldes och åtalades misstänkt för misshandel. Wallin dömdes till villkorlig dom och dagsböter i tingsrätten, men friades sedan i hovrätten.
1982 polisanmäldes Södertäljespelaren Kent ”Kneten” Andersson efter ett påhopp på Almtunabacken Stefan Gundt. Andersson åtalades misstänkt för misshandel, men friades sommaren 1983.
2015 svingade Röglebacken André Deveaux sin klubba mot Västerås Per Helmersson under uppvärmningen inför den fjärde SHL-kvalmatchen. Deveaux fick sparken från Rögle och anhölls i sin frånvaro. När kanadensaren inte återvände till Sverige lades förundersökningen ned med anledning av att det inte gick att förvänta sig att överföra lagföringen till Kanada.
2015 crosscheckade Rögles Jakob Lilja Malmöbacken Jens Olsson i nacken i en SHL-match. Fallet gick hela vägen till Högsta domstolen där Lilja dömdes till villkorlig dom för misshandel.
2017 tacklade Thomas Larkin Brynäsforwarden Daniel Pailles i en CHL-match, tacklingen avslutade Pailles karriär. Larkin åtalades för misshandel men friades efter fyra år av Gävle Tingsrätt.
Citera
2023-03-16, 12:50
Ingen som har domen? Kommer namnet stå där isf?
Citera
2023-03-16, 12:58
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Z.R. verkar inte ha spelat någon mer match efter det här. Min gissning är att det där var det sista han någonsin gjorde på en hockeyrink.

Målet ligger i Falu tingsrätt. Målnummer: B 315-22. Huvudförhandling 2023-03-09.

Hoppas det. Han kan sätta ut annons på blocket på sina skridskor
Citera
2023-03-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzait
Kan man alltså göra precis vad man vill så länge det är i en sport? "Men jag siktade inte på honom"
Herregud.
I praktiken verkar det onekligen vara så. Hur jag än försöker fundera fram olika otänkbara scenarier så duger det svepskälet på allihopa.
Citera
2023-03-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzait
Herregud.
Du kan inte fällas för ett uppsåtligt våldsbrott om du har en rimlig förklaring till ditt handlande. Att han ska ha försökt slå bort vattenflaskan för att han blev nedsprutad med vatten istället för att han ska ha siktat på hans ansikte är inte ett dugg orimligt.

I bästa fall kan det då vara vållande till annans kroppsskada.
Citera
2023-03-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123
Du kan inte fällas för ett uppsåtligt våldsbrott om du har en rimlig förklaring till ditt handlande. Att han ska ha försökt slå bort vattenflaskan för att han blev nedsprutad med vatten istället för att han ska ha siktat på hans ansikte är inte ett dugg orimligt.

I bästa fall kan det då vara vållande till annans kroppsskada.
Då kan jag alltså slå någon hårt i ansiktet och säga att jag försökta vifta bort en fluga med min knytnäve, och så råkade personen bara komma i vägen.
Citera
2023-03-16, 14:41
Medlem
Löjligt hur man kan försvara detta, ser kommentarer på fejjan sidor och i AT hur flera personer anser inte att han inte gjort något fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in