• 1
  • 2
2022-01-08, 17:45
Medlem
Har en Volvo XC70 som plötsligt kan låsa sig själv, jävligt irriterande. Det händer inte så ofta att jag sett något mönster.

Har någon varit med om detta? Hur löser jag problemet?
Citera
2022-01-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Har en Volvo XC70 som plötsligt kan låsa sig själv, jävligt irriterande. Det händer inte så ofta att jag sett något mönster.

Har någon varit med om detta? Hur löser jag problemet?

När du kör? När den är parkerad?
Har för mig från min Volvo V40 att det finns en funktion som låser bilen igen om man låser upp och sedan inte öppnar någon dörr på en viss tid. Ska hindra att man låser upp av misstag och sen går därifrån.
Citera
2022-01-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
När du kör? När den är parkerad?
Har för mig från min Volvo V40 att det finns en funktion som låser bilen igen om man låser upp och sedan inte öppnar någon dörr på en viss tid. Ska hindra att man låser upp av misstag och sen går därifrån.

Tack för svar! Är din V40 lite äldre? Min är från -08.

Det har aldrig hänt när jag kört den utan bara när den stått parkerad. Jag låser aldrig bilen.
Citera
2022-01-08, 18:56
Medlem
Citat:
Tack för svar! Är din V40 lite äldre? Min är från -08.

Det har aldrig hänt när jag kört den utan bara när den stått parkerad. Jag låser aldrig bilen.

Nej, den var MY13. Men om du aldrig låser så är det ju inte den grejen.
Citera
2022-01-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, den var MY13. Men om du aldrig låser så är det ju inte den grejen.
Nej, sant, det måste ju vara något annat som är fel.

Den låste sig två gånger i veckan, men jag ser ju inget mönster? Den har bara låst sig en gång med nyckeln i och då var bakluckan öppen som tur var.

Googlade lite och hittade denna: där står det längst ner om en V70 som låser sig när det äg kallt. Det var -25 i veckan, det kanske var det??

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=132496
Citera
2022-01-08, 21:27
Medlem
Hegamons avatar
På min Peugeot 407 verkar bilen kunna låsa sig ifall jag går ifrån den med nyckeln i byxfickan utan att ha låst bilen. Den verkar inte kunna låsa sig när jag lämnar nyckeln kvar i cupén. Men jag vet inte! Därför vågar jag inte lämna kvar nycklarna i bilen av rädsla att den ska låsa sig. Har hänt ett par gånger att bilen låst sig på detta viset.
Citera
2022-01-08, 21:45
Medlem
448s avatar
Vissa bilar låser sig själva om man har en extra nyckel i bilen och inte den man använt med att öppna och köra.

Sen kan man inte start eller köra med den inlåsta nyckeln
Citera
2022-01-09, 01:53
Medlem
Ankan-mannens avatar
Den kanske har ett sinne, som talar om att du inte bör köra bil.

Kan det inte vara glapp i en kontakt kopplad till knappen på en av dörrarna som man låser med.

Öppna och stäng dörrarna, dra fram och tillbaka låsknapparna, kanske det löser.

Det är vanligare åt andra hållet, att låskistan i dörren inte ger signal dörren är stängd, fastän den är det.
Citera
2022-01-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Den kanske har ett sinne, som talar om att du inte bör köra bil.

Kan det inte vara glapp i en kontakt kopplad till knappen på en av dörrarna som man låser med.

Öppna och stäng dörrarna, dra fram och tillbaka låsknapparna, kanske det löser.

Det är vanligare åt andra hållet, att låskistan i dörren inte ger signal dörren är stängd, fastän den är det.

Haha!!! 😀 jag är dissad av bilen helt enkelt…

Igår morse var fanskapet låst igen. Körde en sväng, sen stod den ca 4h? Sen var den inte låst.

Jag får väl kolla upp dörrarna, det måste ju vara nåt sorts elfel.
Citera
2022-01-10, 14:33
Medlem
Citat:
Haha!!! 😀 jag är dissad av bilen helt enkelt…

Igår morse var fanskapet låst igen. Körde en sväng, sen stod den ca 4h? Sen var den inte låst.

Jag får väl kolla upp dörrarna, det måste ju vara nåt sorts elfel.

Min bil kan också börja konstra sådär när det är för kallt ute. Ja, säkert något klurigt elfel, men det brukar ge med sig om man är lite envis. Vet inte om det kan bli bättre med ett fulladdat bilbatteri när det är kallt ute, just för att få rätsida på sådana problem.
Senast redigerad av Kammadaj 2022-01-10 kl. 14:36.
Citera
2022-01-10, 16:54
Medlem
killawifes avatar
Jag är inte så hemma på just Volvo, men VAG har ett system där om man låser upp bilen och sen inte öppnar förardörren eller startar bilen(det finns olika) så låser den sig själv efter en viss tid. Detta kan ställa till problem om man som jag, låser upp, lägger nyckeln på passagerarsätet och sen går iväg med en kundvagn bara för att komma tillbaka och biljäveln har låst sig.
Tydligen ska det finnas ett skydd där bilen inte låser om man satt nyckeln i låset. Detta kan dock paja och det styrs av en liten magnetkoppling i dörrlåset och då kan bilen låsa ändå. Det kan ju vara nåt sånt som hänt med din bil?
Citera
2022-01-10, 16:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag är inte så hemma på just Volvo, men VAG har ett system där om man låser upp bilen och sen inte öppnar förardörren eller startar bilen(det finns olika) så låser den sig själv efter en viss tid. Detta kan ställa till problem om man som jag, låser upp, lägger nyckeln på passagerarsätet och sen går iväg med en kundvagn bara för att komma tillbaka och biljäveln har låst sig.
Tydligen ska det finnas ett skydd där bilen inte låser om man satt nyckeln i låset. Detta kan dock paja och det styrs av en liten magnetkoppling i dörrlåset och då kan bilen låsa ändå. Det kan ju vara nåt sånt som hänt med din bil?
Är det så att den stänger taklucka och fönster åxå när den låser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in