2025-04-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Grateful Dead är ointressant countryflumsmörja.
Men Träd, Gräs och Stenars psychrock-improvisationer med inspiration från svensk folkmusik går bara rakt in i hjärtat.

Håller helt med. TGS har en musikalisk ådra som gör att man flyter och svävar med i tonerna. Grateful Dead låter så tråkiga...som att de inte finns någon själ där...tyvärr alltså...det är min uppfattning. TGS har det där lilla extra som andra band saknar.
Citera
2025-04-28, 16:40
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Jag har timmavis med gamla kassettband som bevis. PMa dina uppgifter så träffas vi så ska du få höra!

Nej det har du inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Håller helt med. TGS har en musikalisk ådra som gör att man flyter och svävar med i tonerna. Grateful Dead låter så tråkiga...som att de inte finns någon själ där...tyvärr alltså...det är min uppfattning. TGS har det där lilla extra som andra band saknar.

+1
Citera
2025-04-28, 21:09
Medlem
Rebali179s avatar
Dock undrar jag lite ifall det finns mera material med International Harvester & Harvester.
Även om det bara blev ett album av båda bandet så är det embryot till TGS.

Sov Gott Ros-Marie är en pärla
Citera
2025-04-28, 22:39
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Nej det har du inte.

Jo.

Jag förstår inte hur man kan ha vistats i replokaler eller på ungdomsgårdspelningar utan att ha uppfattat att grejen med att stå och mala på ett E medan sångaren kväker ur sig en massa joller (som han tyckte var jättedjupt som fjortis) för att sedan köra en debil "refräng" på C D E för att sen återgå till att stå still på E för ännu mer tradigt malande är århundradets mest söndertjatade låtformel för nybörjare under hela 70, 80 och merparten av 90-talet. Backat av en truminsats som valfri chimpans fixar.
Helt i linje med "alla kan spela"-tramset från dina progghjältar.

Jag vågar säga att minst en miljon(säkert fler) nybörjartonåringar har skrivit låtar likvärdiga Sanningens Silverflod genom åren, endast tempot har skiljt dem åt.

Bob Weir och Jerry Garcia tog fler olika ackord under en kväll än vad Bo Anders Persson hade hjärnceller. Men klart, har man begränsat intellekt kan det säkert tilltala och inget fel med det.

Ett hett tips om hur du kan skapa mer magisk genimusik är A F G A
Citera
2025-04-29, 18:07
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Jo.

Jag förstår inte hur man kan ha vistats i replokaler eller på ungdomsgårdspelningar utan att ha uppfattat att grejen med att stå och mala på ett E medan sångaren kväker ur sig en massa joller (som han tyckte var jättedjupt som fjortis) för att sedan köra en debil "refräng" på C D E för att sen återgå till att stå still på E för ännu mer tradigt malande är århundradets mest söndertjatade låtformel för nybörjare under hela 70, 80 och merparten av 90-talet. Backat av en truminsats som valfri chimpans fixar.
Helt i linje med "alla kan spela"-tramset från dina progghjältar.

Jag vågar säga att minst en miljon(säkert fler) nybörjartonåringar har skrivit låtar likvärdiga Sanningens Silverflod genom åren, endast tempot har skiljt dem åt.

Bob Weir och Jerry Garcia tog fler olika ackord under en kväll än vad Bo Anders Persson hade hjärnceller. Men klart, har man begränsat intellekt kan det säkert tilltala och inget fel med det.

Ett hett tips om hur du kan skapa mer magisk genimusik är A F G A

Hur kan man släppa en så tråkig låt som Box of Rain? Den ger ungefär samma känsla som när man glömt stänga av TVn och man bara hör massa ljud i bakgrunden som ej lyckas grabba tag i ens uppmärksamhet.
Citera
2025-04-29, 18:17
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Hur kan man släppa en så tråkig låt som Box of Rain? Den ger ungefär samma känsla som när man glömt stänga av TVn och man bara hör massa ljud i bakgrunden som ej lyckas grabba tag i ens uppmärksamhet.

Vad har det att göra med huruvida gemene normalskapt 14-åring kan skapa låtar som Sanningens silverflod eller Sommarlåten öht?
Citera
2025-04-29, 18:26
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Vad har det att göra med huruvida gemene normalskapt 14-åring kan skapa låtar som Sanningens silverflod eller Sommarlåten öht?

Eftersom det inte finns någon här som tar ditt skitsnack seriöst så kunde jag likväl ha svarat något sådant.
Citera
2025-04-29, 18:38
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Eftersom det inte finns någon här som tar ditt skitsnack seriöst så kunde jag likväl ha svarat något sådant.

.....eller för att du helt enkelt inte har nåt vettigt motargument att komma med alls.

Jag lovar dig att om jag tar med en gitarr ner till parken nu så kan jag inom 90 minuter ha fått samtliga fyllon att ta sig igenom Sanningens silverflod, även "sången", med ungefär samma kvalite som TGS brukade ha.

Inklusive Fyll-Jerka och han har bara två fingrar på vänsterhanden.

Tar jag med en pappkartong också blir det komplett med trummor också!
Citera
2025-04-29, 19:22
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
.....eller för att du helt enkelt inte har nåt vettigt motargument att komma med alls.

Jag lovar dig att om jag tar med en gitarr ner till parken nu så kan jag inom 90 minuter ha fått samtliga fyllon att ta sig igenom Sanningens silverflod, även "sången", med ungefär samma kvalite som TGS brukade ha.

Inklusive Fyll-Jerka och han har bara två fingrar på vänsterhanden.

Tar jag med en pappkartong också blir det komplett med trummor också!

Vettigt motargument? Det går inte att argumentera med en så stor pellejöns som du.
Citera
2025-04-29, 21:56
Avstängd
Adelaides avatar
Många talangfulla band är influerade av Träd, Gräs och Stenar. Pavement och Acid Mother's Temple för att nämna ett par.

Oavsett låt av TGoS så hade de alltid med sig en ton av folkmusik, även i de mer rockiga låtarna. Att få in denna känsla är inte något som valfria omusikaliska tonåringar hade lyckats med.

TGoS tog dessutom publiken med storm på sina konserter. Interaktionen med publiken var stor och de lät ibland publiken medverka på låtarna. Lyssna på Solen Går Upp, Solen Går Ner så förstår ni.

Träd, Gräs och Stenar är ett av Sveriges bästa band enligt mig.
Citera
2025-04-30, 09:12
Medlem
TGS lyckas skapa en stämning i låtarna som inte många andra band lyckas skapa. Det blir en atmosfär som tar en till lite högre höjder utan att man behöver få i sig något. Själen blir upplyft av att höra de jordnära tonerna sväva runt. Med det sagt, så kanske inte TGS kan uppskattas av alla människor, men de har ett grundläggande och naturligt sätt att bygga upp musiken...först lite lugnt och sedan läggs lager på lager på...det är som att höra skogen viska till en.

TGS musik behöver ibland lite tid för att växa och byggas upp. Har man ont om tid så ska man inte lyssna på TGS, utan man behöver slappa av och ta till sig de fina tonerna som svävar runt en. Grateful Dead däremot var mycket mer mainstream och deras låtar griper inte tag i en...det känns som att det är lite plastigt och generellt tråkigt framförande. Trots att de ibland har fler ackord än TGS så händer inget. Man får ingen wow-upplevelese av GD. TGS ger en den där fina upplyftande känslan - som att man svävar på moln utan att ha fått i sig något :-)

Alla får lyssna på det de finner njutbart såklart...tur att smaken är olika :-)
Citera
2025-05-01, 18:40
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
TGS lyckas skapa en stämning i låtarna som inte många andra band lyckas skapa. Det blir en atmosfär som tar en till lite högre höjder utan att man behöver få i sig något. Själen blir upplyft av att höra de jordnära tonerna sväva runt. Med det sagt, så kanske inte TGS kan uppskattas av alla människor, men de har ett grundläggande och naturligt sätt att bygga upp musiken...först lite lugnt och sedan läggs lager på lager på...det är som att höra skogen viska till en.
TGS musik behöver ibland lite tid för att växa och byggas upp. Har man ont om tid så ska man inte lyssna på TGS, utan man behöver slappa av och ta till sig de fina tonerna som svävar runt en. Grateful Dead däremot var mycket mer mainstream och deras låtar griper inte tag i en...det känns som att det är lite plastigt och generellt tråkigt framförande. Trots att de ibland har fler ackord än TGS så händer inget. Man får ingen wow-upplevelese av GD. TGS ger en den där fina upplyftande känslan - som att man svävar på moln utan att ha fått i sig något :-)
Alla får lyssna på det de finner njutbart såklart...tur att smaken är olika :-)

Håller helt med dig på denna punkt. Men ibland är nog TGS lite bättre än Träden.
Sett till album, Men hur Träden är live har jag dock ingen anning om
Förutom de bootlegs du har skickat till mig.

Fast än så länge har vi har vi bara fått ett album med Träden än så länge.
Undrar dock ifall Träden kommer gå in i studion snart tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in