2022-01-08, 11:11
Medlem
Han gör det för att rädda klimatet.

Eftersom bensinskatten är så hög kan staten köpa tillbaka utsläppsrätter för mer koldioxid än vad tomgången skapar, och sedan makulera. På så sätt kan staten minska samhällets totala koldioxidutsläpp utan att det kostar något för skattebetalarna i övrigt.
Citera
2022-01-08, 11:14
Medlem
s44ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Jag var på miljöstationen för några dager sedan. Medelklassaren som också var där lät sin relativt nya BMW gå på tomgång medans han sorterade sopor för miljöns skull.
Inte första gången jag ser den här typen av beteende.
Frågeställning, hur tänker ni som låter bilen gå på tomgång när ni tex lämnar barnen till förskolan och sopsorterar?
Beror det på kass bil, slöhet, covid, vad?

Att du ens orkar bry dig. Han sopsorterar åtminsone men det räcker inte antar jag! Sen kanske bilen var kall,han hade precis startat och åkt ut. Då är det bättre för miljön att den går,istället för att starta stänga av...
Citera
2022-01-08, 11:26
Medlem
Får nog erkänna mig skyldig till detta emellanåt och det beror kort och gott på att jag är för bekväm för att sätta mig i en kall bil när jag är färdig med det jag gör.

Dock endast vid snabba ärenden, typ slänga skräp och dylikt, skulle inte göra det om jag exempelvis går in på ICA. Nån kan ju sno bilen liksom.

Vet, bensinvärmare hade varit något.
Citera
2022-01-08, 13:10
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s44m
Att du ens orkar bry dig. Han sopsorterar åtminsone men det räcker inte antar jag! Sen kanske bilen var kall,han hade precis startat och åkt ut. Då är det bättre för miljön att den går,istället för att starta stänga av...
I beg to differ. Motorn kommer upp i arbetstemperatur mycket snabbare när man kör än när man står på tomgång. Det är också skälet till att man inte ska stå på tomgång medan man skrapar rutorna. Däremot så kan jag också låta bli att stänga av precis efter en kallstart för att inte plåga batteriet så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Får nog erkänna mig skyldig till detta emellanåt och det beror kort och gott på att jag är för bekväm för att sätta mig i en kall bil när jag är färdig med det jag gör.

Dock endast vid snabba ärenden, typ slänga skräp och dylikt, skulle inte göra det om jag exempelvis går in på ICA. Nån kan ju sno bilen liksom.

Vet, bensinvärmare hade varit något.
Om det är ett "snabbt" ärende så hinner ju inte kupén kallna särskilt mycket ändå. Åandrasidan så är ju just ett snabbt ärende som lite sopor i kärlet längsmed gatan avklarat på en minut eller två.
Citera
2022-01-08, 14:46
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Att slå av motorn för att efter en halv minut starta den igen sliter bara på batteriet. Sen drar en modern dieselbil 5-6 deciliter bränsle i timmen på tomgång, så någon större miljöbelastning är det inte.
Då kan man ju fråga sig varför de flesta kommuner om inte alla har förbud mot tomgångskörning mer än typ en minut.
Citera
2022-01-08, 14:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag var på miljöstationen för några dager sedan. Medelklassaren som också var där lät sin relativt nya BMW gå på tomgång medans han sorterade sopor för miljöns skull.
Frågeställning, hur tänker ni som låter bilen gå på tomgång när ni tex lämnar barnen till förskolan och sopsorterar?
För min del, behåller värmen i bilen så den blir torr, laddar batteriet, håller motorn genomvarm och får ut kondens, trevligt avgasljud.
Citera
2022-01-08, 15:01
Medlem
Citat:

Du har inte upptäckt att Sverige är begravt med regler ingen kollar? Var kommun sätter maxtid på tomgång, har nån någonsin åkt fast?
Citera
2022-01-08, 15:04
Medlem
Citat:
Då kan man ju fråga sig varför de flesta kommuner om inte alla har förbud mot tomgångskörning mer än typ en minut.
För att om nån ställer sig utanför ditt fönster med sin gamla skrothög eller epa och spyr ur sig avgaser har du något att luta dig mot när du ringer ordningsmakten. Sen är det klart man inte vill att folk ska låta bilen stå på tomgång i onödan. Men det är inte direkt så att polisen är ute och slår ner på tomgångskörare.

Sen är det så att kallstarter sliter på motorn. Jag har min igång tills allt blivit varmt, sen kan jag stänga av den om jag ska lämna den några minuter.
Citera
2022-01-08, 16:09
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, miljömässigt har det ingen betydelse, inte för batteriet eller startmotorn heller. Som jag ser det finns det inga förnuftsmässiga anledningar att låta motorn vara igång.
Många kör ju oftast kort med bilen varje gång den startats, det kan leda till att man tar ut mer ström ur batteriet än man hinner ladda det med resultatet att det så småningom är så urladdat att det tar skada och/eller bilen inte längre går starta. Särskilt stort problem på bilar som används sällan, eftersom elektroniken konstant drar ström = ju längre bilen stått, desto mer behöver den vara igång för att hinna ladda batteriet fullt.

Att lämna bilen på tomgång medan man utför ett snabbt ärende KAN vara ett praktiskt sätt att låta den ladda längre tid OCH slippa strömförbrukningen av den extra start man annars hade fått göra. Ett annat alternativ kan vara att köra bilen extra långt även om man inte behöver det, eller om möjligt koppla på batteriladdare medan den står parkerad om man har den möjligheten.
Citera
2022-01-08, 17:00
Medlem
Citat:

Är det när det är kallt på vintern så är det för att hålla värmen i bilen. När det är varmt på sommaren så är det för att hålla kylan i bilen.

Numera så är jag så bortskämd med att alltid sätta mig i en kupé med 23 grader, att jag ofta startar vår diesel på både vintern och sommaren, och låter den gå i en 20 minuter på vår parkering för att få rätt behaglig temperatur.

Övriga delar av året brukar jag stänga av motorn.
Citera
2022-01-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Du har inte upptäckt att Sverige är begravt med regler ingen kollar? Var kommun sätter maxtid på tomgång, har nån någonsin åkt fast?
Har sett notiser om att bil lämnad igång blivit föremål för polisen. Då har de enligt tidningen rubricerat det hela med att bilen är lämnad utan att godkänt stöldskydd är aktiverat, kanske högre bötesbelopp på det?
Citera
2022-01-08, 18:03
Lämnar aldrig bilen på tomgång, för nån kan ju sno den. Flyttade en gång och parkerade vid entrén. Bilen fullt synlig från många lgh, promenerande, mitt på dagen. Var upp och ner med grejer, 2 min. Nog fasen hade nån varit in i bilen och fått ut stereon 1/4. Som en sa till farsan en gång. Flyttar du till Stockholm måste en bevaka släpen medans de andra bär. Just pga risken för nån snor bilen lämnar jag icke på tomgångskörning. Men så klart om det är kallt o jag sitter i bilen så givetvis får den puttra på tomgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in