Citat:
Det är väl det gamla vanliga, världen kretsar inte runt dig, eller mig för den delen. Nej, det går inte särskilt mycket bränsle på tomgång ens när den är kall. Efter de första 10-15 sekunderna när den har stabiliserat sig så drar min bil kall runt 1,5 L/h enligt datorn. Så nej, det är ju inte mycket, det håller jag med om. När den är varm ligger det på 1,2 om inga andra tunga förbrukare är igång. Men gångra det med t.ex. 100 000 gånger vinterhalvårets dagar. Då blev det helt plötsligt rätt mycket onödiga avgaser även om det inte drabbade din egen plånka särskilt hårt.För att man vill ha det varmt i bilen.
Hur mycket diesel/bensin går det åt på 5-10 minuter?
Typ 1 dl
Vem fan bryr sig om 1dl.
Tycker det är konstigt att folk stänger av bilen.
Jag menar våra utsläpp i sverige är lika med noll.
Och det vi släpper ut av co2 äter skogen upp.
Sverige består av typ 70% skog
Hur mycket diesel/bensin går det åt på 5-10 minuter?
Typ 1 dl
Vem fan bryr sig om 1dl.
Tycker det är konstigt att folk stänger av bilen.
Jag menar våra utsläpp i sverige är lika med noll.
Och det vi släpper ut av co2 äter skogen upp.
Sverige består av typ 70% skog
I förlängningen också sämre handelsbalans för Sverige iom att vi då måste köpa mera olja.
Citat:
Jag förstår dig mycket väl med rutargumentet & värmetrådarna. Ibland är det helt omöjligt att skrapa rutan & man har inget val utom att få upp lite värme för att kunna börja skrapa. Särskilt om det snöar & går över från plus till minus med kraftig is på rutan som resultat.Så för att den kommer upp i arbetstemepratur snabbare när jag kör ska jag inte låta den göra det all medan jag skrapar rutorna och därmed
1. Behöva skrapa fler rutor pga att jag inte kan använda eluppvärmningen i rutorna
2. Låta det ta ännu längre tid för motorn att bli varm? En stunds tomgång + körning måste gå fortare än körning direkt?
1. Behöva skrapa fler rutor pga att jag inte kan använda eluppvärmningen i rutorna
2. Låta det ta ännu längre tid för motorn att bli varm? En stunds tomgång + körning måste gå fortare än körning direkt?
Även en kallstartad motor på tomgång drar väldigt lite jämfört med att börja köra. Åker du iväg inom en halvminut efter start så eldas betydligt mer bränsle. Ergo, motor & katalysator blir varmare mycket fortare & bilen går därmed mera miljövänligt än när den puttrar på tomgång. 4 minuter tomgång så visst, du har fått lite värme i bilen men du är kvar på samma plats. Åker du iväg efter 30 sekunder så har du ju både färdats 3,5 minuter och fått värme.
Jag är övertygad om att ifall vi börjar skrapa rutan samtidigt & du startar motorn medan jag har avstängt så kommer jag att förbruka mindre bränsle men kommer att komma iväg i stort sett samtidigt som du iaf. Man får köra med sidospeglarna & bakrutan går ändå snabbt att få klar med trådarna när jag väl åker iväg så de behövs inte starta motorn för. Så inte som att jag ska åka iväg utan att se nåt.
Men åter, även jag måste såklart starta motorn vissa dagar när det är hård isbeläggning på rutorna.
Och med detta sagt, jag är ingen miljötaliban men avskyr när folk står onödigt mycket på tomgång på parkeringen för att det ofta är såna förhållanden att avgaserna smiter upp längs husväggen & tar sig in i friskluftintaget under mitt sovrumsfönster. Avgaser får det gärna lukta i ett garage men inte i min lägenhet & jag är själv motormänniska med törstig & lätt bullrande trimmad V6 just nu men att bara elda för kråkorna ser jag ingen mening med.