Citat:
Ursprungligen postat av
Tompa81
Korrekt, jag har verkligen inte koll på alla de tusentals statliga och kommunala konstellationer vi har i detta korrupta och byråkratiska land. Men det tar inte bort det faktum att kostnaden betalas av skattemedel, förhoppningsvis av de som använder tjänsten, men förmodligen inte.
Men just att vi har de där 3 nivåerna är inte mer än andra länder har. Kommun, region, stat. Borde väl tillhöra allmänbildningen att veta...
Men ska jag vara snäll så kanske det inte är alldeles självklart för alla att ansvaret för kollektivtrafiken ligger hos regionerna. Sjukvård och kollektivtrafiken är regionernas tunga bitar de ansvarar för. Det är dit regionskatten (förr landstingsskatten) går. Däremot händer det att kommunerna ger separata egna bidrag för att medfinansiera kollektivtrafikprojekt som rör den egna kommunens innevånare. Så ska jag vara på den snälla sidan så hade du ändå lite rätt!
Att SL inte bara kör i Stockholms kommun borde väl ändå vara rätt uppenbart? Stockholmsområdet består av 26 st kommuner!