2022-01-14, 13:25
Medlem
Madzen123s avatar
Jag lider med dig. Hoppas på bättre tider för dig

MVH
Citera
2022-01-14, 13:28
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Du menar den typ av ytliga kunskap 3 timmar med google renderar i? Samma kunskap 99% av ni besitter. Eller du kanske tror att stirrande på Bollingerbanden ger dig kunskap om framtiden eller din två minuters TA vilken en titt på TSLA invaliderar direkt. Du är inte speciell för du kan kolla på PE tal och EBITDA och bedöma om det finns värde där.-

Jag förstår på en teoretisk nivå de mesta upp till optioner med hävstång men det hjälper föga när man mentalt inte vill ta förlusten och all publik information visar sig vara oberäknelig eller rent utav falsk.
Man kan absolut investera i ett bolag efter några minuters eller timmars googlande utan att vara dum i huvudet om man har någon form av riskhantering med sig. Det är så de flesta gör. Men då måste man acceptera att informationen kan vara felaktig, ofullständig eller ändras imorgon. Det man inte kan göra utan att vara helt dum i huvudet är att stoppa in alla sina besparingar i ett enda bolag och sen skylla på alla andra när det går åt skogen. Du kan ju inte på allvar tro att det ens är teoretiskt möjligt för någon att sätta sig in i ett bolag och sen VETA hur det kommer att gå. Allt är uppskattningar. Man kan TRO en massa och det man tror kan var mer eller mindre underbyggt. "Allt jag såg pekade på att aktien skulle gå bra och så kraschade den! Jag har blivit lurad på alla mina besparingar!". Ja, du har kanske blivit lurad, men framför allt har du inte riskhanterat över huvud taget. Det är bara ditt fel.
Citera
2022-01-14, 13:31
Medlem
Idioti att lägga alla ägg i samma korg. Själv har jag alltid 20-40 innehav (plus fonder) och inget enskilt innehav får överstiga 10% av det totala börsvärdet.

Lär dig riskspridning, du har bara dig själv att skylla.
Citera
2022-01-14, 13:37
Medlem
Börsen är som alla pyramidspel.
De fattiga måste förlora så de rika kan tjäna mer pengar.
Så man skall in tidigt och ut tidigt det är den bästa riskhantering man kan göra.
När taxi chauffören pratar aktier kliv ur
Citera
2022-01-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja vi kan höras om 5 år och se hur det går. Slå på en notifikation som alarmerar dig om 5 år från nu, sedan kontaktar du mig här så kan vi diskutera utfallet.

Jag tipsade om nästan exakt det samma för 5 år sedan. De som följer tipsen då är mångmiljonärer idag.

Det är ingen bedrift att av ren tur pricka in högrisktillgångsslag. Det är som om jag skulle tipsa dig om säljoptioner i Oncopeptides nu och sen säga ”se vad jag sade!” om den råkar göra dig till miljonär.
Citera
2022-01-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Börsen är som alla pyramidspel.
De fattiga måste förlora så de rika kan tjäna mer pengar.
Så man skall in tidigt och ut tidigt det är den bästa riskhantering man kan göra.
När taxi chauffören pratar aktier kliv ur

Aktier är till skillnad från valutamarknaden inte ett nollsummespel.
Citera
2022-01-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Har man gjort en förlust på 400.000 kanske hela sitt sparkapital på grund av att man satsat på fel häst finns det liksom inte så mycket mer att förlora. Hellre skulle jag förlora de kvarstående 50.000 än att sälja och se hur aktier vänder om 2-3 år. Men alla är olika visst ta ut 50.000 och försöka investera rätt kommer förmodligen ta 5-6 år innan man fått igen förlusten. Mina pengar kan jag leva utan det var 1% av mina investeringar så det var en chansning som jag räknade med!

Du anser alltså att förlustbolaget på något magiskt sätt har en bättre risk/reward än annat bara för att man gjort en förlust i det?
Citera
2022-01-14, 13:57
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad är det för aktier på börsen som är borta efter sex månader?

Aegirbio låg och nosade på 400:- i högsommaren, tog inte många månader innan den va nere på 50:-. Jag va med i omvänd riktning ifrån 112:- till 321:- där jag sålde, många gjorde inte det. :/
Citera
2022-01-14, 13:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Analysföretaget som haussade upp aktien höll tyst om att de också hanterade SPACen.

Fast då har du ju iallafall lärt dig att inte lyssna på "aktietips" från "experter" då dessa naturligtvis bara är säljare. Hade man med säkerhet vetat att en aktie ska gå upp skulle man ju inte sprida det vidare till någon annan. Dyrköpt läxa men man måste tänka själv när det gäller investeringar.

Att du har satt av en del av ditt kapital till indexfonder är en mycket bra början, och om du börjar spara löpande på samma sätt har du goda möjligheter att bygga upp ett kapital på sikt. Så det går inte att göra något åt förlusten men om du blickar framåt så är det nog din bästa väg just nu.
Citera
2022-01-14, 13:59
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Det är ingen bedrift att av ren tur pricka in högrisktillgångsslag. Det är som om jag skulle tipsa dig om säljoptioner i Oncopeptides nu och sen säga ”se vad jag sade!” om den råkar göra dig till miljonär.

Ok, så när jag säger att med dessa 5 stk placeringar kommer insatserna mångdubblas, och det händer, så kallat du det tur? Haha

Det är aktier, kryptovalutor och råvaror, inga jävla binära optioner eller lotto. Men jag förstår att sånna som du slänger med sånna exempel.

Då vill jag gärna höra exempel från dig på vad du tror kommer ge lika mycket avkastning så ska jag grilla sönder dig till fotknölarna.
Citera
2022-01-14, 14:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk

Problemet är att man hela tiden matas med just sådana storys, där folk har gjort storkovan på kort tid. Kruxet är förstås att det är avsevärt enklare att förlora stort, såsom TS, genom att gå in på det sättet i förhoppningsbolag. Men då man hela tiden hör om de korta vinnarna glömmer man riskerna.
Citera
2022-01-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ok, så när jag säger att med dessa 5 stk placeringar kommer insatserna mångdubblas, och det händer, så kallat du det tur? Haha

Det är aktier, kryptovalutor och råvaror, inga jävla binära optioner eller lotto. Men jag förstår att sånna som du slänger med sånna exempel.

Då vill jag gärna höra exempel från dig på vad du tror kommer ge lika mycket avkastning så ska jag grilla sönder dig till fotknölarna.

Korrekt. Det går inte att särskilja ett binärt ”gick upp” eller ”gick ner” från slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in