2022-01-08, 18:35
Medlem
Det är inte så vanligt att tjejer lämnar bilen igång när dom handlar och så, har jag märkt.
Utanför skola och dagis däremot brukar ofta mammorna komma i körandes, för att sen lämna bilen med motorn igång medan dom går in och lämnar barnen. Ibland är dom inne både 10 och 15 minuter.
Inget som stör mig. En varm bil släpper inte ut speciellt mycket på tomgång. Och oavsett så... Vad spelar det för roll?
Citera
2022-01-08, 18:40
Medlem
Att folk lämnar bilen på tomgång då de besöker t.ex. butiken är bara ett av alla tecken på att bränslepriserna inte alls är för höga.
Citera
2022-01-08, 18:45
För att man vill ha det varmt i bilen.
Hur mycket diesel/bensin går det åt på 5-10 minuter?

Typ 1 dl

Vem fan bryr sig om 1dl.

Tycker det är konstigt att folk stänger av bilen.
Jag menar våra utsläpp i sverige är lika med noll.
Och det vi släpper ut av co2 äter skogen upp.
Sverige består av typ 70% skog
Citera
2022-01-08, 18:46
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Jag var på miljöstationen för några dager sedan. Medelklassaren som också var där lät sin relativt nya BMW gå på tomgång medans han sorterade sopor för miljöns skull.
Inte första gången jag ser den här typen av beteende.
Frågeställning, hur tänker ni som låter bilen gå på tomgång när ni tex lämnar barnen till förskolan och sopsorterar?
Beror det på kass bil, slöhet, covid, vad?

Tanken är att du skall hoppa in i bilen och köra iväg medan ägaren är upptagen med sina ärenden.
Citera
2022-01-08, 18:46
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Att folk lämnar bilen på tomgång då de besöker t.ex. butiken är bara ett av alla tecken på att bränslepriserna inte alls är för höga.

Mja.. det går åt ca 0.5/1 liter per timma på tomgång.
Det är 8-16 kr. Det tar 10min att handla.
Citera
2022-01-08, 21:00
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Nu vet jag inte var du bor men det är rätt kallt i landet just nu.
Kasta sopor på sopstation låter som antingen låta bagageluckan stå öppen eller öppna och stänga dörrar.
Man vädrar sådeles ut värmen i bilen, man får frysa och kanske väljer microskopisk miljöförstöring framför blåskatarr orsakat av en annan typ av miljöproblem.

Annat alternativ, man kanske gjort en kallstart 500m bort och bilen är fortfarande inte uppe i temp.

Annat alternativ, man kör bilen lite och vill inte repetera kallstart många gånger och riskera urladdning av batteriet och bli stående.

Annat alternativ man har mycket fukt i bilen och vill vädra ut det för att slippa is både på insida och utsida av rutan.

Där har du ett litet axplock av mycket bra anledningar, finns säkert 132 bra anledningar till.
Kallstart är en riktig miljöförstörare dessutom, kör du dieselbil så funkerar inte partikelfilter på ett optimalt sätt heller medans bilen är kall.
Senast redigerad av Dan-Eliasson 2022-01-08 kl. 21:24.
Citera
2022-01-08, 21:23
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Får nog erkänna mig skyldig till detta emellanåt och det beror kort och gott på att jag är för bekväm för att sätta mig i en kall bil när jag är färdig med det jag gör.

Dock endast vid snabba ärenden, typ slänga skräp och dylikt, skulle inte göra det om jag exempelvis går in på ICA. Nån kan ju sno bilen liksom.

Vet, bensinvärmare hade varit något.

Bensinvärmare är ju skönt men inga avgaser från diesel eller bensinvärmare passerar partikelfiler eller katalysator, antagligen ett sämre alternativ för miljön än att låta bilen gå i tre minuter extra.
Citera
2022-01-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Eliasson
Bensinvärmare är ju skönt men inga avgaser från diesel eller bensinvärmare passerar partikelfiler eller katalysator, antagligen ett sämre alternativ för miljön än att låta bilen gå i tre minuter extra.

Stämmer. Bensin/dieselvärmare har varken partikelfilter eller katalysatorer. All avgas och skit släpps rätt ut i luften. Ren idioti (även om de är effektivare på att värma). Helt sjukt egentligen.

Avgaserna från tomgångskörning är helt harmlösa i jämförelse. Så kör vidare hur länge ni vill på tomgång utan dåligt samvete.
Citera
2022-01-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Eliasson

Sant, så långt tänkte jag inte. Nu är min bil troligen en total utsläppskatastrof jämfört med en modern bil, men katalysator har den i alla fall.
Citera
2022-01-08, 23:29
Medlem
Jag brukar alltid lämna bilen på tomgång om det är rimligt utifrån stöldrisken etc, varför inte? Oftast är det för att behålla behagligt klimat i kupén, oavsett om det är sommar eller vinter.

Gränsen går väl vid en halvtimme eller så, längre väntan än så och det är värt att stänga av den tänker jag.
Citera
2022-01-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
I beg to differ. Motorn kommer upp i arbetstemperatur mycket snabbare när man kör än när man står på tomgång. Det är också skälet till att man inte ska stå på tomgång medan man skrapar rutorna.

Så för att den kommer upp i arbetstemepratur snabbare när jag kör ska jag inte låta den göra det all medan jag skrapar rutorna och därmed

1. Behöva skrapa fler rutor pga att jag inte kan använda eluppvärmningen i rutorna
2. Låta det ta ännu längre tid för motorn att bli varm? En stunds tomgång + körning måste gå fortare än körning direkt?

Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Stämmer. Bensin/dieselvärmare har varken partikelfilter eller katalysatorer. All avgas och skit släpps rätt ut i luften. Ren idioti (även om de är effektivare på att värma). Helt sjukt egentligen.

Avgaserna från tomgångskörning är helt harmlösa i jämförelse. Så kör vidare hur länge ni vill på tomgång utan dåligt samvete.

Har tänkt en del på detta. Förr i tiden när alla körde bensin så var det mycket vanligt att bostadsrättsföreningar, hyreshus etc hade en elstolpe till varje parkeringsplats. Nuförtiden när elbilar är på uppsving så drar man INTE dit elstolpe till alla platser i nya byggen vilket innebär att det inte går/kommer gå att ladda elbil där samt att många kör sin dieselvärmare istället för eldriven kupévärmare. Det kan väl inte vara smart ur miljösynpunkt. Visst de där gamla stolparna man hade förr blir väl överbelastade om man laddar med 20 KW såklart men alla elbilar hade kunnat stå och ladda med låg ström ur dessa stolpar. De står trots allt still mer än de går.

En vanlig missuppfattning med elbilar är ju att "det kommer gå åt så mycket el om alla laddar samtidigt. Med faktum är att alla inte behöver ladda på maxeffekt hela tiden för att komma fram, inte åker väl alla och tankar precis varje dag innan jobbet idag heller? En Tesla drar typ 1.3 kWh per mil. Åker man som många gör då 2-3 mil till jobb och hem igen så hinner man ju under kvällen+natten 19-06 (11 timmar) ladda tillbaka dessa mil om man laddar med en effekt på typ 400-500watt. Det vill säga motsvarande ett element eller golvvärmen i badrummet och definitivt inte mer än vad en gammal elstolpe i en BRF från 1990 pallar med (förr drog ju alla på motorvärmare/kupévärmare samtidigt varje morgon på 400W+ stycket).
Senast redigerad av kalleboool 2022-01-08 kl. 23:49.
Citera
2022-01-09, 00:16
Medlem
Har sett stolpar med kombinerade uttag; ett Typ2 och ett Schuko.

https://www.qt-systems.se/nojda-kund...-till-bra-pris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in