2022-01-11, 11:13
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Förutom att det är en överprisad golf med motorn monterad i fel riktning så är det otroligt välkänt att VW har sjukt stora problem med sina 4cyl motorer, hög oljeförbrukning, problem med kamkedjan och kamremmar och sen inkompetent serviceorganisation i Sverige. Jag har flera polare som handlar med bilar som vägrar byta in en VAG-bil med fyra cylindrar. Sen har Audi och WV haft sjukt stora problem med rost.

Undantaget bland fyrorna från vag är väl motorn som sitter i golf R, men dom rasar ju av andra anledningar.

Motorjournalister hyllar kvalitetskänslan I interiören men det är i grunden lite dyr gummerad färg på en skoda-inredning. Allt är ju den vidriga MQB-plattformen
Fast är det något jag behöver bry mig om bör jag bara leasar den och lämnar tillbaka den om högst 3 år? Allt som går sönder så är det bara och köra till verkstad och så får jag en lånebil.
Citera
2022-01-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Fast är det något jag behöver bry mig om bör jag bara leasar den och lämnar tillbaka den om högst 3 år? Allt som går sönder så är det bara och köra till verkstad och så får jag en lånebil.

Nja, det har historiskt visat sig att massa relativt nya bilar fick problem med kedja, oljeförbrukning remi osv.. det är ju inte sjukt kul att behöva åka till verkstan hela tiden, speciellt VAG-verkstäder.
Citera
2022-01-11, 17:27
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Fast nu är det det jag vill ha, har inte hört något negativt från andra som haft en.
Ok, ditt val respekterar jag. Ville bara väl. Lycka till
Citera
2022-01-11, 17:45
Moderator
vfs avatar
Citat:
Nja, det har historiskt visat sig att massa relativt nya bilar fick problem med kedja, oljeförbrukning remi osv.. det är ju inte sjukt kul att behöva åka till verkstan hela tiden, speciellt VAG-verkstäder.

Vilka Audis med 2 liters motorer har haft "stora" problem sedan årsmodell 2014?

Det var dom mindre motorerna 1.2 och 1.4 tsi som fick problem med kamkedjorna, 2 liters före 2014 drog ganska mycket olja, det är sant men det gäller många märken (b.l.a BMW)

Äldre årsmodeller är dessutom inte relevant i detta fallet om du läser trådstarten.
Citera
2022-01-11, 19:24
Medlem
vemsfels avatar
Riktiga kvinnoåk, särskilt i vitt. Hade jag varit tvungen hade jag valt A3.
Citera
2022-01-11, 21:38
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
A3 sportback är en trevlig bil, ligger fint på vägen, speciellt om du tar den fyrhjulsdrivna (hög skatt dock). Man sitter lite lågt och långa sträckor kan kännas i ryggen. Dock antar jag med tanke på ditt miltal att du inte kör så långa sträckor. Den är dessutom snabb.

Q2 sitter man mer upprätt i och den finns visst med automat. Q2 är mer bekväm A3 är lite roligare.
Ok, jag får helt enkelt ta och testa vilken jag tycker känns bäst. När man leasar är det väl egentligen inget och bry sig om motorn och delar i bilen, den man tycker är snyggast och känns skönast att köra kör man på.
Citera
2022-01-11, 21:41
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Riktiga kvinnoåk, särskilt i vitt. Hade jag varit tvungen hade jag valt A3.
Nja, bland dom tyska bilarna i den prisklassen så tycker jag dom känns mest hane…
Har du några andra förslag i den prisklassen som man kan leasa?
Citera
2022-01-11, 23:04
Medlem
Citat:
Nja, bland dom tyska bilarna i den prisklassen så tycker jag dom känns mest hane…
Har du några andra förslag i den prisklassen som man kan leasa?

Nä, BMW’s ettserie är numer framhjulsdriven. Du får gå upp i storlek för att få en riktig bil.
Citera
2022-01-11, 23:08
Medlem
Citat:

Det var dom mindre motorerna 1.2 och 1.4 tsi som fick problem med kamkedjorna, 2 liters före 2014 drog ganska mycket olja, det är sant men det gäller många märken (b.l.a BMW)

Äldre årsmodeller är dessutom inte relevant i detta fallet om du läser trådstarten.
Audi gör inga tvålitersmotorer - de är alla VW-konstruktioner och bör skys som pesten. Och dom drar fortfarande olja och i mitt garage så står den en CJXC med titthål i blocket. Den hemska 1.4:an som baseras på en konstruktion och produktionsanläggning från 60 talet gick väl ur produktion typ förra året?
Citera
2022-01-11, 23:41
Medlem
Citat:
Håller för närvarande på och leasar en Volvo och den skall jag lämna tillbaka till sommaren och är nu sugen på och leasa en Audi.

Jag kör runt 800 mil om året och nästan enbart stadskörning och har kollat in A3 Sportback, A3 Sedan och Q2 på nätet och tror att någon av dom skulle passa mig perfekt.
Dom ligger runt 3000-3500 kr i månaden och det är ca 2000kr mindre än vad jag betalar nu så det gillar jag.
Jag kommer ju självklart provköra innan men skulle ändå vilja ha lite råd från personer som kan bilar mer än mig och det är nog förmodligen nästan alla som är i den här delen av forumet.

Vad jag kommit fram till är att jag tycker att Q2:an är helt klart snyggast men den verkar man ju inte kunna få med automat och det är ett stort jävla minus, men finns det några andra fördelar med den än mot dom andra modellerna så kan jag leva med det.

Jag har kört min svägerska A1 från 2019 mycket och den tycker jag är tvärkul och köra och är väl en av anledningarna till att jag vill ha en Audi nu.
Den modellen är för liten för mig och den känns lite som en ”tjejbil” annars hade jag lätt kunnat ta en sån.

Så är det någon som kan ge lite råd om fördelar och nackdelar med dom olika modellerna så hade jag varit tacksam.

Helt utan tvekan A3 om jag valde mellan den och Q2 (annars så hade jag föredragit BMW 3-serie eller Tesla M3 som finns för inte mycket mer pengar).

Q2 är SUV och det står "fotbollsmamma" eller "gubbe" över hela den bilen, förutom trist att köra.
Citera
2022-01-12, 18:29
Moderator
vfs avatar
Citat:
Audi gör inga tvålitersmotorer - de är alla VW-konstruktioner och bör skys som pesten. Och dom drar fortfarande olja och i mitt garage så står den en CJXC med titthål i blocket. Den hemska 1.4:an som baseras på en konstruktion och produktionsanläggning från 60 talet gick väl ur produktion typ förra året?

Du kanske har svårt med läsförståelsen? Jag skrev följande:

Citat:
Citera
2022-01-13, 12:43
Medlem
Citat:
Du kanske har svårt med läsförståelsen? Jag skrev följande:

Rätt bra läsförståelse. Svarar igen, Audi konstruerar och tillverkar inga fyrcylindriga motorer utan dom sourcas internt från VW. Dom är fortfarande skräp. Det är samma motorer som sitter i VW och Audi så problemen finns hos bägge varumärkena. I Ingolstadt utvecklas och tillverkas bara dom större motorerna.

Problemen slutade inte 2014, problemen blev mindre men det är fortfarande mycket problem om man jämför med riktiga premium-bilar. Oljeförbrukning, kam-timing, totalhaverier med stakar ut genom blocket osv. Du har rätt i att mycket blev bättre 2014 och framåt, men man gick från 100% kassa motorer till en situation där inte 100% av alla bilar med VW motorer havererade eller krävde dyra reparationer.

Sen sitter dom alla monterade åt fel håll i bilen också....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in