2023-10-04, 16:09
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Billigt, det kostar 1309 kr att resa i Skåne en månad. Ungefär samma yta. Men då har vi ingen tunnelbana, då förutom två stationer i Malmö. Inga båtar heller som ingår i den biljetten.

Rätta mig om jag har fel, men det finns olika prisnivåer beroende på hur mycket du måste resa? Stockholm har allt eller inget (om du inte bor i Uppsala och vill ha kombobiljetten typ).

De flesta åker sällan Norrtälje/Södertälje konstant utan kortare sträckor. Och en enkelbiljett kostar då över 40 kr.
Anton Fendert (MP) skyller på regeringen när han själv är ansvarig. Han är ansvarig för många nerskärningar av sl, deras personal och servise och säger sig värna om miljön. Att han har förtroende internt i partiet konfunderar mig.

Är vi tre som ska hemifrån mig in till stan för att äta eller så, är det nu alltså billigare att ta en taxi än tunnelbana. Detta är ganska sjukt enligt mig.
Citera
2023-10-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Där kan du väl dock välja att köpa ett kort för dom zoner du åker inom. Den som bara åker stadstrafiken i Malmö kan väl välja att bara köpa ett kort för den.
I SL måste ju alla betala för hela länet även om man bara åker Gullmarsplan-Slussen.
Om man vill begränsa sig till Lund stad så blir priset 624 kr/mån. Den ytan är väl en väldigt begränsad del av Stockholm.
Citera
2023-10-04, 16:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om man vill begränsa sig till Lund stad så blir priset 624 kr/mån. Den ytan är väl en väldigt begränsad del av Stockholm.
Blir ju ändå lite konstigt när man jämför SLs pris (Som alla måste betala oavsett hur långt eller kort de reser) men Skånetrafikens eller Västtrafiks dyraste kort eftersom prismodellen på periodkorten är helt annorlunda med enhetstaxa i SL och priser som varierar med reslängd i alla andra län.
Citera
2023-10-04, 16:14
Medlem
Ni stockholmare vill ju ha tunnelbana som går var 3:e minut. Så då kostar det mycket pengar.
Betala eller flytta ut på landet!
Där jag bor går det en buss i timmen och det kostar 35 kr.
Citera
2023-10-04, 16:21
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Den S ledda regeringen väljer att höja priset på sl kortet och nu kommer det kosta över 1000kr i månaden att ta sig runt i huvudstaden med kollektivtrafiken.

Jag kan säga att jag personligen redan nu hellre tar en taxi eller spark om jag inte cyklar. Ibland får jag även lusten att ta bilen när man inte orkar.

Så detta blir en högre mental tröskel att ta sig över för att börja åka kommunala färdmedel.

Hur ser ni andra på detta. Stockholmare så som ni som bor utanför sl-kollektivtrafikens räcckvid?

Edit länk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-1000-kronor

Jag minns när det hette 50-kortet 👍 det har varit en fin inflation på SL sedan dess, om lönen hade hängt med så hade man haft 250k i månaden i dag
Citera
2023-10-04, 16:22
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men det finns olika prisnivåer beroende på hur mycket du måste resa? Stockholm har allt eller inget (om du inte bor i Uppsala och vill ha kombobiljetten typ).

De flesta åker sällan Norrtälje/Södertälje konstant utan kortare sträckor. Och en enkelbiljett kostar då över 40 kr.
Anton Fendert (MP) skyller på regeringen när han själv är ansvarig. Han är ansvarig för många nerskärningar av sl, deras personal och servise och säger sig värna om miljön. Att han har förtroende internt i partiet konfunderar mig.

Är vi tre som ska hemifrån mig in till stan för att äta eller så, är det nu alltså billigare att ta en taxi än tunnelbana. Detta är ganska sjukt enligt mig.
Det råder enhetspriser inom kollektivtrafik. Således samma pris för att resa en hållplats som den längsta diagonala resan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Blir ju ändå lite konstigt när man jämför SLs pris (Som alla måste betala oavsett hur långt eller kort de reser) men Skånetrafikens eller Västtrafiks dyraste kort eftersom prismodellen på periodkorten är helt annorlunda med enhetstaxa i SL och priser som varierar med reslängd i alla andra län.
Visst blir det konstigt att jämföra med Stockholm som har landets bästa kollektivtrafik utan jämförelse.
Citera
2023-10-04, 16:23
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag minns när det hette 50-kortet 👍 det har varit en fin inflation på SL sedan dess, om lönen hade hängt med så hade man haft 250k i månaden i dag

Har du bara 12,5k idag? (pension?) Det är en sinnessjuk utveckling...
Citera
2023-10-04, 16:25
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Det råder enhetspriser inom kollektivtrafik. Således samma pris för att resa en hållplats som den längsta diagonala resan.

Visst blir det konstigt att jämföra med Stockholm som har landets bästa kollektivtrafik utan jämförelse.

Ja du missar ju överfulla tåg, där man inte kommer på för att det är fullsmockat osv. Bäst har olika definitioner...
Citera
2023-10-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ja du missar ju överfulla tåg, där man inte kommer på för att det är fullsmockat osv. Bäst har olika definitioner...
Som om det inte händer i övriga landet. Bussar kör förbi hållplatser utan att stanna då de redan är knökfulla. Då kommer inte heller en ny om 2-3 minuter.
Citera
2023-10-04, 16:41
Medlem
Damen101s avatar
Ökningen kommer säkerligen bidra till fler kontrollanter och vakter på tunnelbanan med större befogenhet.

Och så kommer inte dom i förorten som inte har råd att betala det digitalt då man kanske inte kan betala kontant kunna umgås och göra det dom inte ska inne i stan.

Tycker det låter som en bra plan, här där jag bor kostar det 1300kr för hela regionen.
Citera
2023-10-04, 18:19
Medlem
Ni Stockholmare har ett jävligt billigt månadskort.
Kolla vad ett månadskort kostar på Norrtåg plus månadskort på lokalbussen i byhålan i Norrland. Då är du uppe det tredubbla minst för det du få på SL.
Citera
2023-10-04, 18:25
Bannlyst
Jag vandaliserar SL:s egendom så mycket och ofta jag kan samtidigt som jag oftare pendlar med elspark och kärringcykel.

Man får göra det lilla man kan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in