Det här var en av de bästa trådarna på forumet någonsin. TS, jag vet inte om det är tillåtet enligt Flashbacks regler att skriva ut namnet på ett företag, d.v.s. göra reklam? Du kanske borde ändra detta så att du inte blir bannad? Men jag brukar också göra mina ayahuasca-retreats hos den aktör som du nämner. De är absolut BÄST! Otroligt professionella och kostar inte mycket. Jag skulle nästan själv vilja jobba som tripsitter hos dem, ärligt talat. Nu har jag dock inte varit där sedan covid och det suger. Man känner sig nere av att inte vara nere i Nederländerna.
De har hittat en bra balans mellan det västerländska och det traditionella. Inga ikaros och inga shamaner, men en musilk som fungerar och otroligt professionella tripsitters av alla de slag: från energi-healers (d.v.s. New Age-folk) till dataingenjörer. Får man fråga vem/vilka du hade?
Den etnobotaniska aspekten av enteogener är oerhört viktig. Det innebär dock inte att man behöver en snubbe med fjädrar och skallra. Ayahuasca-ceremonier som de görs idag, d.v.s. där man sitter i en ring, är bara c:a 100 år gamla, De uppstod när gummiarbetare i Brasilien kom i kontakt med urbefolkningen. Men det fattar ju inte dumma västerlänningar som söker sig själva.
Tyvärr verkar de ha avbrutit sina San Pedro-ceremonier i Spanien vilket är oerhört synd eftersom Huachuma och Ayahuasca är kompatibla. Huachuma integrerar aya-upplevelsen bra.
Angående Salvia divinorum: Salvia är troligen det starkaste enteogen som finns. Salvinorin-A binder till kappa-opiod-receptorn, vilket är unikt. Eftersom självet tros finnas i den lilla del av hjärnan som kallas claustrum och claustrum innehåller extra många sådana receptorer är det extra intressant. Det är därför som salvia kan ge större religiösa- och mystiska upplevelser än någon annan enteogen i högre doser. Säg till om du vill ha vetenskapliga studier på detta.