2022-01-10, 14:14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men det är så det är nu. De som åker kommunalt betalar dels en biljettavgift dels skatt. De som inte åker kommunalt får mindre köer och lättare att hitta en parkering genom att färre åker bil så det blir en win/win situation som betalas delvis via skatten

Gör de? Det förutsätter att de har ett arbete. Vitt arbete. Då betalar de en bråkdel av priset via skatten. De som betalar för in resa....
Varför ska man få 50% rabatt på att sprida Covid?
Ta bort de jävla superspridarperiodkorten i Covid-tider!

"Övriga nya åtgärder som gäller från den 12 januari, genom beslutade ändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter, allmänna råd samt rekommendationer:

Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus. Vid arrangemang på fler än 20 deltagare tillåts enbart sittande deltagare och deltagarna ska delas upp i sällskap på maximalt 8 personer. Det ska också vara minst 1 meter mellan sällskapen. Undantag finns för religiösa ceremonier där stående deltagare tillåts. För arrangemang med fler än 50 deltagare krävs vaccinationsbevis i tillägg till övrig reglering."

"Handelsplatser: Liksom tidigare gäller krav på minst 10 kvm per person och att undvika trängsel."

Varför ingår INTE kollektivtrafik i de reglerna? Där går bra att packa sillarna minsann.
Senast redigerad av gofigur 2022-01-10 kl. 14:21.
Citera
2022-01-10, 14:28
Medlem
970 till 1000 kr är ju realt en prissänkning.. Den verkliga inflationen ligger snart på 8-9% ... vänta bara till ni ser prishöjningarna i februari.
Citera
2022-01-10, 14:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylvassen
970 till 1000 kr är ju realt en prissänkning.. Den verkliga inflationen ligger snart på 8-9% ... vänta bara till ni ser prishöjningarna i februari.

Prisökningarna beslutades för flera år sedan. Det har skett en stegvis höjning varje år senaste åren. Det är redan bestämt att det ska bli 1000 kr 2023. Vad som händer därefter måste det tas nya beslut om.
Citera
2022-01-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Flemingsberg har billiga bostadsrätter. Som exempel,

Flemingsberg och Rinkeby är onekligen i samma kategori.
Sedan kanske du borde läsa geografi.
Flemingsberg är Huddinge Kommun.
Citera
2022-01-10, 15:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Flemingsberg är Huddinge Kommun.

Vad spelar det för roll? Flempan ingår i tätorten Stockholm och det man i dagligt tal kallar för Stockholm eller Stockholmsområdet eller Storstockholm. Var det inte det som diskuterades?
Citera
2022-01-10, 15:56
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
För bara bränsle?!

Nej, avbetalning, bränsle, däck, reparationer, service osv.
Citera
2022-01-10, 15:59
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Ja lönen ökar med några kronor i TIMMAN. Vad har du gör drömjobb om du får 2 kr mer i slutlön? 😂😂😂

Fluffer Känns som ett jobb som inte har så stor löneökning.
Citera
2022-01-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad spelar det för roll? Flempan ingår i tätorten Stockholm och det man i dagligt tal kallar för Stockholm eller Stockholmsområdet eller Storstockholm. Var det inte det som diskuterades?

Flemingsberg är ett rövhål att bo i med 90 procent invandrare om man tycker det är trevligt. Och säger man Sthlm är det ju vad som gäller.
Eller är Södertälje och Nynäshamn Sthlm också? Annars får man bestämma gränsen om man inte går efter kommun. Jag bodde i Solna som är bra mycket närmre sthlm city än vad Flemingsberg är. Men jag bodde i Solna, inte i Sthlm.
Citera
2022-01-10, 16:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag bodde i Solna som är bra mycket närmre sthlm city än vad Flemingsberg är. Men jag bodde i Solna, inte i Sthlm.

Solna är givetvis en del av tätorten Stockholm.

Det beror ju lite på perspektivet var man säger att man bor. Om man bor i Stockholm och en annan som bor i Stockholm frågar var man bor så specificerar man det lite bättre - "Solna", "Vasastan" etc. Om någon som inte har så bra koll på Stockholmsområdet frågar så säger man "Stockholm", eventuellt med ett tillägg som specificerar lite mer, det beror på situationen. Men det är ju inget unikt för Stockholm utan är lika i hela världen...

Tycker det är löjligt att haka upp sig på det här. Solna och Flempan ingår båda i "Stockholm" både i folkmun och i formella uppdelningar.
Citera
2022-01-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Okej. Men nog måste smärtgränsen vara 1000 kr i månaden? Mer har folk inte råd med.

Jag tycker vi som åker kollektivt ska hålla oss för goda för att prata om någon larvig ”smärtgräns”. Bara för att bilisterna gråter ut i medierna om ”smärtgränsen” varje gång bensinpriset höjs så behöver inte vi vara lika töntiga som dem.
Citera
2022-01-10, 16:21
Medlem
Om man tycker att det är dyrt så går det att gå, jogga, cykla eller åka bil istället.
Citera
2022-01-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag åker från Värmdö, så en timmes kollektivtrafik från Stockholm. Du däremot låter som någon som bara bott i Stockholm hela ditt liv och därför inte förstår hur det ser ut i resten av landet.
Kollektivtrafiken här i stockholmsområdet är magisk, jag bor en timme utanför Stockholm men ändå går bussarna från centrum var tionde minut. När jag bodde i min gamla hemstad bodde vi i stan, med 50 000 andra invånare, och bussarna till mig gick var 30:e minut. Då ska tilläggas att 40% av Sveriges befolkning idag bor i mindre städer (eller på landet) än vad jag gjorde på den tiden. Förstår du nu hur uselt det är i andra delar av landet och vilken tur stockholmarna har?

Från centrum till vart? Åker du på kvällarna efter 18.00?
Fortfarande dyrt med tanke på vad vi får för pengarna - folk som inte gör rätt för sig, tiggeri på tågen, allmänt folk som inte kan bete sig bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in