2022-01-13, 22:49
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Känner många holländare. Alla är mer direkta och raka vad de tycker och tänker. Holland har också massa små byhålor med bönder, VT och sen en jävla massa babbar överallt i de större städerna som i Sverige.

Överlag beter sig ur olika socioekonomiska grupper samma som i Sverige. Det enda är som sagt att det är mindre daltande och mer rakt på.

Det negativa är väl att casual rasism och nazism inte är lika utbrett och accepterat. Har väl sina grunder... Inte heller skämtas det lika mycket kring det än vad det gör här. Är dock inte lika polariserat kring invandring i Holland som i Sverige, här man ju antingen för eller emot. M
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2022-01-13 kl. 22:55.
Citera
2022-01-13, 23:10
Medlem
Pitschkas avatar
Lökjudar.

Man blir VÄLDIGT irriterad som Svensk turist på det konstanta småaktiga försöken att snika åt sig pengar, konstant.
Vi pratar dyrare inträde på nattklubb för turister, pengar för toalettbesök, dörrvakter som tigger när man lämnar haket.

Så jävla lågt och ovärdigt.
Citera
2022-01-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I Nederländerna frågade jag en gång om vägen och det slutade med krogrunda och efterfest.
Tycker att Nederländerna är trevliga, öppna och raka. Det är liksom inget jidder.

exakt min uppfattning om holland. Älskar holländare och dom är verkligen inte politiskt korrekta... Bara en politiskt korrekt uppfattar holländare som konstiga
Citera
2022-01-14, 06:23
Medlem
Att holländare är mer direkta än svenskar kan ju ha att göra med att landet är så extremt tätbefolkat. Man kan alltså kosta på sig att vara rak eller bufflig. Får man inte det man behöver hos en person är det bara att gå till nästa. I glesbolkade länder som Sverige, Amerika och Australien måste man krypa och fjäska för att få det man vill ha.
Citera
2022-01-14, 06:28
Medlem
Kajahs avatar
Bodde i Amsterdam i två år och rent ytligt så är Nederländare väldigt arroganta och dom som jobbar med service har absolut ingen känsla för det. Sättet man sig däremot ner med en Nederländare och dricker en öl eller röker en joint så är dom hur trevliga som helst.
Citera
2022-01-14, 06:56
Medlem
zxcvb45s avatar
Varit där 4-5 ggr, riktigt trevligt folk, mer trevliga än Svenskar.
Citera
2022-01-14, 08:06
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I Nederländerna frågade jag en gång om vägen och det slutade med krogrunda och efterfest.
Tycker att Nederländerna är trevliga, öppna och raka. Det är liksom inget jidder.
Holländare är bland de trevligaste folken i Europa. Det TS beskriver får mig att tänka på flamländare i Belgien, där är det en markant skillnad. De Belgiska flamländarna tycks alla vara Holländare med downs syndrom.
Citera
2022-01-14, 08:13
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babbla.for.mycket
Är inte det väldigt Svensk? Att absolut inte villa prata med andra Svenskar utomlands?

Vad verkligen träffar mig varenda gång att Svenskar SKALL vara fulla när det är billigt med alkohol eller när det ska festas. Då jävlar...

Sånt man ser på färjorna och så vidare. Detta med alkoholhanteringen i Sverige är underligt. Men verkar inte kunna hålla sig om man utanför kontroll av systemet.

Breda är förstås en trevlig stad. Inte speciellt i Holland på nåt sätt men fin kärna, många kaffer och väldig fin stämning på sommarkvällar. Som i många Holländska städer. Hur kommer det sig man bli bosatt i Breda?

Jag var där på ett uppdrag och jag håller med dig, Breda är en trevlig stad, fin stämning. Jag trivdes där även om det är tråkigt att bo på hotell.
Citera
2022-01-14, 08:17
Medlem
Pungkunskaps avatar
Ju längre ner på kontinenten du kommer ju mer direkta och oartiga blir folk. Har nog att göra med Svenskens konflikträdsla att göra. Här slätar man över sanningen, modifierar så att säga.

Åk inte till Balkan. Du kommer börja gråta efter ett krogbesök
Citera
2022-01-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Lökjudar.

Man blir VÄLDIGT irriterad som Svensk turist på det konstanta småaktiga försöken att snika åt sig pengar, konstant.
Jag garvar. Det är faktiskt nåt som jag tycker är väldig trevlig och uppskattad i Sverige, att man inte gör det på samma sätt. Och tar du en taxi i Amsterdam, måste man som turist verkligen akta sig. Förbannade råttor, de chaufförer. Det är verkligen lätt att bli lurad. Bestämma pris innan du åker och säga ifrån direkt och hård. Priserna är fria. Taximarknadsregleringen är total kass. Skandal.
Jag tycker det är ovärdig att ett land behandlar sina "gäster" på ett sånt sätt.

Det märks även i skattedeklarationen i Holland. Den är total obegripligt. I Sverige rak och enkel. Skatten i Sverige i hög, men inte massor dyra extra gömda saker. Sedan finns det ett total obegripligt system för att betala ut pengar för förskola, fritids, bostadsbidrag, osv. Administrationen är överkomplex och styr på ett konstigt sätt.
I Sverige är det organiserad betydlig mer effektiv fast det klagas mycket på det. Ibland tycker jag att folk i Sverige som klagar har fan ingen jävla aning hur dåligt det kan vara.

Toabesök är oftast extrapengar. Löjlig tycker jag med. Fast samma löjliga i Tyskland och absurd noggrant administrerat på Tyska rastställen. Fast även i Sverige kan det blir merkostnader för parkering, garderob, osv... I Frankrike brukar Toa vara gratis, men då får man vad man betalar för. Ett hål i marken om du har tur. Haha...
En annan typisk grej är att i Nordiska länder har man varmvatten i toa handfat.. lyxiga grejer det... och helt gratis!

Faktiskt roligt att se de här åsikter. Jag har inga sura minnen över Holland. Det är inte att jag rymde därifrån. Mest kombination av tjej och jobb som gjorde att jag råkade hitt. Och trivs. Sedan är Sverige ett bra land att ha barn. Ni har organiserad det på ett smart sätt och jag gillar det skarpt. Husmarknaden i Holland är katastrof, men det är väl mer för att man har 17M på en yta så stor som Småland, Skåne och kanske Blekinge. Det skapar ju problem med trångboddhet. Och befolkningen växer fortfarande, så det verkar inte gå så dåligt.
Citera
2022-01-14, 11:27
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Jag har alltid trott att nederländare,i allmänhet,är trevliga och sympatiska. Men läser man denna tråd får man intrycket av att många är direkt otrevliga.

Vissa tycker att det är en positiv egenskap att vara rak och ärlig och säga vad man tycker. Men att t.ex. säga till någon hur ful och fet man tycker att vederbörande ser ut är bara plumt och respektlöst. Då tycker jag bättre om diplomatiska och smidiga personer.

Många svenskar hyllar även danskar för deras raka och ärliga attityd. Men deras oförskämda bufflighet är inget som tilltalar mig.

Verkar som om nederländare och danskar kan ta varandra i hand när det gäller brist på hyfs.
Citera
2022-01-14, 12:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Holländare är bland de trevligaste folken i Europa. Det TS beskriver får mig att tänka på flamländare i Belgien, där är det en markant skillnad. De Belgiska flamländarna tycks alla vara Holländare med downs syndrom.
Något annat jag uppskattade var att det spelade ingen roll hur hög, full, eller vad fan du nu var, så länge du kunde hållas i möblerade rum så var det helt okej. Väldigt leva och låta leva-attiyd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in