2022-01-08, 04:09
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Uppleva på det traditionella sättet? Grabben säger ju i princip att han inte känner ett skit, tror han bara formulerade det lite snällare än så för att inte såra djungelkvinnan.

Så fakta kvarstår i det jag skrev innan att det ska rökas och inget annat

ja det traditionella sättet! hallå, plantan är känd sen många tusen år tillbaka i tiden sen maya tider.

tittar du på dokumentären eller bara delar av den? han tar det TVÅ gånger. den andra gången känner han som fan.

Det finns flera triprapporter från folk som tuggat blad, har dem alla fel och du rätt?

det kvarstår inget faktum, förutom att du inte vet vad du pratar om. jag ger dig linkar tittar du ens?

upplevelse ett han känner inte så mycket nej. who knows why.

https://youtu.be/vlC3DrT6TLk?t=1747

upplevelse två.

https://youtu.be/vlC3DrT6TLk?t=2204
Citera
2022-01-08, 06:08
Medlem
Dog du under trippen?

Nu har du ju inte testat andra psykedeliska substanser innan så kan inte jämföra före och efter aya men har hört av de som har mer erfarenhet att andra substanser både blivit starkare men även lite ”konstigare” efter en aya upplevelse.

OffT: Salvia har jag inte hört gott om alls. Däremot kan jag tänka mig att bufo kan vara en fin upplevelse om man inte har gått bortom. Baserat på andras upplevelser.
Citera
2022-01-08, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nja, jag tror bara du och jag har helt olika liv.

Jag får bilden utav att du är en klassisk knegare inom byggbranschen, lever för att få ta fredagsbiran och äter plankstek på lokala krogen varje helg.

Det är svårt att förstå andra människor när man lever i sin egna bubbla. Synd!
Det är där jag är, men jag vill dit du har varit/är . Intressant tråd
Mvh
Citera
2022-01-08, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Vilket jäkla miljöpartistresonemang. Du är förmodligen en sån person som har svårt att sova på natten pga ångest över att din hudfärg råkar vara vit. Varför skulle man behöva ha ett intresse för prekolumbisk eller andinsk kultur för att få prova på ayahuasca?

För det andra kommer ayahuasca från Amazonas i Sydamerika från början, inte Centralamerika. Det visar väl inte minst hur dåligt insatt du är själv.

För det tredje är ayahuasca förmodligen den sämsta drogen man överhuvudtaget kan prova om man bara är ute efter ett rus. Har man den inställningen kan man få en fruktansvärt obehaglig överraskning.

För det fjärde frågar folk om shamanen var bra eftersom shamanen spelar en väldigt stor roll under ceremonin och för ens egna upplevelse. Det finns rena bedragare och skojare och så finns det de som är helt fantastiska.

Fast det är ju ingem shaman för guds skull, det är en gubbe med fjädrar som plockar enkla pengar av lättlurade och okunniga hitta-mig-självare och drogintresserade från främst nordeuropa.

Varför skulle en riktig shaman (de väldigt få som finns kvar och verkar - Peru är till stora delar ett modernt land idag, på gott och ont) sätta sig på ett plan till Amsterdam för att kränga retreat-biljetter? Tycker synd om de här människorna som tvingas klä ut sig till indianer enligt nidbilderna, för att tjäna ihop till brödfödan. Men förhoppningsvis ger det mer stålar än när de var Foodora-bud iaf.

Den kulturella appropieringen i dessa sammanhang syns också i andra sektlika miljöer. Lyssna på SVD:s podd om medicinmannen Man, den visar var ni hamnat.
Senast redigerad av wetske 2022-01-08 kl. 06:59.
Citera
2022-01-08, 09:33
Medlem
Homo-fils avatar
Citat:
Jag var nere i Nederländerna för ca 2 månader sedan och deltog i en 3-dagars behandling utav Ayahuasca.

Orsaken till varför jag tog mig dit från första början var att jag ville hitta mig själv och hitta mitt inre jag på ett djupare plan.

Jag tänker att jag passar på att besvara frågor medans minnet är färskt om någon skulle ha frågor kring denna typ av behandling.

Slutsatsen är att jag idag har ett annat perspektiv på livet och är mer förlåtande mot mig själv och alla misstag jag gjort i mitt liv.

Om du är inne på Psykadeliska, och har tagit dmt, vill jag gärna höra hur det går att jämföra.

Ayawaska är typ det enda jag inte dragigt I mig.
Citera
2022-01-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Jo, tack. Har "funnit mig själv" genom hårt arbete och utsätta mig för jobbiga situationer i nästan två decennium och driver för övrigt eget.

Men jag tackar för att du tog dig tid att svara, det konstaterade ju bara det som jag redan mer eller mindre redan visste.
Att du duckade frågan för att fokusera diskussionen till att handla om mig (i en tråd som handlar om dig och din erfarenhet) gav ju faktiskt svaret ändå. Implicit förklarade du att mina fördomar om sådana som du - som är bortskämda snorvalpar som vill framställa sig själva som pseudo-djupa och pseudointellektuella och intala sig själva att de är det - stämmer väldigt bra.

Någon dag på ålderns höst lär du också komma till insikt med att det faktiskt bara är cringe och att "hitta sig själv" finns det inga genvägar till. Det kräver tyvärr medvetet jobb med sig själv och är ingenting man får som i ett flingpaket eller som i någon dos av DMT (som för övrigt ändå utsöndras när man sover).

Verkar vara någon grej just nu. Sett flera Youtubers som förklarat hur de tagit ayahuasca för att sedan påstå sig komma till alla dessa fantastiska djupa insikter som alla andra vanliga dödliga, som inte tagit det, inte är kapabla till att se. Sen verkar de ledsna på mumbo jumbo-snacket efter ett halvår eller så och tonar ner sin hippie-persona igen och hittar någonting att framställa sig själva som speciella på istället. Intressant tråd.

Du har inte funderat över att jobba hårt och bli entreprenör kanske var just vad du behövde för att hitta dig själv? För att bryta med en klasstillhörighet och jantementalitet som du inte kände dig hemma i. Jag har gjort exakt samma sak.

Men om du tror att det är alla människors rätta väg och att du kan bedöma människor utifrån hur långt de kommit på DIN väg, då är du fel ute min vän.
Citera
2022-01-08, 09:47
Medlem
johnthedickholmess avatar
Är det de här gänget Inner Mastery som kör i Holland? De har fått otroligt många negativa omdömen då det inte finns några psykologer sm utlovat efteråt och många fått så låg dos att de inte känt någonting ö.h.t?
Citera
2022-01-08, 09:50
Medlem
ingenios avatar
Det här var en av de bästa trådarna på forumet någonsin. TS, jag vet inte om det är tillåtet enligt Flashbacks regler att skriva ut namnet på ett företag, d.v.s. göra reklam? Du kanske borde ändra detta så att du inte blir bannad? Men jag brukar också göra mina ayahuasca-retreats hos den aktör som du nämner. De är absolut BÄST! Otroligt professionella och kostar inte mycket. Jag skulle nästan själv vilja jobba som tripsitter hos dem, ärligt talat. Nu har jag dock inte varit där sedan covid och det suger. Man känner sig nere av att inte vara nere i Nederländerna.

De har hittat en bra balans mellan det västerländska och det traditionella. Inga ikaros och inga shamaner, men en musilk som fungerar och otroligt professionella tripsitters av alla de slag: från energi-healers (d.v.s. New Age-folk) till dataingenjörer. Får man fråga vem/vilka du hade?

Den etnobotaniska aspekten av enteogener är oerhört viktig. Det innebär dock inte att man behöver en snubbe med fjädrar och skallra. Ayahuasca-ceremonier som de görs idag, d.v.s. där man sitter i en ring, är bara c:a 100 år gamla, De uppstod när gummiarbetare i Brasilien kom i kontakt med urbefolkningen. Men det fattar ju inte dumma västerlänningar som söker sig själva.

Tyvärr verkar de ha avbrutit sina San Pedro-ceremonier i Spanien vilket är oerhört synd eftersom Huachuma och Ayahuasca är kompatibla. Huachuma integrerar aya-upplevelsen bra.

Angående Salvia divinorum: Salvia är troligen det starkaste enteogen som finns. Salvinorin-A binder till kappa-opiod-receptorn, vilket är unikt. Eftersom självet tros finnas i den lilla del av hjärnan som kallas claustrum och claustrum innehåller extra många sådana receptorer är det extra intressant. Det är därför som salvia kan ge större religiösa- och mystiska upplevelser än någon annan enteogen i högre doser. Säg till om du vill ha vetenskapliga studier på detta.
Citera
2022-01-08, 09:59
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Det var max 9 personer i varje grupp, det var inga problem alls!

Kliniken heter Om-Mij Healing Centers.
Du kan höra av dig till dom om du vill få reda på det.

Planen var först att göra det i Spanien, men pga restriktionerna blev det att göra det i en av deras lokaler i Nederländerna.

Var det äkta ikaros och shamaner eller körde ni lite mer västerländskt?
Citera
2022-01-08, 11:33
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Fast det är ju ingem shaman för guds skull, det är en gubbe med fjädrar som plockar enkla pengar av lättlurade och okunniga hitta-mig-självare och drogintresserade från främst nordeuropa.
Och att detta förekommer ger dig som vit man sömnsvårigheter? Men typen som du nämner finns, hela spannet finns. Det var därför folk frågade i tråden hurdan shamanen var.
Citat:
Varför skulle en riktig shaman (de väldigt få som finns kvar och verkar - Peru är till stora delar ett modernt land idag, på gott och ont) sätta sig på ett plan till Amsterdam för att kränga retreat-biljetter? Tycker synd om de här människorna som tvingas klä ut sig till indianer enligt nidbilderna, för att tjäna ihop till brödfödan. Men förhoppningsvis ger det mer stålar än när de var Foodora-bud iaf.
Det finns ingenting som säger att det måste vara en direktimporterad shaman från Peru som håller i ceremonin. Behövs inga fjädrar, speciella kläder eller etnicitet. Den jag hade var europé och hade mjukiskläder. Men han hade stenkoll på sina grejer och var helt fantastisk, det är det som är det viktiga. "Shamanen" vägleder en under ceremonin och hjälper en, om man behöver det. Varken mer eller mindre.

Dina påståenden och uppfattningar om den här företeelsen avslöjar att din kunskap är väldigt tunn.
Citat:
Den kulturella appropieringen i dessa sammanhang syns också i andra sektlika miljöer. Lyssna på SVD:s podd om medicinmannen Man, den visar var ni hamnat.
Du har ingen aning om var vi hamnat. Sekt? Du vet ingenting om folk i den här tråden.

Jag rekommenderar dig att sätta dig in i ämnet bättre innan du fortsätter diskussionen.
Nu låter du bara som en jävla tönt med white mans guilt som inte har en aning om vad du talar om.
Senast redigerad av lindemann 2022-01-08 kl. 11:37.
Citera
2022-01-08, 11:38
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Aldrig testat någon annan psykadelisk drog innan.

Jag betalade ca 7000kr.

7000:- totalt för allt, eller bara för retreatet?
Citera
2022-01-08, 12:44
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Nu när du har intagit DMT som är den aktiva ingrediensen i ayahuasca får du lust att röka DMT? (rekommenderar, gjorde det senast i colombia)

För övrigt denna filmen är bra, Embrace of the Serpent
https://www.imdb.com/title/tt4285496/

Sett denna scenen? från filmen Blueberry.
https://youtu.be/gagR2_Yi8wE

Jag rekommenderar att testa Salvia, en helt annan typ av entitet i den växten.

Har du lust att utforska LSD eller svampar?

Frågar dig, du verkar ha erfarenhet.
Kan du beskriva skillnaden mellan ayahuasca och röka DMT?
Har provat röka DMT, svamp, LSD men är intresserad av riktig aya men tycker det kostar för mycket för att ta sig till Peru och de som finns på närmre håll verkar många oseriösa/okunniga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in