2018-12-07, 12:35
Medlem
Män med örhängen.
Citera
2018-12-08, 03:53
Medlem
Att anamma vänsteråsikter för att passa in.
Citera
2018-12-10, 06:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vihan001
Män med örhängen.
Fast män med örhängen är väl wt/ underklass. Det som tacky medelklass absolut inte vill vara.
Citera
2018-12-12, 11:08
Avslutad
Känns som att klassamhället har dött ut helt, inte för att jag var här när det fanns.
Men, underklassen håller sig till förorterna och integrerar således inte med resten av samhället.
Medelklassen, både den som härstammar från s.k arbetarfamiljer och den som tror
"att den är bättre än alla andra" sysselsätter sig med träning, hälsosam mat och diverse ismer.
Den riktiga överklassen gömmer sig i sina villor och östermalmsvåningar och klagar friskt
på den nya "överklassen" som är fylld av diverse influencers och nyrika. Den yngre
generationen från s.k överklass är idag friska regnbågsälskare samt vänsterhipsters.
Medans den moderna medelklassen gör allt för att visa sina pengar med diverse lexington-kuddar och täcken, medans vi alla vet att de har lån i fler-miljonsklassen.

Detta fenomen hittas inte i förorten, förutom de försvenskade invandrarfamiljer som gör
allt för att vara en del i gänget - och kidzen som stjäl RL-mössor från NK.

För att ha någon direkt relation till tråden:
Tacky medelklassfenomen är att klaga på medelklassen som man inte vore en del av den

vilket vi, majoriteten är och alltid kommer vara
Citera
2018-12-25, 18:21
Medlem
Pappersdjurets avatar
Att ta på sig en skjorta men inte stryka den innan. Det är tacky medelklass för mig. Dvs halvhjärtat försök att passa in. Min bror brukar ofta köra ostruken skjorta. Han är egenföretagare med en lön på ca 60 papp i månaden.

Gör dig inte besväret att ta på dig en skjorta om den nu ser förjävlig ut. Då kan du lika gärna gå ut i t-shirt.
Citera
2018-12-26, 19:27
Medlem
https://www.svd.se/influencern-sjalvmord-ha-lagenheten-kvar-pa-hemnet
Citera
2018-12-27, 02:28
Avstängd
Pitschkas avatar
Medelklassfenomen?

Hmm, mitt bidrag blir väl att hälla över 249-kronors boxvinet ("helt ok, faktiskt!") i en kristallglaskaraff
från Riedel trots att paret som dricker var med vid inköpet bägge två...
Citera
2018-12-29, 18:44
Medlem
Pappersdjurets avatar
Måste lägga till ytterligare en.

Att köpa dyra vinglas (Typ kosta boda) Och låta den lilla genomskinliga etiketten på foten sitta kvar. Detta för att familjens TM-vänner ska se att det minsann inte är några ikeaglas de dricker ur på vinprovningen (Trots att ingen av dem öht skulle kunna se någon som helst skillnad)
Citera
2018-12-30, 20:35
Medlem
Didajdidajdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersdjuret
Att ta på sig en skjorta men inte stryka den innan. Det är tacky medelklass för mig. Dvs halvhjärtat försök att passa in. Min bror brukar ofta köra ostruken skjorta. Han är egenföretagare med en lön på ca 60 papp i månaden.

Gör dig inte besväret att ta på dig en skjorta om den nu ser förjävlig ut. Då kan du lika gärna gå ut i t-shirt.

Lustigt. En ostruken skjorta har egentligen aldrig sagt mig något om person ifråga. Jag har två chefer som mycket riktigt inte stryker sina skjortor, men som har chefsjobb, med bra inkomster, lediga attityder och är allmänt sköna som personer.
Citera
2018-12-30, 21:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didajdidajda
Lustigt. En ostruken skjorta har egentligen aldrig sagt mig något om person ifråga. Jag har två chefer som mycket riktigt inte stryker sina skjortor, men som har chefsjobb, med bra inkomster, lediga attityder och är allmänt sköna som personer.

Men du har ändå lagt märke till att skjortorna är ostrukna! Så nog spelar det roll.
Citera
2018-12-31, 11:17
Medlem
Skojtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersdjuret
Måste lägga till ytterligare en.

Att köpa dyra vinglas (Typ kosta boda) Och låta den lilla genomskinliga etiketten på foten sitta kvar. Detta för att familjens TM-vänner ska se att det minsann inte är några ikeaglas de dricker ur på vinprovningen (Trots att ingen av dem öht skulle kunna se någon som helst skillnad)
Min mor brukar låta etiketten vara kvar på glasen. Hon gör det för att hon tycker att det blir fula klistermärken kvar efter etiketten om man direkt river loss den och anser att det ser bättre ut om man gradvis diskar bort etiketten istället. Antar att hon är tacky medelklass på grund av detta.
Citera
2019-01-03, 09:12
Medlem
Pappersdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didajdidajda

Ingen har sagt att ostruken skjorta gör dig till en sämre/mer oskön person. Jag bara konstaterade att det är ett typiskt s.k medelklassfenomen. Varken arbetarklassen eller överklassen går runt i ostruknas skjortor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in