2022-01-07, 20:27
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemArDinTalman
Jävligt många som skaffar barn som borde låta bli. Skaffa en alligator el dyl istället.
Finns många alternativ idag, och man kan hjälpa barn och ungdomar utan att ha daglig del i deras fostran. Man kan exempelvis ha ett sånt där fosterbarn på något barnhem i Indien som man skickar pengar till. Finns även möjlighet att hjälpa ungdomar ekonomiskt genom att anta rollen som sugar daddy eller sugar mom.
Citera
2022-01-07, 20:32
Medlem
Själviska oansvariga män som inte klarar av att ta ansvar och bli fäder. Det egna njutandet går först.

Håller även med påven om abort. Mord på bebisar är vidrigt.
Citera
2022-01-07, 21:03
Medlem
GonerStoners avatar
Ja dom älskar verkligen barn inom katolska kyrkan.
TS kanske gillar barn av en annan anledning?
Citera
2022-01-07, 21:06
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Är det i så fall inte själviskt att förutsätta att det ska vara roligt att ha barn? Att ha barn är snarare meningsfullt. Alla människor är själviska på ett eller annat sätt, speciellt de som kräver att allt ska vara roligt.
Jag syftade mer på att de som skaffar barn utan att verkligen tänka på vad det innebär är själviska.

En bra förälder är förstås osjälvisk. Det kräver gigantiska uppoffringar att ha barn, har man inte mycket pengar eller många släktingar/vänner som kan sitta barnvakt så är det i princip som att ha en bilrädd hund man måste ha med sig hela tiden. Man är i princip låst till hemmet i 10+ år framöver.

Ja, nog är det väl meningsfullt i sin striktaste mening. Det fyller per definition en funktion.
Men jag vill nog dra det så långt som att det bara är meningsfullt om man mot förmodan lyckas uppfostra en individ som faktiskt tycker om att leva sedan. Statistiskt sett så är det ganska sannolikt att man misslyckas med det.
Citera
2022-01-07, 22:07
Medlem
Jepp kan ses som det men alänledningarna kan vara många.

Nu gillar jag livet och vill ej dö men vet samtidigt inte om jag kan rekommendera livet för en ofödd så sjukt mycket lidande men även glädje, är splittad i min tankegång här samtidigt är livet fint att uppleva samtidigt som det kan vara en plåga.

Sen kan det vara genetiskt man kanske inte är nöjd med dom generna man bär inget fel då o hoppa över barn då man ej vill föra över sina "defekter" på en annan.

Sen ekonomiskt vilket jag tror är den högsta orsaken jag vet inte hur länge jag har inkomst jag kan dj garantera ett barn en stabil miljö och då har jag det ganska bra med mycket sparat kapital men ska jag köpa en villa o allt så visst räcker pengarna till men blir ej mycket över för den dagen man kanske förlorar jobbet eller liknande.
Citera
2022-01-08, 00:01
Medlem
Man kan vända på det med att skaffa barn i en värd som skulle gynnas av en minskad population kan vara väldigt egoistiskt. Vet många män som har flera barn men mycket till pappor är dom inte det om något är egoism.

Skulle jag skaffa barn skulle det vara av delvis egoistiska anledningar tex att inte bli ensam när jag blir gammal.

Människan är en självrättfärdigande "cancer" för vår planet och dom flesta djur och växter.

Men vi är den utvalda arten skapad i Guds avbild om påven får säga sitt och sen är högmod en synd 🤔 lite ironiskt 🙃
Citera
2022-01-08, 00:10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.tv4.se/
Påven sa att bara själviska människor väljer att avstå från barn. Jag håller med par med husdjur istället för barn är egoister och ofta empatilösa. Bara män utan kulor lever i en relation utan att skaffa barn.

Även om jag är med team påven här, så vill jag nog mena att det finns gott om skäl att inte skaffa barn. Känner man att man inte skulle klara av det, eller vara bra som förälder, så är det nog lika bra att avstå.
De flesta tuffingar jag kännt som envisats med att de VALT bort barn som någon sorts livsstils-stament, har erkänt på tu man hand att de främst är rädda för att inte klara av det. Det är insiktsfullt och modigt att kunna konstatera det.
Citera
2022-01-08, 00:41
Är det något som är själviskt så är det att skaffa barn som samhället ser ut idag..
Citera
2022-01-08, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är det säkert. Tycker mer synd om knoddarna som måste uppleva samhället i framtiden när det redan är problem med att få arbete, våld, droger och annan skit det lär inte bli bättre om 20 år
Men "knoddarna" hittar ofta glädje och kan ta vara på livet. Det är de vuxna som ska gå omkring med oro för dem 24/7 som det är riktigt synd om:-(
Citera
2022-01-08, 02:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Men "knoddarna" hittar ofta glädje och kan ta vara på livet. Det är de vuxna som ska gå omkring med oro för dem 24/7 som det är riktigt synd om:-(
Ja jo men när kuddarna kommer upp i åren, blir vuxna då är det inte lätt att hitta glädjen längre och svårt att ta vara på livet i ett förfallet samhälle att leva i.
Citera
2022-01-08, 05:14
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Tagga ner? Varför då? Han är ledare för en hel drös människor och får därmed finna sig i att bli ifrågasatt. Det spelar ingen roll om han är påve, eller präst, imam, president eller diktator eller bara en kändis. Han säger en sak och gör en annan, då får man reagera (eller raljera om det är ordet för dagen).

Hela grejen med att uppmana människor att skaffa barn som de kanske inte vill ha, inte har råd med, inte har någonstans att göra av, är i mina ögon, korkad.

Jag menar bara att är du inte katolik behöver du ju inte bry dig om vad han säger.
Citera
2022-01-08, 05:16
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Är det något som är själviskt så är det att skaffa barn som samhället ser ut idag..

Skulle folk låta bli att skaffa barn för att allt inte var perfekt hade mänskligheten varit utdöd för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in