Citat:
Ursprungligen postat av
Pitschka
Lökjudar.
Man blir VÄLDIGT irriterad som Svensk turist på det konstanta småaktiga försöken att snika åt sig pengar, konstant.
Jag garvar. Det är faktiskt nåt som jag tycker är väldig trevlig och uppskattad i Sverige, att man inte gör det på samma sätt. Och tar du en taxi i Amsterdam, måste man som turist verkligen akta sig. Förbannade råttor, de chaufförer. Det är verkligen lätt att bli lurad. Bestämma pris innan du åker och säga ifrån direkt och hård. Priserna är fria. Taximarknadsregleringen är total kass. Skandal.
Jag tycker det är ovärdig att ett land behandlar sina "gäster" på ett sånt sätt.
Det märks även i skattedeklarationen i Holland. Den är total obegripligt. I Sverige rak och enkel. Skatten i Sverige i hög, men inte massor dyra extra gömda saker. Sedan finns det ett total obegripligt system för att betala ut pengar för förskola, fritids, bostadsbidrag, osv. Administrationen är överkomplex och styr på ett konstigt sätt.
I Sverige är det organiserad betydlig mer effektiv fast det klagas mycket på det. Ibland tycker jag att folk i Sverige som klagar har fan ingen jävla aning hur dåligt det kan vara.
Toabesök är oftast extrapengar. Löjlig tycker jag med. Fast samma löjliga i Tyskland och absurd noggrant administrerat på Tyska rastställen. Fast även i Sverige kan det blir merkostnader för parkering, garderob, osv... I Frankrike brukar Toa vara gratis, men då får man vad man betalar för. Ett hål i marken om du har tur. Haha...
En annan typisk grej är att i Nordiska länder har man varmvatten i toa handfat.. lyxiga grejer det... och helt gratis!
Faktiskt roligt att se de här åsikter. Jag har inga sura minnen över Holland. Det är inte att jag rymde därifrån. Mest kombination av tjej och jobb som gjorde att jag råkade hitt. Och trivs. Sedan är Sverige ett bra land att ha barn. Ni har organiserad det på ett smart sätt och jag gillar det skarpt. Husmarknaden i Holland är katastrof, men det är väl mer för att man har 17M på en yta så stor som Småland, Skåne och kanske Blekinge. Det skapar ju problem med trångboddhet. Och befolkningen växer fortfarande, så det verkar inte gå så dåligt.