• 6
  • 7
2022-01-18, 18:07
Medlem
Jag hade sparat den om du inte behöver de 50 000 kronorna. Guld har använts som betalningsmedel sedan urminnes tider o är en säker investering. Kanske det inte går upp så mycket, än om du istället valt t.ex Bitcoin för de 50 000 kr, men det kan rasa närsomhelst, eller kan det bli värt dubbelt så mycket.

Dessutom är det kul att ha en guldtacka. Själv har jag lite guld i form av jubileumsmynt från Riksbanken.
Citera
2022-01-18, 21:56
Medlem
Behåll och fortsätt spara i aktier och andra värdepapper. En portfölj ska innehålla mins 10% guld och i tider av inflation är det bra att vikta upp.

Nej, det är inte moms på investeringsguld, trodde folk visste hur man använder Google vid det här laget.

Behåll den så har du ett bra fundament. Den kommer vara värd 100-500% mer om 5 år och du kommer vara glad oavsett, för om du säljer den kommer du sannolikt gambla bort stålarna. Om du följer rådet lovar jag att du kommer tacka dig själv oavsett hur det går.
Senast redigerad av Eatmyshorts 2022-01-18 kl. 22:04.
Citera
2022-01-19, 02:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillenslax
Det jag betalade för ungefär 10 år sedan kostade bara hälften av dagens pris så värdet har fördubblats.

Priset må ha fördubblats men inte värdet för det finns inflation också att ta med i beräknkngen, om än låg.
Citera
2022-01-19, 02:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag menar att handel med guld beskattas med moms förutom i undantagsfall och därför att skatteverket säger så.

Vill du ha mer detaljer om "varför" det är så kan du med fördel maila skatteverket.

Just investeringsguld är momsbefriat.

"Sedan 1:a januari 2000 är investeringsguld momsbefriat i hela EU, då guld räknas som betalmedel. På silver är det 25% moms eftersom silvret räknas som en vara till skillnad från guldet."

Det är just investeringsguld som denna tråd handlar om.

Sug i dig kunskapen!
Citera
2022-01-19, 02:59
Medlem
Lyssna inte på idioter här som skriver "sälj o köp Aktier i Volvo" bla bla bla

Rent guld är ett säkert kort, sitt o tryck på den och avvakta om du inte behöver pengarna nu.
Citera
2022-01-19, 04:01
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Just investeringsguld är momsbefriat.

"Sedan 1:a januari 2000 är investeringsguld momsbefriat i hela EU, då guld räknas som betalmedel. På silver är det 25% moms eftersom silvret räknas som en vara till skillnad från guldet."

Det är just investeringsguld som denna tråd handlar om.

Sug i dig kunskapen!

Har redan svarat på detta. Läs det med fördel.
Citera
2022-01-19, 04:37
Medlem
Behåll och vänta. Då vi är i en hög inflationsmiljö, med riksbanker som skapar pengar i mängder utan rim och reson, så är fysiskt guld troligen en av de säkraste investeringarna du kan göra idag; så länge förvaring är säkert.

Förutom att vi i många år nu har en ekonomi som är helt kopplad till börsen, vilket sällan sker rent historiskt sett, så har man artificiellt pumpat upp börsen för att "ekonomin skall gå bra". Detta syns väldigt tydligt om man tittar på mängden 'Quantitative Easing(QE)' från 2008 t.om. nu.

Då riksbanker världen över kört väldigt låg ränta i många år så är mängden pengar i omlopp i samhället på rekordnivåer. Banker ger lån till kreti och pleti, vilket skapar diverse bubblor i tillgångar.

Att tro att index kommer fortsätta tugga på 8-10% per år, i 10 år till är bortom naivt. Vi har USA som hade en inflation på 7% i December, och detta är när man ändå har manipulerat ner siffrorna från hur man ursprungligen mätt det på 80 och 90-talet. Se: http://www.shadowstats.com/imgs/sgs-cpi.gif?hl=ad&t=1642004240 för en tydlig graf.

Då riksbanker nu måste börja höja räntan, då inflationen skenar, och en höjd ränta innebär börskrasch så är guld ett väldigt bra val. Inte bara då guldpriset sannolikt kommer gå upp då vi är långt ifrån klara med inflationen, men även då att en eventuell börskrasch kommer öka guldvärde, rent historiskt sett.

Guld har en negativ korrelation med börsen i allmänhet, och är därför ett bra sätt att hedga. Lycka till
Citera
2022-01-19, 09:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Har redan svarat på detta. Läs det med fördel.

Jag läste det du skrev och du var rätt otydlig med att undantaget frpn moms gällde investeringsguldet som tråden handlar om.
Citera
2022-01-19, 17:29
Citat:
Jag läste det du skrev och du var rätt otydlig med att undantaget frpn moms gällde investeringsguldet som tråden handlar om.

Då ska jag förklarat så till och med du förstår

Investeringsguld är momsbefriat men inte reavinstbefriat. Det här är dock inte investeringsguld. Skulle det dock vara det så måste han ändå betala skatt.
Citera
2022-01-19, 18:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Då ska jag förklarat så till och med du förstår

Investeringsguld är momsbefriat men inte reavinstbefriat. Det här är dock inte investeringsguld. Skulle det dock vara det så måste han ändå betala skatt.

Just sådana guldtackor som den tråden handlar om är just investeringsguld.

Och att du skriver att han måste betala omsättningsskatt om han säljer guldet är ju direkt felaktigt
Citera
2022-01-19, 18:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Privatpersoner är ej momsskyldiga så nej.

Exakt så är det och dessutom är guldtackor som denna momsbefriade.

Signaturen Priz har dålig koll.
Citera
2022-01-22, 09:13
Medlem
Citat:
Priset må ha fördubblats men inte värdet för det finns inflation också att ta med i beräknkngen, om än låg.

Detta man måste jämföra med saker man köper för att få en uppfattning utav hur värdet har ökat.
Ex hur mycket har börsen eller mark där du bor gått upp under dessa 10 år.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in