Citat:
Ursprungligen postat av
guldkorn
Ok, först och främst ber jag om ursäkt om tråden är felaktigt placerad men jag behöver lite råd.
De senaste dagarna har jag börjat få lite märkliga meddelanden skickade till min telefon.
Meddelandena i sig är inget märkligt - det är olika typer av verifieringskoder från olika bolag skickade via sms:
Igår ett från Facebook om en verifieringskod för instagram.
Dagen innan det en kod för appen ”Signal” som jag tror är en WhatsApp variant.
Och idag kom en kod för cryptotjänsten Binance…
Det ”märkliga” är att jag INTE har varken Facebook eller Instagram och aldrig använt vare sig ”Signal” eller ”Binance”.
Verkar vara mer än en slump att det sker med så kort intervall. Vad är i görningen tror ni och vilka (seriösa) råd skulle ni ge?
Bör tilläggas att jag inte har ett svenskt mobilnummer om det nu gör någon skillnad. Jag har såklart inte använt någon av koderna eller klickat på någon länk. Tror faktiskt inte något av meddelandena ens innehöll någon länk vid närmare eftertanke…
KAN vara phishing. Många tenderar ju att använda samma eller snarlik kod till flera ställen. Så råkar du svara på ett, rullar de upp fältet.
En snarlik variant är när random användare på Flashback frågar vilken var din första bil... Eller liknande.
Och detta är ju en vanlig ledfråga för att hjälpa dig påminna en bortglömd kod...
Således, dessa naiva frågor torde ofta vara ren phishing.
ps. Det kan givetvis vara en skillnad om det är en etablerad, seriös användare på Flashback som frågar. Då torde avsikten vara oskyldig.
Men om frågaren är ett nystartat konto med lite småudda historik, då VET man.