2022-01-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Att jaga ifatt förlorade pengar genom att hålla kvar i en förloraraktie och envist tro att det är just den som ska ta tillbaks sina egna förluster kan vara oklokt.
Pengarna vet ju inte om var de är någonstans så det kan i många fall vara bättre att ta tappet och köpa stabila aktier och låta dessa plocka tillbaks det man förlorat.

Jag lider med TS och hoppas det löser sig till slut.

Korrekt! Lyssna inte på alla dessa som har mantrat du har inte gjort förlust förrän du har sålt bla bla bla... Tiden som pengarna ligger och skräpar där i bolaget kommer du garanterat inte få tillbaka i alla fall.
Citera
2022-01-14, 12:39
Medlem
fittslems avatar
Trisst, i dagens tider känns det dumt att gambla på akteir. Framförallt nu när vi går mot dåliga tider.

Ska du hålla på med riskfyllda saker så är Crypto extremt mycket mer givande än aktier. Öppet dygnet runt och har stop loss och allt du behöver.

Aktiemarknaden är för övrigt seg och långsam, borde väl inte vara så svårt att titta till varje dag och se om det är dags att sälja? (manuell stop loss)
Senast redigerad av fittslem 2022-01-14 kl. 12:42.
Citera
2022-01-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Nej det är ju inte möjligt.
Han påstår sig ha förlorat 400 000 och har 50 000 kvar. På en aktie under 6 månader.
Så ner typ 90% under denna tid.
Kanske ner 0.5% per dag i snitt, eller nåt sånt.
Mvh.

Jag kan försäkra dig om att det är fullt möjligt.
Citera
2022-01-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
GME eller AMC alltså.
De gjorde ingen SPAC
Citera
2022-01-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Stoploss är en dum idé. Det är bara ägaren som kan bestämma när det är dags att sälja, inte mäklaren.
Det smartaste du kan göra nu är att sälja av allt annat innehav du har och köpa fler av aktien. Den har säkert nått sin botten och det vänder säkert imorgon.

Någon vet hur jag hamnade i denna sitsen ser jag
Citera
2022-01-14, 12:44
Medlem
Andrea600s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?

Här handlar det som vanligt om kunskap!

Börsen är en fri öppen marknad för värdepapper i huvudsak aktier som går upp och ner. Jag vet inte hur mång gånger det uttalas att småsparare skall vara försiktiga och ha en spridning då företag går upp och ner beroende på marknad, lönsamhet mm.

En extra försiktighet om man inte har en direkt kunskap om verksamheten bör alltid vara att när en aktie skjuter i höjden så finns det oftast risker med det.

Vill man ha säkerhet i sina värdepapper så är det som vanligt olika räntefonder mm.

Jag kan inte annat än tycka att ditt agerande är okunnigt och korkat tyvärr. Men du har nog lärt dig din läxa nu kan jag tro.
Citera
2022-01-14, 12:46
Medlem
Hur kan 450000 bli 50000 genom att falla 5-10% varje dag i 6 månader?
Citera
2022-01-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrea600
Här handlar det som vanligt om kunskap!

Börsen är en fri öppen marknad för värdepapper i huvudsak aktier som går upp och ner. Jag vet inte hur mång gånger det uttalas att småsparare skall vara försiktiga och ha en spridning då företag går upp och ner beroende på marknad, lönsamhet mm.

En extra försiktighet om man inte har en direkt kunskap om verksamheten bör alltid vara att när en aktie skjuter i höjden så finns det oftast risker med det.

Vill man ha säkerhet i sina värdepapper så är det som vanligt olika räntefonder mm.

Jag kan inte annat än tycka att ditt agerande är okunnigt och korkat tyvärr. Men du har nog lärt dig din läxa nu kan jag tro.
Att det var korkat säger sig själv. Eller trodde du att någon hör tyckte det var bra att förlora så mycket? Bara undrar varför du påpekade.
Citera
2022-01-14, 12:57
Medlem
Andrea600s avatar
Citat:
Att det var korkat säger sig själv. Eller trodde du att någon hör tyckte det var bra att förlora så mycket? Bara undrar varför du påpekade.

Ja påpekandet är enkelt. Varför överhuvudtaget sätter man alla pengar i en aktie! Hur var kunskapen kring bolaget. Hur är dina ekonomiska kunskaper kring värdepappershandel.

Börsen är en jätterisk för okunniga sålänge man inte väljer säkrare aktier. Här finns råd att få.
Citera
2022-01-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrea600
Ja påpekandet är enkelt. Varför överhuvudtaget sätter man alla pengar i en aktie! Hur var kunskapen kring bolaget. Hur är dina ekonomiska kunskaper kring värdepappershandel.

Börsen är en jätterisk för okunniga sålänge man inte väljer säkrare aktier. Här finns råd att få.

Du menar den typ av ytliga kunskap 3 timmar med google renderar i? Samma kunskap 99% av ni besitter. Eller du kanske tror att stirrande på Bollingerbanden ger dig kunskap om framtiden eller din två minuters TA vilken en titt på TSLA invaliderar direkt. Du är inte speciell för du kan kolla på PE tal och EBITDA och bedöma om det finns värde där.-

Jag förstår på en teoretisk nivå de mesta upp till optioner med hävstång men det hjälper föga när man mentalt inte vill ta förlusten och all publik information visar sig vara oberäknelig eller rent utav falsk.
Citera
2022-01-14, 13:18
Medlem
santos_devilles avatar
Du vinner en massor av pengar = Det är okej, inget automatiskt stopp där

Du förlorar en massor av pengar = Det är inte okej, automatiskt stopp, lurad?

Herre gud vilken mupp du är
Citera
2022-01-14, 13:25
Medlem
quts avatar
Citat:
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?
Jag trodde, du ska inte tro på en enda jävel, skapa dig en magkänsla.
Klantskalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in