Citat:
Ursprungligen postat av
Majasmoker
I beg to differ. Motorn kommer upp i arbetstemperatur mycket snabbare när man kör än när man står på tomgång. Det är också skälet till att man inte ska stå på tomgång medan man skrapar rutorna.
Så för att den kommer upp i arbetstemepratur snabbare när jag kör ska jag inte låta den göra det all medan jag skrapar rutorna och därmed
1. Behöva skrapa fler rutor pga att jag inte kan använda eluppvärmningen i rutorna
2. Låta det ta ännu längre tid för motorn att bli varm? En stunds tomgång + körning måste gå fortare än körning direkt?
Citat:
Ursprungligen postat av
mtflash
Stämmer. Bensin/dieselvärmare har varken partikelfilter eller katalysatorer. All avgas och skit släpps rätt ut i luften. Ren idioti (även om de är effektivare på att värma). Helt sjukt egentligen.
Avgaserna från tomgångskörning är helt harmlösa i jämförelse. Så kör vidare hur länge ni vill på tomgång utan dåligt samvete.
Har tänkt en del på detta. Förr i tiden när alla körde bensin så var det mycket vanligt att bostadsrättsföreningar, hyreshus etc hade en elstolpe till varje parkeringsplats. Nuförtiden när elbilar är på uppsving så drar man INTE dit elstolpe till alla platser i nya byggen vilket innebär att det inte går/kommer gå att ladda elbil där samt att många kör sin dieselvärmare istället för eldriven kupévärmare. Det kan väl inte vara smart ur miljösynpunkt. Visst de där gamla stolparna man hade förr blir väl överbelastade om man laddar med 20 KW såklart men alla elbilar hade kunnat stå och ladda med låg ström ur dessa stolpar. De står trots allt still mer än de går.
En vanlig missuppfattning med elbilar är ju att "det kommer gå åt så mycket el om alla laddar samtidigt. Med faktum är att alla inte behöver ladda på maxeffekt hela tiden för att komma fram, inte åker väl alla och tankar precis varje dag innan jobbet idag heller? En Tesla drar typ 1.3 kWh per mil. Åker man som många gör då 2-3 mil till jobb och hem igen så hinner man ju under kvällen+natten 19-06 (11 timmar) ladda tillbaka dessa mil om man laddar med en effekt på typ 400-500watt. Det vill säga motsvarande ett element eller golvvärmen i badrummet och definitivt inte mer än vad en gammal elstolpe i en BRF från 1990 pallar med (förr drog ju alla på motorvärmare/kupévärmare samtidigt varje morgon på 400W+ stycket).