• 1
  • 2
2022-01-10, 17:04
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är det så att den stänger taklucka och fönster åxå när den låser?

Ja den funktionen finns. Det går dock att avaktivera detta via VAG-com.

Man kan också råka ut för att den lilla microbrytaren i låset får fnatt och istället låser upp alla dörrar OCH drar ner alla fönster på bilen mitt i vintern. Väldigt roligt. Och tyvärr väldigt vanligt på just A6 av nån anledning.
Citera
2022-01-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Haha!!! 😀 jag är dissad av bilen helt enkelt…

Igår morse var fanskapet låst igen. Körde en sväng, sen stod den ca 4h? Sen var den inte låst.

Jag får väl kolla upp dörrarna, det måste ju vara nåt sorts elfel.

Finns det någon app-koppling till bilen via telefon eller så?
Citera
2022-01-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag är inte så hemma på just Volvo, men VAG har ett system där om man låser upp bilen och sen inte öppnar förardörren eller startar bilen(det finns olika) så låser den sig själv efter en viss tid. Detta kan ställa till problem om man som jag, låser upp, lägger nyckeln på passagerarsätet och sen går iväg med en kundvagn bara för att komma tillbaka och biljäveln har låst sig.
Tydligen ska det finnas ett skydd där bilen inte låser om man satt nyckeln i låset. Detta kan dock paja och det styrs av en liten magnetkoppling i dörrlåset och då kan bilen låsa ändå. Det kan ju vara nåt sånt som hänt med din bil?

Varför öppnar du inte förardörren och lägger nyckeln där istället? Åtminstone nyare volvo har samma men TS låser ju inte bilen till att börja med så det är det ju inte.
Citera
2022-01-11, 07:40
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför öppnar du inte förardörren och lägger nyckeln där istället? Åtminstone nyare volvo har samma men TS låser ju inte bilen till att börja med så det är det ju inte.

Vad skulle det göra för skillnad vart jag lägger nyckeln? För att upplysa om situationen så hände detta på en Seat. Och jag blev väldigt förvånad då jag hade låst upp centrallåset med knappen, sen öppnat passagerardörren och ställt in en kasse och då lagt min nyckel där. 2 minuter senare var det låst. Som tur var hade jag en extranyckel hemma.
På Audin, som var en S6, så hade jag öppnat bilen, satt nyckeln i låset, gått ur bilen och lagt in saker i bakluckan. När jag stänger bakluckan så låser biljäveln. Den gjorde dock det för att microbrytaren var paj, efter att jag bytte dörrlåset så hände det inte mer.
Är man hemma när det händer så spelar det ju ingen större roll, man bara hämtar sin andra-nyckel och låser upp. men om man är på stan och handlar så är det inte så roligt.
Citera
2022-01-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Vad skulle det göra för skillnad vart jag lägger nyckeln? För att upplysa om situationen så hände detta på en Seat. Och jag blev väldigt förvånad då jag hade låst upp centrallåset med knappen, sen öppnat passagerardörren och ställt in en kasse och då lagt min nyckel där. 2 minuter senare var det låst. Som tur var hade jag en extranyckel hemma.
På Audin, som var en S6, så hade jag öppnat bilen, satt nyckeln i låset, gått ur bilen och lagt in saker i bakluckan. När jag stänger bakluckan så låser biljäveln. Den gjorde dock det för att microbrytaren var paj, efter att jag bytte dörrlåset så hände det inte mer.
Är man hemma när det händer så spelar det ju ingen större roll, man bara hämtar sin andra-nyckel och låser upp. men om man är på stan och handlar så är det inte så roligt.

För att det inte händer om du öppnar förardörren efter du låst upp? Men ja, jag förstår att funktionen ställer till problem.
Citera
2022-01-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Finns det någon app-koppling till bilen via telefon eller så?

Nej, det är en gammal bil så det finns inget sånt. Det är bara en sån där klassisk fjärrgrej med knappar för lås/larm.

Har börjat fundera på om det har att göra med om jag öppnar /stänger bakluckan i någon särskild ordning gentemot dörrarna??
Citera
2022-01-11, 10:29
Medlem
Ett vanligt beteende på bilar som önskar sig en ny förare/ägare. Alla mina bilar gör sådär mot mig efter några månader. Jag orkar numer aldrig ta fighten utan jag säljer de vidare och köper nytt istället. Problemen har, enligt de nya ägarna alltid försvunnit relativt omgående…
Citera
2022-01-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Nej, det är en gammal bil så det finns inget sånt. Det är bara en sån där klassisk fjärrgrej med knappar för lås/larm.

Har börjat fundera på om det har att göra med om jag öppnar /stänger bakluckan i någon särskild ordning gentemot dörrarna??

Ok.

Jo, det kan absolut vara värt att checka om ordningen du stänger öppnar har betydelse.
Citera
2022-01-11, 11:14
Medlem
Vet att Volvo hade S/V40 som låste sig själv med nycklarna i tändningslåset under början av seklet. Föraren kunde gå ur, stänga dörren och plötsligt så låstes hela bilen. Var bara att åka hem och hämta reservnycklarna.
Citera
2022-01-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet att Volvo hade S/V40 som låste sig själv med nycklarna i tändningslåset under början av seklet. Föraren kunde gå ur, stänga dörren och plötsligt så låstes hela bilen. Var bara att åka hem och hämta reservnycklarna.

Det är nog exakt vad som kan hända, ja. Det har hänt en gång med nyckeln i men då var bakluckan öppen som tur var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in