2022-01-10, 11:01
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Idag. Genom att cykla.
Varför är du missnöjd när det är så billigt och prishöjningen inte ens kompenserar för inflationen?
Bland de lägsta priserna i Europas huvudstäder.

Ja, cykla.

Har funderat en del på att det är inte många kronor man spenderar på att cykla utslaget på ett år. Mina däck har hållit i flera år och min cykel (Monark) tycks inte slitas alls.

Har nu skaffat en dubbad cykel (Monark det också) att ha i vintertid och sliter ännu mindre på min första cykel jag använder sommartid.
Senast redigerad av Lill-Ann 2022-01-10 kl. 11:24.
Citera
2022-01-10, 11:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamiriten
Gratis kollektivtrafik är framtiden

Du menar 100% skattefinansierad kollektivtrafik antar jag? För gratis kan den förstås inte vara.
Idag är SL ca 50% skattefinansierat och 50% avgiftsfinansierat.

Ja, det får man förstås tycka om man vill men då måste man vara ärlig med att det skulle krävas en skattehöjning. Det finns också en del andra problem som det kan ställa till med i form av ökad trängsel och "okynnesåkande", men exakt hur stort det problemet blir är svårt att bedöma.
Citera
2022-01-10, 11:21
Medlem
Därtill kommer det som man betalar via skatten, oavsett om man använder tjänsten eller inte. Det är väl hälften av SL:s budget, eller hur är det?
Citera
2022-01-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Haha ja, helt sjukt vad bortskämda dom är. De tjänar dessutom mer i regel i Sthlm.
Nu belastar väl SL Stockholms kommuns kassa, så de får själva betala oavsett.
Citera
2022-01-10, 11:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Det är korta resor som är extremt dyra med SL, såväl ur ett nationellt som ett internationellt perspektiv.

Ett par stationer med bussen, 39 kr. Alldeles för högt pris.

Ja SL har satsat på en modell där enkelbiljetter är dyra. Men periodbiljetterna är billiga.

Detta gör det svårt att jämföra priser mellan olika städer i världen. Korkade journosar brukar använda enkelbiljettpriset som jämförelse och då hamnar Stockholm bland de dyraste i världen. Korkade människor läser bara rubriken i artikeln och ser "Stockholm dyrast i Europa".

Månadskort och årskort är dock fortfarande, efter prishöjningen, väldigt billiga i internationell jämförelse med hänsyn till det allmänna kostnadsläget i Sverige.
Citera
2022-01-10, 11:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Nu belastar väl SL Stockholms kommuns kassa, så de får själva betala oavsett.

Nej det är Regionen som sköter SL, inte Stockholms kommun. Så är det i hela Sverige att regionerna ansvarar för kollektivtrafiken.

Uselt att inte ha koll på skillnaden mellan en kommun och en region (före detta landsting).
Citera
2022-01-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej det är Regionen som sköter SL, inte Stockholms kommun. Så är det i hela Sverige att regionerna ansvarar för kollektivtrafiken.

Uselt att inte ha koll på skillnaden mellan en kommun och en region (före detta landsting).
Korrekt, jag har verkligen inte koll på alla de tusentals statliga och kommunala konstellationer vi har i detta korrupta och byråkratiska land. Men det tar inte bort det faktum att kostnaden betalas av skattemedel, förhoppningsvis av de som använder tjänsten, men förmodligen inte.
Citera
2022-01-10, 12:16
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Bra? Det låter som att du bara åker 4ans buss.

Jag åker från Värmdö, så en timmes kollektivtrafik från Stockholm. Du däremot låter som någon som bara bott i Stockholm hela ditt liv och därför inte förstår hur det ser ut i resten av landet.
Kollektivtrafiken här i stockholmsområdet är magisk, jag bor en timme utanför Stockholm men ändå går bussarna från centrum var tionde minut. När jag bodde i min gamla hemstad bodde vi i stan, med 50 000 andra invånare, och bussarna till mig gick var 30:e minut. Då ska tilläggas att 40% av Sveriges befolkning idag bor i mindre städer (eller på landet) än vad jag gjorde på den tiden. Förstår du nu hur uselt det är i andra delar av landet och vilken tur stockholmarna har?
Citera
2022-01-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är billigt.

Jag kan bara hålla med! Det är billigt jämfört med många andra delar av landet, och dessutom med bättre kollektivtrafik än de flesta regioner har!

Bott ca 18 år i Stockholmsområdet (men inte längre) och kan bara instämma i att det nu kostar klart mer i transportkostnad per månad än när jag bodde i Stockholm. Detta med högre kommunalskatt dessutom.

Finns såklart andra fördelar med landsorten. Men poängen är att SL:s priser inte är så mycket att klaga på, relativt sett.
Citera
2022-01-10, 12:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Korrekt, jag har verkligen inte koll på alla de tusentals statliga och kommunala konstellationer vi har i detta korrupta och byråkratiska land. Men det tar inte bort det faktum att kostnaden betalas av skattemedel, förhoppningsvis av de som använder tjänsten, men förmodligen inte.

Men just att vi har de där 3 nivåerna är inte mer än andra länder har. Kommun, region, stat. Borde väl tillhöra allmänbildningen att veta...

Men ska jag vara snäll så kanske det inte är alldeles självklart för alla att ansvaret för kollektivtrafiken ligger hos regionerna. Sjukvård och kollektivtrafiken är regionernas tunga bitar de ansvarar för. Det är dit regionskatten (förr landstingsskatten) går. Däremot händer det att kommunerna ger separata egna bidrag för att medfinansiera kollektivtrafikprojekt som rör den egna kommunens innevånare. Så ska jag vara på den snälla sidan så hade du ändå lite rätt!

Att SL inte bara kör i Stockholms kommun borde väl ändå vara rätt uppenbart? Stockholmsområdet består av 26 st kommuner!
Citera
2022-01-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är billigt.
Om det är billigt eller dyrt avgör rimligtvis den som bekostar och brukar kortet.
Citera
2022-01-10, 12:57
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Det är naturligtvis enklast att inte låta verkligheten påverka dina fördomar då skulle dom kanske försvinna. Men skulle du kunna vara hygglig att förtydliga vad du menar med andra mening.

Sl bekostas i princip till lika delar av passageraravgifter och skattemedel. Till det kommer en inte helt oväsentlig reklamintäkt som grädde på moset. Vad menar du med "kostnaden betalas av skattemedel förhoppningsvis av de som använder tjänsten"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in