Citat:
Ursprungligen postat av
cokehyena
Ja, eller det såg väl bra ut framåt men katastrofalt ut bakåt. Det var ett försäsongsexperiment. Det gav mersmak för oss som tittar men inte för Grzelak. Kolsäcksfotbollen är tillbaka lagom till Cupens gruppspel eller till Allsvenskans andra omgång som allra senast.
Den defensiva fotbollen är en del av AIKs DNA. Norlings försök att utveckla er fotboll stod er och honom dyrt. Grzelak kommer inte försöka sig på samma sak.
Ja, framåt jag menade. Defensiven är solid som betong när ordinarie spelar, och om du inte sovit under en sten senaste året så är offensiven en prioritet att utveckla – och behöver inte alls göras på bekostnad av defensiven.
Norling försökte inte utveckla vår fotboll... det var ett amatörmässigt misstag att inte entlediga honom efter säsongen 2019 och istället ge honom ett ultimatum att spela en mer offensiv fotboll utan att ge honom materialet och tyglarna för det. Fick sedan sparken när han fick ett till ultimatum, att gå tillbaka till det trygga, tiskminimerande men poängeffektiva spelet. Nej, sa herr Norling som implementerat man/man hela våren och sommaren.
Jag tror mycket på Bartosz, väldigt mycket. Tror att han är mannen som kommer leda AIK till klubbens nästa SM-guld, och det är fan inte många tränare som jag gett den epiteten till – men det kommer naturligtvis du ha invändningar till ändå...
Sedan talar du om defensiv fotboll som något dåligt. Vill påminna dig om att den defensiva fotbollen som du nämner släppte in fem mål färre än ditt Djurgården men gjorde bara ett mindre och slutade två poäng före totalt i tabellen.
Så ofantligt trött på snacket om rolig/offensiv eller tråkig/defensiv fotboll. Vill jag se på ”rolig” fotboll kollar jag på internationell fotboll, inte på Allsvenskan. När AIK spelar vill jag se tre poäng, jag skiter i allt annat. Men du kanske är nöjd med att bli sönderkontrade av Varberg i en avgörande guldstrid inför en chockad hemmapublik så länge ni står med backlinjen på mittplan och trycker ner Varberg i 85 av 90 minuter? Suck...