• 1
  • 2
2022-01-10, 20:30
Medlem
TheNightTrippers avatar
Håller för närvarande på och leasar en Volvo och den skall jag lämna tillbaka till sommaren och är nu sugen på och leasa en Audi.

Jag kör runt 800 mil om året och nästan enbart stadskörning och har kollat in A3 Sportback, A3 Sedan och Q2 på nätet och tror att någon av dom skulle passa mig perfekt.
Dom ligger runt 3000-3500 kr i månaden och det är ca 2000kr mindre än vad jag betalar nu så det gillar jag.
Jag kommer ju självklart provköra innan men skulle ändå vilja ha lite råd från personer som kan bilar mer än mig och det är nog förmodligen nästan alla som är i den här delen av forumet.

Vad jag kommit fram till är att jag tycker att Q2:an är helt klart snyggast men den verkar man ju inte kunna få med automat och det är ett stort jävla minus, men finns det några andra fördelar med den än mot dom andra modellerna så kan jag leva med det.

Jag har kört min svägerska A1 från 2019 mycket och den tycker jag är tvärkul och köra och är väl en av anledningarna till att jag vill ha en Audi nu.
Den modellen är för liten för mig och den känns lite som en ”tjejbil” annars hade jag lätt kunnat ta en sån.

Så är det någon som kan ge lite råd om fördelar och nackdelar med dom olika modellerna så hade jag varit tacksam.
Citera
2022-01-10, 20:32
Medlem
Dimpens avatar
Min erfarenhet och råd är: Inte Audi överhuvud taget
Citera
2022-01-10, 21:01
Medlem
Rekommenderar ej Audi överhuvudtaget. Aldrig igen.
Citera
2022-01-10, 22:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Håller för närvarande på och leasar en Volvo och den skall jag lämna tillbaka till sommaren och är nu sugen på och leasa en Audi.

Jag kör runt 800 mil om året och nästan enbart stadskörning och har kollat in A3 Sportback, A3 Sedan och Q2 på nätet och tror att någon av dom skulle passa mig perfekt.
Dom ligger runt 3000-3500 kr i månaden och det är ca 2000kr mindre än vad jag betalar nu så det gillar jag.
Jag kommer ju självklart provköra innan men skulle ändå vilja ha lite råd från personer som kan bilar mer än mig och det är nog förmodligen nästan alla som är i den här delen av forumet.

Vad jag kommit fram till är att jag tycker att Q2:an är helt klart snyggast men den verkar man ju inte kunna få med automat och det är ett stort jävla minus, men finns det några andra fördelar med den än mot dom andra modellerna så kan jag leva med det.

Jag har kört min svägerska A1 från 2019 mycket och den tycker jag är tvärkul och köra och är väl en av anledningarna till att jag vill ha en Audi nu.
Den modellen är för liten för mig och den känns lite som en ”tjejbil” annars hade jag lätt kunnat ta en sån.

Så är det någon som kan ge lite råd om fördelar och nackdelar med dom olika modellerna så hade jag varit tacksam.

A3 är nyare och snyggare och har fått toppbetyg i tester, den hade jag valt.

Byfånarna har redan spammat tråden ser jag, de kör mest gamla volvo v70 eller någon sunkig toyota, så de har inget relevant att komma med.
Citera
2022-01-10, 22:19
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Min erfarenhet och råd är: Inte Audi överhuvud taget
Fast nu är det det jag vill ha, har inte hört något negativt från andra som haft en.
Citera
2022-01-10, 22:39
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
A3 är nyare och snyggare och har fått toppbetyg i tester, den hade jag valt.

Byfånarna har redan spammat tråden ser jag, de kör mest gamla volvo v70 eller någon sunkig toyota, så de har inget relevant att komma med.
Tack, men vet du varför den skulle va bättre? Är det i så fall Sportback eller Sedan som fått bra betyg?
Jag är som sagt ingen koll på bilar, har nästan alltid bara skaffat mig bilar som jag tycker är snygga på utsidan och sköna att köra, mer kan jag inte.
Men man kanske inte behöver veta mer?

Till er som bara skriver att jag skall skaffa någon annan bil så kan ni väl berätta varför i så fall.
Jag köper ju inte bilen, så skulle den gå sönder så är det bara och lämna in den så har jag lånebil under tiden.
Citera
2022-01-10, 22:58
Medlem
Citat:
Fast nu är det det jag vill ha, har inte hört något negativt från andra som haft en.

Då kanske du skall googla lite på alla Audis fyrcylindriga motorer sen 1.8T från 2001… det är skräp.

07K-femman är fin som fan, men den sitter åt fel håll. Sen är Audis sexor rätt ok, men allt fyrcylindrigt är WV och CRAP..

Förutom att det är fejkpremium då.
Citera
2022-01-10, 23:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tack, men vet du varför den skulle va bättre? Är det i så fall Sportback eller Sedan som fått bra betyg?
Jag är som sagt ingen koll på bilar, har nästan alltid bara skaffat mig bilar som jag tycker är snygga på utsidan och sköna att köra, mer kan jag inte.
Men man kanske inte behöver veta mer?

Till er som bara skriver att jag skall skaffa någon annan bil så kan ni väl berätta varför i så fall.
Jag köper ju inte bilen, så skulle den gå sönder så är det bara och lämna in den så har jag lånebil under tiden.

Satsa på en A3 sportback, nya modellen är toppenfin rakt igenom, bra testbetyg också.
Ska du leasa är det ännu enklare, ta den du trivs bäst med.
Trollen behöver du ens svara, de härjar runt här dag som natt, misslyckade individer helt enkelt.
Citera
2022-01-10, 23:45
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Då kanske du skall googla lite på alla Audis fyrcylindriga motorer sen 1.8T från 2001… det är skräp.

07K-femman är fin som fan, men den sitter åt fel håll. Sen är Audis sexor rätt ok, men allt fyrcylindrigt är WV och CRAP..

Förutom att det är fejkpremium då.
Jag googlade lite https://www.topgear.com/car-reviews/audi/a3-sportback 8/10

https://www.whatcar.com/audi/a3/hatchback/review/n77 4/5

https://www.carwow.co.uk/audi/a3#gref
8/10

Och sen fortsätter det så med höga betyg på alla sidor jag hittar, är det något du vet som inte dom vet? Kan du länka i så fall?
Citera
2022-01-11, 07:47
Medlem
Citat:
Jag googlade lite https://www.topgear.com/car-reviews/audi/a3-sportback 8/10

https://www.whatcar.com/audi/a3/hatchback/review/n77 4/5

https://www.carwow.co.uk/audi/a3#gref
8/10

Och sen fortsätter det så med höga betyg på alla sidor jag hittar, är det något du vet som inte dom vet? Kan du länka i så fall?

Förutom att det är en överprisad golf med motorn monterad i fel riktning så är det otroligt välkänt att VW har sjukt stora problem med sina 4cyl motorer, hög oljeförbrukning, problem med kamkedjan och kamremmar och sen inkompetent serviceorganisation i Sverige. Jag har flera polare som handlar med bilar som vägrar byta in en VAG-bil med fyra cylindrar. Sen har Audi och WV haft sjukt stora problem med rost.

Undantaget bland fyrorna från vag är väl motorn som sitter i golf R, men dom rasar ju av andra anledningar.

Motorjournalister hyllar kvalitetskänslan I interiören men det är i grunden lite dyr gummerad färg på en skoda-inredning. Allt är ju den vidriga MQB-plattformen
Citera
2022-01-11, 09:24
Moderator
vfs avatar
Citat:

A3 sportback är en trevlig bil, ligger fint på vägen, speciellt om du tar den fyrhjulsdrivna (hög skatt dock). Man sitter lite lågt och långa sträckor kan kännas i ryggen. Dock antar jag med tanke på ditt miltal att du inte kör så långa sträckor. Den är dessutom snabb.

Q2 sitter man mer upprätt i och den finns visst med automat. Q2 är mer bekväm A3 är lite roligare.
Citera
2022-01-11, 09:35
Medlem
Varför skriver ni om bilens dåliga motorer när han skall leasa bilen ??? har själv Audi A4a 2009 1,8 TFSI.....som alla pratar skit om.....rent nonsens...oljebyten utfört vart 1500 mil...drar ingen olja aldrig behövt fylla på gätt 16000 mil drar 0,52 på landsväg......endast bytt hjullager fram på 8 år....bästa bilen jag haft...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in