• 1
  • 2
2022-01-15, 14:22
Medlem
guldkorns avatar
Ok, först och främst ber jag om ursäkt om tråden är felaktigt placerad men jag behöver lite råd.

De senaste dagarna har jag börjat få lite märkliga meddelanden skickade till min telefon.

Meddelandena i sig är inget märkligt - det är olika typer av verifieringskoder från olika bolag skickade via sms:
Igår ett från Facebook om en verifieringskod för instagram.
Dagen innan det en kod för appen ”Signal” som jag tror är en WhatsApp variant.
Och idag kom en kod för cryptotjänsten Binance…

Det ”märkliga” är att jag INTE har varken Facebook eller Instagram och aldrig använt vare sig ”Signal” eller ”Binance”.

Verkar vara mer än en slump att det sker med så kort intervall. Vad är i görningen tror ni och vilka (seriösa) råd skulle ni ge?

Bör tilläggas att jag inte har ett svenskt mobilnummer om det nu gör någon skillnad. Jag har såklart inte använt någon av koderna eller klickat på någon länk. Tror faktiskt inte något av meddelandena ens innehöll någon länk vid närmare eftertanke…
Citera
2022-01-15, 18:08
Medlem
Kan vara att någon registrerat sig och angett fel telefonnummer, alltså ditt nummer
Citera
2022-01-15, 20:46
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Kan vara att någon registrerat sig och angett fel telefonnummer, alltså ditt nummer
Jo, det är ju en tanke som slagit mig också. Men att man gör det på så många olika ställen?

Det jag inte fattar - om det är någon som på något sätt försöker utnyttja numret och därmed på något sätt även min identitet hur har de tänkt sig att det skulle fungera med tanke på att koderna skickas till telefonnumret de anger?
Citera
2022-01-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Jo, det är ju en tanke som slagit mig också. Men att man gör det på så många olika ställen?

Det jag inte fattar - om det är någon som på något sätt försöker utnyttja numret och därmed på något sätt även min identitet hur har de tänkt sig att det skulle fungera med tanke på att koderna skickas till telefonnumret de anger?
Kan ju vara någon som har 1 siffra ifrån dig och minns fel bara.
Citera
2022-01-15, 20:53
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontrollVerlust
Kan ju vara någon som har 1 siffra ifrån dig och minns fel bara.
Jo, absolut. Det kan ju vara så enkelt. Men borde det inte vara så att om det inte finns ett konto kopplat till numret och du klickar ”glömt lösenord” att tjänsten i fråga påtalar att numret du angett är felaktigt istället för att skicka iväg en kod till ett nummer som inte har något konto?
Citera
2022-01-15, 21:19
Medlem
Är det bara koder eller finns det någon länk eller liknade? Finns det någon länk eller liknade så låter det som gammal hederlig nätfiske fast i detta fallet sms.
Citera
2022-01-15, 21:49
Bannlyst
Någon som har matat in TS nummer på facebook ?
Citera
2022-01-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ok, först och främst ber jag om ursäkt om tråden är felaktigt placerad men jag behöver lite råd.

De senaste dagarna har jag börjat få lite märkliga meddelanden skickade till min telefon.

Meddelandena i sig är inget märkligt - det är olika typer av verifieringskoder från olika bolag skickade via sms:
Igår ett från Facebook om en verifieringskod för instagram.
Dagen innan det en kod för appen ”Signal” som jag tror är en WhatsApp variant.
Och idag kom en kod för cryptotjänsten Binance…

Det ”märkliga” är att jag INTE har varken Facebook eller Instagram och aldrig använt vare sig ”Signal” eller ”Binance”.

Verkar vara mer än en slump att det sker med så kort intervall. Vad är i görningen tror ni och vilka (seriösa) råd skulle ni ge?

Bör tilläggas att jag inte har ett svenskt mobilnummer om det nu gör någon skillnad. Jag har såklart inte använt någon av koderna eller klickat på någon länk. Tror faktiskt inte något av meddelandena ens innehöll någon länk vid närmare eftertanke…

KAN vara phishing. Många tenderar ju att använda samma eller snarlik kod till flera ställen. Så råkar du svara på ett, rullar de upp fältet.

En snarlik variant är när random användare på Flashback frågar vilken var din första bil... Eller liknande.
Och detta är ju en vanlig ledfråga för att hjälpa dig påminna en bortglömd kod...
Således, dessa naiva frågor torde ofta vara ren phishing.

ps. Det kan givetvis vara en skillnad om det är en etablerad, seriös användare på Flashback som frågar. Då torde avsikten vara oskyldig.

Men om frågaren är ett nystartat konto med lite småudda historik, då VET man.
Senast redigerad av AcS 2022-01-16 kl. 00:10.
Citera
2022-01-16, 00:50
Medlem
Citat:
Jo, absolut. Det kan ju vara så enkelt. Men borde det inte vara så att om det inte finns ett konto kopplat till numret och du klickar ”glömt lösenord” att tjänsten i fråga påtalar att numret du angett är felaktigt istället för att skicka iväg en kod till ett nummer som inte har något konto?
Inte om du försöker registrera ett konto med numret.
Citera
2022-01-16, 08:58
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Är det bara koder eller finns det någon länk eller liknade? Finns det någon länk eller liknade så låter det som gammal hederlig nätfiske fast i detta fallet sms.
Nej, inga länkar. Bara koden. Avsändaren ser ”äkta” ut men bara en verifieringskod.

Kan det vara så att någon kommit över ett av mina lösenord, låt säga till en mailadress, och nu prövar sig fram? De här tjänsterna har ju så gott som alla att man kan logga in med antingen Mail eller mobilnummer. Och många har samma lösen på flera ställen. När mailadressen inte fungerar prövar de med mobilen…
Citera
2022-01-16, 09:10
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontrollVerlust
Inte om du försöker registrera ett konto med numret.
Sant, men personen i fråga vet ju att koden skickas till min telefon. Hur förväntar de sig då att få tillgång till koden?

Hoppas de att jag ska bli ”nyfiken” och gå in och verifiera kontot?
Citera
2022-01-16, 11:40
Medlem
Citat:
Sant, men personen i fråga vet ju att koden skickas till min telefon. Hur förväntar de sig då att få tillgång till koden?

Hoppas de att jag ska bli ”nyfiken” och gå in och verifiera kontot?
Är du hög? Varför skulle de vilja komma åt ditt nummer? De skriver ju fel nummer.

Du kan inte aktivera Signal eller WhatsApp om du ens hade velat göra det åt dem. Var ska du skicka registreringskoden?
Senast redigerad av kontrollVerlust 2022-01-16 kl. 11:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in