2022-01-09, 10:16
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
För att man vill ha det varmt i bilen.
Hur mycket diesel/bensin går det åt på 5-10 minuter?

Typ 1 dl

Vem fan bryr sig om 1dl.

Tycker det är konstigt att folk stänger av bilen.
Jag menar våra utsläpp i sverige är lika med noll.
Och det vi släpper ut av co2 äter skogen upp.
Sverige består av typ 70% skog
Det är väl det gamla vanliga, världen kretsar inte runt dig, eller mig för den delen. Nej, det går inte särskilt mycket bränsle på tomgång ens när den är kall. Efter de första 10-15 sekunderna när den har stabiliserat sig så drar min bil kall runt 1,5 L/h enligt datorn. Så nej, det är ju inte mycket, det håller jag med om. När den är varm ligger det på 1,2 om inga andra tunga förbrukare är igång. Men gångra det med t.ex. 100 000 gånger vinterhalvårets dagar. Då blev det helt plötsligt rätt mycket onödiga avgaser även om det inte drabbade din egen plånka särskilt hårt.

I förlängningen också sämre handelsbalans för Sverige iom att vi då måste köpa mera olja.

Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Så för att den kommer upp i arbetstemepratur snabbare när jag kör ska jag inte låta den göra det all medan jag skrapar rutorna och därmed

1. Behöva skrapa fler rutor pga att jag inte kan använda eluppvärmningen i rutorna
2. Låta det ta ännu längre tid för motorn att bli varm? En stunds tomgång + körning måste gå fortare än körning direkt?
Jag förstår dig mycket väl med rutargumentet & värmetrådarna. Ibland är det helt omöjligt att skrapa rutan & man har inget val utom att få upp lite värme för att kunna börja skrapa. Särskilt om det snöar & går över från plus till minus med kraftig is på rutan som resultat.

Även en kallstartad motor på tomgång drar väldigt lite jämfört med att börja köra. Åker du iväg inom en halvminut efter start så eldas betydligt mer bränsle. Ergo, motor & katalysator blir varmare mycket fortare & bilen går därmed mera miljövänligt än när den puttrar på tomgång. 4 minuter tomgång så visst, du har fått lite värme i bilen men du är kvar på samma plats. Åker du iväg efter 30 sekunder så har du ju både färdats 3,5 minuter och fått värme.

Jag är övertygad om att ifall vi börjar skrapa rutan samtidigt & du startar motorn medan jag har avstängt så kommer jag att förbruka mindre bränsle men kommer att komma iväg i stort sett samtidigt som du iaf. Man får köra med sidospeglarna & bakrutan går ändå snabbt att få klar med trådarna när jag väl åker iväg så de behövs inte starta motorn för. Så inte som att jag ska åka iväg utan att se nåt.

Men åter, även jag måste såklart starta motorn vissa dagar när det är hård isbeläggning på rutorna.

Och med detta sagt, jag är ingen miljötaliban men avskyr när folk står onödigt mycket på tomgång på parkeringen för att det ofta är såna förhållanden att avgaserna smiter upp längs husväggen & tar sig in i friskluftintaget under mitt sovrumsfönster. Avgaser får det gärna lukta i ett garage men inte i min lägenhet & jag är själv motormänniska med törstig & lätt bullrande trimmad V6 just nu men att bara elda för kråkorna ser jag ingen mening med.
Citera
2022-01-09, 11:06
Medlem
Min bil övergår färddatorn till att visa liter/per timme vid kökörning/tomgång. Den visar 0,6-0,7 L/tim vid kökörning där man rullar en billängd taget (2 liters dieselmotor/automat)
Citera
2022-01-09, 11:46
Medlem
När jag har varit på besök över jul uppe i Dalarna så har det ibland kring jul varit -20 grader eller kallare.
När jag då åkt till en matbutik i närheten så skulle jag säga att kanske 40% av bilarna stod igång på parkeringen på tomgång.

När det är så kallt så blir bilen otroligt snabbt kall. Då det är ett litet samhälle jag varit i så har de flesta inte kört särskilt långt heller och bilen har nog inte ens kommit upp i temperatur.

Har full förståelse för att de då lämnar bilarna igång för att få lite värme medans de handlar.
Skulle tro att fenomenet kan vara ännu vanliga i norraste delarna av landet då det kan vara ännu kallare.
Citera
2022-01-09, 12:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
När jag har varit på besök över jul uppe i Dalarna så har det ibland kring jul varit -20 grader eller kallare.
När jag då åkt till en matbutik i närheten så skulle jag säga att kanske 40% av bilarna stod igång på parkeringen på tomgång.

När det är så kallt så blir bilen otroligt snabbt kall. Då det är ett litet samhälle jag varit i så har de flesta inte kört särskilt långt heller och bilen har nog inte ens kommit upp i temperatur.

Har full förståelse för att de då lämnar bilarna igång för att få lite värme medans de handlar.
Skulle tro att fenomenet kan vara ännu vanliga i norraste delarna av landet då det kan vara ännu kallare.

I vissa delar av ryssland där det kan vara -50 och nedåt -70 så får bilarna gå dygnet den perioden....
Citera
2022-01-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
I vissa delar av ryssland där det kan vara -50 och nedåt -70 så får bilarna gå dygnet den perioden....

Ja jag har sett inslag om det. Antar att när de väl fått igång den så kan de inte lämna den någon längre stund avstängd, annars riskerar dom att bli fast och inte gå igång den igen.

Inte bara, att sätta sig i en bil som varit avstängd i 20 minuter i -50 är inte bra för urinvägssystem etc och många bilar är nog gamla och har inte ens stolsvärme.

Men principen är densamma även om det bara är -20-25, d.v.s. att man vill inte sätta sig i en iskall bil och man vill att bilen ska starta. Tar lite längre tid om det "bara" är -20, men kallt som fan hinner det i alla fall bli i bilen på 20 minuter, men motorn kommer starta utan problem.
Citera
2022-01-09, 12:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja jag har sett inslag om det. Antar att när de väl fått igång den så kan de inte lämna den någon längre stund avstängd, annars riskerar dom att bli fast och inte gå igång den igen.

Inte bara, att sätta sig i en bil som varit avstängd i 20 minuter i -50 är inte bra för urinvägssystem etc och många bilar är nog gamla och har inte ens stolsvärme.

Men principen är densamma även om det bara är -20-25, d.v.s. att man vill inte sätta sig i en iskall bil och man vill att bilen ska starta. Tar lite längre tid om det "bara" är -20, men kallt som fan hinner det i alla fall bli i bilen på 20 minuter, men motorn kommer starta utan problem.

Typ -25 är nga problem att starta men kan motsvara 100 mils landsvägskörning i slitage...

-50 o startar inte längre grejer i hur som helst , oljorna är ju som sirap - växelådsoljor.Allt börjar bli skit.

Då får dom skiten gå , vissa lät bilen stå på tomgång till läggdags o la på 100 kilo filtar över motorn
, då fick dom igång den på morgonen
Citera
2022-01-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Jag är övertygad om att ifall vi börjar skrapa rutan samtidigt & du startar motorn medan jag har avstängt så kommer jag att förbruka mindre bränsle men kommer att komma iväg i stort sett samtidigt som du iaf. Man får köra med sidospeglarna & bakrutan går ändå snabbt att få klar med trådarna när jag väl åker iväg så de behövs inte starta motorn för. Så inte som att jag ska åka iväg utan att se nåt.

Men åter, även jag måste såklart starta motorn vissa dagar när det är hård isbeläggning på rutorna.

Och med detta sagt, jag är ingen miljötaliban men avskyr när folk står onödigt mycket på tomgång på parkeringen för att det ofta är såna förhållanden att avgaserna smiter upp längs husväggen & tar sig in i friskluftintaget under mitt sovrumsfönster. Avgaser får det gärna lukta i ett garage men inte i min lägenhet & jag är själv motormänniska med törstig & lätt bullrande trimmad V6 just nu men att bara elda för kråkorna ser jag ingen mening med.

Du har säkert rätt, men för mig är det en fråga om bekvämlighet. Orkar inte stå och skrapa rutor, och vill dessutom sätta mig en förtempererad kupé. Även om det är 5+ så startar jag vår diesel och låter den gärna gå en 20-25 minuter innan jag sätter mig i bilen.

Till mitt försvar så bor vi på landet/villaområde, och står på min egna tomt. Skulle aldrig göra så inne i stan utanför lägenheter och störa folk på det sättet. Det är enbart ohyfsat.
Citera
2022-01-11, 22:00
Medlem
goofers avatar
Bara onödig hysteri om tomgång och dess miljöpåverkan.

En lastbilsmotor på 14 liter bränner ca 3 liter i timmen på tomgång men över 30 liter i timmen vid körning.

En personbil bränner inte ens en liter på en timme.

Hur mycket går det åt på 10 min?
Knappast att miljön står och faller med lite extra tomgång.

Men jag fattar inte heller varför man parkerar sin bil precis utanför entrén och lämnar den på tomgång när de går in och gör ett ärende.

Det retar dock mer att de inte orkar gå tio meter extra än att de lämnar bilen igång.
Citera
2022-01-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Bara onödig hysteri om tomgång och dess miljöpåverkan.

En lastbilsmotor på 14 liter bränner ca 3 liter i timmen på tomgång men över 30 liter i timmen vid körning.

En personbil bränner inte ens en liter på en timme.

Hur mycket går det åt på 10 min?
Knappast att miljön står och faller med lite extra tomgång.

Men jag fattar inte heller varför man parkerar sin bil precis utanför entrén och lämnar den på tomgång när de går in och gör ett ärende.

Det retar dock mer att de inte orkar gå tio meter extra än att de lämnar bilen igång.

Håller med om att miljöeffekten är totalt försumbar i sammanhanget.

Det sagt har jag aldrig sett att folk parkerar direkt utanför entré till butikerna oavsett om motorn igång eller inte. Har sett folk som är skithögar att sno handikapp, men detta låter ju ännu mer hänsynslöst. Hade självklart blivit grymt irriterad på det.
Citera
2022-01-11, 23:33
Medlem
Ingen som är rädd att bilen redan har gett sig iväg när du kommer ut från butiken?

De få gånger som det varit en notis om det i tidningen så har polisen rapporterat tomgångsbilar, men inte för just tomgångskörningen utan för att de inte satt godkänt stöldskydd i drift. Förmodligen högre böter för det senare.
Citera
2022-01-11, 23:40
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Ett jävla oskick, jag tror det är mest utbrett bland tjänstbilar. Det ofta jag sett det vara mer än 10minuter.

Folk som går förbi får väl in avgaser? Ungefär som ciggarettrökning?
Citera
2022-01-12, 01:58
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Folk som går förbi får väl in avgaser? Ungefär som ciggarettrökning?
Handlar det om en utsliten 70-talsdiesel ligger det en del sanning i den jämförelsen, kan vara rätt stygga avgaser från gamla orenade (och dessutom utslitna) motorer. Men avgaserna från en modern motor är så väl renade att det är harmlöst, så länge det inte bara är avgaserna man andas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in