2022-01-17, 23:11
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag vill inte klä några snåla feta kvinnor, inga andra kvinnor heller faktiskt. Men Ellinor kanske får någon annan att nappa på hennes krav, vem vet? Försöka duger. Annars får hon väl fortsätta handla på nätet.

Om den efterfrågas så kanske den åker in igen?

Så du tycker den här tråden är något slags samhällsansvar?
(Det fetade)
Jag ser det som samhällsansvar att jag (försöker) lära ut grundläggande elementa som man måste kunna för att förstå världen.

Men lita inte på mig.

Hellre ta en grundläggande bok om nationalekonomi.

Ett förslag är Klas Eklund, gammal sosse, sen chefsekonom i SEB, som skrev en en bra introduktion: Vår ekonomi - en introduktion till samhällsekonomin. (Rekommenderar den, den var (eller är) en lättkurs i nationalekonomi). Läste den på grundkursen i Ekonomisk Historia ca 1994. Lättare introduktion än det jag fick när jag väl läste nationalekonomi senare. Gymnasienivå på den.

Men välj litteratur som läses på universitetet, så du inte läser nåt skit från nån stolle.
Citera
2022-01-17, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
(Det fetade)
Jag ser det som samhällsansvar att jag (försöker) lära ut grundläggande elementa som man måste kunna för att förstå världen.

Men lita inte på mig.

Hellre ta en grundläggande bok om nationalekonomi.

Ett förslag är Klas Eklund, gammal sosse, sen chefsekonom i SEB, som skrev en en bra introduktion: Vår ekonomi - en introduktion till samhällsekonomin. (Rekommenderar den, den var (eller är) en lättkurs i nationalekonomi). Läste den på grundkursen i Ekonomisk Historia ca 1994. Lättare introduktion än det jag fick när jag väl läste nationalekonomi senare. Gymnasienivå på den.

Men välj litteratur som läses på universitetet, så du inte läser nåt skit från nån stolle.
Och där står det att kunder inte ska efterfråga de varor de vill ha?
Citera
2022-01-17, 23:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Douglas County GA.
Helt klart inte som i dina trakter runt Wilton Manors FL
GA, den mest kulturmarxistiska av de södra staterna. fattades bara.
Citera
2022-01-17, 23:18
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Que?
Citera
2022-01-17, 23:22
Avslutad
Citat:
Que?
Får man lära sig det i boken du tipsade om? Att man inte ska efterfråga de varor man vill ha?
Citera
2022-01-17, 23:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Que?
Aha, du vill koppla detta till fläskfian som inte ska efterfråga kläder som ändå inte säljer.

Nu är jag med (tror). Nja, spontant är snåljåpar lågprioriterade. Tillhör de dessutom en grupp som inte är medelsvensson kroppsligt så är de olönsamma.

Dvs deras eventuellt efterfrågade varor åker ut först.
Citera
2022-01-17, 23:29
Medlem
Citat:

Du har hakat upp dig verkar det. Självklart har man rätt att efterfråga vilken vara man vill, det är dessutom gratis att fråga. Men det betyder inte att butiken måste höra din bön. Är det inte ekonomiskt, eller av andra skäl, motiverat får du vända dig till annan leverantör. Svårare än så är det inte.
Det många i den här tråden retar sig på är kvinnans överdriva reaktion, t ex att tala ut i kvällspressen om hur hon inte kände sig välkommen på grund av sin kroppskonstitution. I hennes värld förefaller det självklart att just hennes storlek på kläder skall finnas i varje klädbutik hon behagar besöka. Annars blir hon kränkt in i själen.
Jag undrar stillsamt hur hon skulle reagera om hon råkade ut för en verklig motgång i sitt liv, när detta nu blev så stor sak. Så kallade kroppsaktivister finns det ju några stycken. Men inte tillräckligt många uppenbarligen för att vanliga klädbutiker ser någon vettig idé att föra deras tämligen extrema storlekar. Osålda varor är förlustvaror, och klädbutiker är ingen ideell verksamhet. Hyllvärmare vill ingen ha.
Sedan kan jag absolut hålla med dig om att en del som skriver i den här tråden borde hyfsa sitt språk.
Citera
2022-01-17, 23:31
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Får man lära sig det i boken du tipsade om? Att man inte ska efterfråga de varor man vill ha?
Jaa absolut, du får lära dig om ditt inre chakra och hur du blir ett med moder jord. Alltihop.

Tror det finns lite kristaller på nån sida lagom när man nåt tredje nirvana eller nåt. Minns inte, men jag är absolut ett med alltet nu. Kom med oss….
Citera
2022-01-17, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Du har hakat upp dig verkar det. Självklart har man rätt att efterfråga vilken vara man vill, det är dessutom gratis att fråga. Men det betyder inte att butiken måste höra din bön. Är det inte ekonomiskt, eller av andra skäl, motiverat får du vända dig till annan leverantör. Svårare än så är det inte.
Det många i den här tråden retar sig på är kvinnans överdriva reaktion, t ex att tala ut i kvällspressen om hur hon inte kände sig välkommen på grund av sin kroppskonstitution. I hennes värld förefaller det självklart att just hennes storlek på kläder skall finnas i varje klädbutik hon behagar besöka. Annars blir hon kränkt in i själen.
Jag undrar stillsamt hur hon skulle reagera om hon råkade ut för en verklig motgång i sitt liv, när detta nu blev så stor sak. Så kallade kroppsaktivister finns det ju några stycken. Men inte tillräckligt många uppenbarligen för att vanliga klädbutiker ser någon vettig idé att föra deras tämligen extrema storlekar. Osålda varor är förlustvaror, och klädbutiker är ingen ideell verksamhet. Hyllvärmare vill ingen ha.
Sedan kan jag absolut hålla med dig om att en del som skriver i den här tråden borde hyfsa sitt språk.
Nej, butiken måste inte höra din bön och ingen på Flashback behöver starta en tråd om det.

Att tala om det i kvällspressen kallas som sagt konsumentjournalistik. Jag vet inte vad det kallas att skriva om det på Flashback.
Citera
2022-01-17, 23:41
Medlem
Citat:
Nej, butiken måste inte höra din bön och ingen på Flashback behöver starta en tråd om det.

Att tala om det i kvällspressen kallas som sagt konsumentjournalistik. Jag vet inte vad det kallas att skriva om det på Flashback.

Det var ingen konsumentjournalistik. Snarare ett lättköpt klickbait, på gränsen till lyteskomik. För mig är konsumentjournalistik på en helt annan nivå.
Citera
2022-01-18, 00:25
Medlem
Citat:

"Så varför får inte vi i större storlek än normen prova kläder i vår storlek i er butik? Varför hänvisas vi till hemsidor? Svider vi så mycket i era ögon?"

"Få prova kläderna innan vi bestämmer oss och behandlas som alla andra i era butiker."

"Vill ni ha oss shoppandes i era butiker så löser ni det. Minskar utbudet på annat."

"Ert agerande luktar fettförakt och vi är trötta på det nu. När ska ni agera och göra rätt?"

Det där är några citat från hennes öppna brev till butikerna.

Efterfråga varor är en sak men det hon gör är att ställa (rätt orimliga) krav, och istället för att se nyktert och logiskt på anledningen till varför hon har svårt att hitta kläder, så ikläder hon sig rollen som offer. Butikerna diskriminerar och föraktar de feta. De behandlar dem inte som vanliga människor. De vill helt enkelt inte ens ha de feta i sina butiker.
Citera
2022-01-18, 00:34
Avslutad
Hade den feta suggan tagit all energi hon lägger på att trumma upp ett mediadrev och lagt den på gymmet istället så hade hon kunnat prova vanliga kläder i butiken istället för att tvingas handla online ur specialsortimentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in