2022-01-18, 01:54
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och om man ser det ut butikens perspektiv så blir det logiskt att skriva så här om någon blir arg över att hennes storlek inte finns i affären?

Först och främst är det inte ett skäl att rida på kända varumärken för att promota sin egna ohälsosamna kost och fetma som något annat än vad det är för t ex unga flickor på instagram.

För det andra så har butikerna inga som helst ambitioner att stödja individers dåliga livsstil genom att t ex erbjuda fettokläder som jag skrev i ettt tidigare inlägg.

Jag talar inte för någon butik om du gräver om mig, utan ur sunt förnuft.

Ge svar nu eller håll käften.
Senast redigerad av DaChief 2022-01-18 kl. 02:05.
Citera
2022-01-18, 02:45
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
– Jag kände att nu får det vara nog. Jag insåg att jag gick och tittade i butikerna men att det inte fanns någonting för mig. Jag blev förbannad och kände ”vad fan”, säger Ellinor Elofsson.

Det var dagen då Ellinor förstod att hon behövde göra något åt sin hälsa, hon köpte ett gymkort och började äta hälsosamt.

Eller ringde media och beklagade sig över storlekarna.
Precis så. Om man ätit röven så bred att man inte längre kan köpa kläder så skall man nog stänga kakburken och gå en promenad snarare än att gnälla om att det är fel på resten av samhället.
Citera
2022-01-18, 06:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
"Så varför får inte vi i större storlek än normen prova kläder i vår storlek i er butik? Varför hänvisas vi till hemsidor? Svider vi så mycket i era ögon?"

"Få prova kläderna innan vi bestämmer oss och behandlas som alla andra i era butiker."

"Vill ni ha oss shoppandes i era butiker så löser ni det. Minskar utbudet på annat."

"Ert agerande luktar fettförakt och vi är trötta på det nu. När ska ni agera och göra rätt?"

Det där är några citat från hennes öppna brev till butikerna.

Efterfråga varor är en sak men det hon gör är att ställa (rätt orimliga) krav, och istället för att se nyktert och logiskt på anledningen till varför hon har svårt att hitta kläder, så ikläder hon sig rollen som offer. Butikerna diskriminerar och föraktar de feta. De behandlar dem inte som vanliga människor. De vill helt enkelt inte ens ha de feta i sina butiker.
Och då tycker du synd om butikerna som måste stå ut med arga brev från feta som vill handla kläder hos dem eller vad?
Citera
2022-01-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Typiskt tjocka kvinnor att tänka så.

Starta du ditt eget klädföretag och designa kläder för oformliga kroppar som får de ”att se fina” och du har kan ha en framtid.
Är inte "en tjock kvinna", har M eller 40/42, ser bara en möjlighet där marknaden inte hängt med. Om vi följer USA som med mycket annat så kommer antalet överviktiga öka, och också efterfrågan av större kläder som är fina .
Citera
2022-01-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Som jag skrev tidigare... nu var det ju några år sedan förvisso... men det där visade sig inte stämma för en jag känner som hade butik. Hon såg till att ha stora storlekar också, (riktigt snygga omtyckta kläder) men upptäckte att de tjocka kvinnorna sällan handlade. Så hon slutade köpa in större storlekar. Jag är ganska övertygad om att OM affärsidkarna såg att de lönade sig att hålla sig med lager av större storlekar i sina butiker så skulle de ha det.
Tror problemet är att större storlekar inte är anpassade/sydda för att se bra ut på större kroppar. Tror inte att någon vill ha på sig oformliga tält eller kläder som sitter tajt på helt fel ställen och som inte uppdateras modemässigt som alla mindre kläder gör, bara för att de gått upp en del kilon i vikt.
Citera
2022-01-18, 10:44
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexas
Är inte "en tjock kvinna", har M eller 40/42, ser bara en möjlighet där marknaden inte hängt med. Om vi följer USA som med mycket annat så kommer antalet överviktiga öka, och också efterfrågan av större kläder som är fina .
Problemet i USA är att vikt är en klassfråga, och kläder är relativt dyrt idag jämfört med för bara 6-7 år sen. Överviktiga har fler antal av samma plagg att välja på, men i den prisklassen är valmöjligheterna inte jättestora (inser nu att "valmöjlighet" har tvetydig betydelse i sammanhanget &#128513.

De som pratar om USA verkar missförstått något rejält, och det är att här kanske medelstl är någonstans mellan M-L medan i USA är medelstl någonstans mellan L-XL. Det är således fortfarande bara någon storlek upp, där det finns färre storlekar bland de små kläderna än de lite större, men personer som Ellinor, som även i USA klassas som morbidly obese, har fortfarande färre valmöjligheter att klä sig fint i prisklass som motsvarar Lindex, Cubus och H&M, än en normalviktad person har.

Det finns dock fler specialbutiker för överviktiga, men det kostar mer.
Citera
2022-01-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Problemet i USA är att vikt är en klassfråga, och kläder är relativt dyrt idag jämfört med för bara 6-7 år sen. Överviktiga har fler antal av samma plagg att välja på, men i den prisklassen är valmöjligheterna inte jättestora (inser nu att "valmöjlighet" har tvetydig betydelse i sammanhanget &#128513.

De som pratar om USA verkar missförstått något rejält, och det är att här kanske medelstl är någonstans mellan M-L medan i USA är medelstl någonstans mellan L-XL. Det är således fortfarande bara någon storlek upp, där det finns färre storlekar bland de små kläderna än de lite större, men personer som Ellinor, som även i USA klassas som morbidly obese, har fortfarande färre valmöjligheter att klä sig fint i prisklass som motsvarar Lindex, Cubus och H&M, än en normalviktad person har.

Det finns dock fler specialbutiker för överviktiga, men det kostar mer.
Du vet inget om USA så sluta låtsas det.
Citera
2022-01-18, 11:45
Medlem
Citat:
Och då tycker du synd om butikerna som måste stå ut med arga brev från feta som vill handla kläder hos dem eller vad?

Ja, det var exakt det jag menade. Vad skönt att du förstod det.
Citera
2022-01-18, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
Ja, det var exakt det jag menade. Vad skönt att du förstod det.
Ja det är inte lätt att förstå vad som är problemet.

Typ, vad är väl lite rån, hot, misshandel, inbrott, stöld, snatterier jämfört med att nån tjock blir arg över att inte få handla sina kläder i butiken och skriver om det på Instagram. DÅ är det synd om butikerna.
Citera
2022-01-18, 12:23
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexas
Tror problemet är att större storlekar inte är anpassade/sydda för att se bra ut på större kroppar. Tror inte att någon vill ha på sig oformliga tält eller kläder som sitter tajt på helt fel ställen och som inte uppdateras modemässigt som alla mindre kläder gör, bara för att de gått upp en del kilon i vikt.
Tror det är lite som jag också skrev tidigare att många överviktiga vill inte köpa "än" de vill vänta tills de gått ner de där extra kilona. Det var så många sa till den jag känner som hade butik. Om det nu vore så populärt med snygga formanpassade kläder för tjocka - hur kommer det sig att inte fler försökt? Det borde ju vara ett vinnande koncept.
Citera
2022-01-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ja det är inte lätt att förstå vad som är problemet.

Typ, vad är väl lite rån, hot, misshandel, inbrott, stöld, snatterier jämfört med att nån tjock blir arg över att inte få handla sina kläder i butiken och skriver om det på Instagram. DÅ är det synd om butikerna.
Butikerna verkade dessutom inte ha så stora problem med hennes kritik utan kontaktade henne för att få samtal med henne direkt.
Det tyder snarare på att de faktiskt är intresserade av målgruppen som hon företräder och inte tvärtom.
Citera
2022-01-18, 19:37
Avslutad
Varför rasar aldrig feta män?

Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Butikerna verkade dessutom inte ha så stora problem med hennes kritik utan kontaktade henne för att få samtal med henne direkt.
Det tyder snarare på att de faktiskt är intresserade av målgruppen som hon företräder och inte tvärtom.

kallas damage control
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in