2022-01-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Och de tiotusentals timmar som barnlösa har över lägger de på att enbart göra själviska saker då ja?

Kan du inte svara på varför just denna enda grej ska avgöra om någon är självisk eller osjälvisk? Är en akutläkare som räddar liv utan att vabba eller vara föräldraledig en enda dag i sitt liv mer självisk än en oljebolags-VD som skaffat barn?

Är en som grundat och driver ett barnhem i Afrika mer självisk än Pol Pot??

Det är det ingen som gör, bara du. Man kan vara mer eller mindre självisk. Men beslutet att inte skaffa barn är i grunden väldigt själviskt och inte något folk överväger för att kunna starta barnhem i Afrika och det vet du också.
Citera
2022-01-26, 08:21
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det är det ingen som gör, bara du. Man kan vara mer eller mindre självisk. Men beslutet att inte skaffa barn är i grunden väldigt själviskt och inte något folk överväger för att kunna starta barnhem i Afrika och det vet du också.

Fakta:
1. Det finns exempel på människor som inte skaffat barn, men som startat barnhem för föräldralösa barn i Afrika.
2. Det finns exempel på massmördare som skaffat barn.

Du (och påven och TS) säger ju inte bara att det är beslutet som är själviskt, utan människan bakom beslutet. Nu får du antingen stå för den åsikten eller dementera den. Menar du att Pol Pot är en mindre självisk människa än Rosamond Halsey Carr?
Senast redigerad av GrillTekniker 2022-01-26 kl. 08:24.
Citera
2022-01-26, 09:37
Medlem
Citat:
Fakta:
1. Det finns exempel på människor som inte skaffat barn, men som startat barnhem för föräldralösa barn i Afrika.
2. Det finns exempel på massmördare som skaffat barn.

Du (och påven och TS) säger ju inte bara att det är beslutet som är själviskt, utan människan bakom beslutet. Nu får du antingen stå för den åsikten eller dementera den. Menar du att Pol Pot är en mindre självisk människa än Rosamond Halsey Carr?

Beslutet att inte skaffa barn grundade sig knappast i tanken att en dag starta ett barnhem, och du tillskriver mig åsikter jag inte har och ber mig sedan stå för dem.
Men ja, jag upplever barnlösa människor ha betydligt mindre empati för barn än vad människor som har barn. Varför det sen är själviskt har jag redan skrivit en massa om men det spelar ingen roll för ni barnlösa har väl tänkt testamentera era arv till barncancerfonden eller nåt liknande för att känna er mindre själviska när den insikten kommer.
Citera
2022-01-26, 09:41
Medlem
Hackenbush55s avatar
Nej , det tycker jag inte. Var och en väljer hur den vill leva. Det finns inget tvång att alla måste ha barn.
Citera
2022-01-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Nej , det tycker jag inte. Var och en väljer hur den vill leva. Det finns inget tvång att alla måste ha barn.

Själviska människor ser sig sällan som själviska, what else is new?
Citera
2022-01-26, 11:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Beslutet att inte skaffa barn grundade sig knappast i tanken att en dag starta ett barnhem, och du tillskriver mig åsikter jag inte har och ber mig sedan stå för dem.
Men ja, jag upplever barnlösa människor ha betydligt mindre empati för barn än vad människor som har barn. Varför det sen är själviskt har jag redan skrivit en massa om men det spelar ingen roll för ni barnlösa har väl tänkt testamentera era arv till barncancerfonden eller nåt liknande för att känna er mindre själviska när den insikten kommer.

Du har hängt upp dig på en enda grej som grund för att avgöra om en människa är självisk. Eller var det empatilös? Empatilös mot barn? Hur var det nu?

Du får nog gå och fundera på vad det egentligen är du tycker. Ena gången är det själviskhet, nästa empatilöshet.
Citera
2022-01-26, 17:22
Medlem
Citat:
Du har hängt upp dig på en enda grej som grund för att avgöra om en människa är självisk. Eller var det empatilös? Empatilös mot barn? Hur var det nu?

Du får nog gå och fundera på vad det egentligen är du tycker. Ena gången är det själviskhet, nästa empatilöshet.

Det är du som hängt upp dig på en grej.
Citera
2022-01-27, 00:29
Medlem
Det är i så fall lika egoistiskt att skaffa barn. Det gör man ju också för att man vill.

Och det kan t.ex, som i mitt fall, vara så att man har någon sjukdom eller så som gör att man tycker att man inte passar som förälder.

Sedan kan väl folk ge fan i att lägga sig i andras liv om det inte behövs?
Citera
2022-01-27, 04:52
Citat:

Och beslutet att skaffa barn grundar sig knappast i några högtravande idéer om att "bidra med nya skattebetalare", "säkra artens överlevnad" eller "uppoffring". De flesta skaffar barn för social status om det överhuvudtaget är ett aktivt beslut. Oftast är det bara att de knullar och så blir det som det blir.
Citera
2022-01-27, 04:57
Citat:
Starta eget. Folk är mer medvetna om drogers skadlighet nu än de någonsin varit tidigare. Bidragen då? vi lever ju trots allt i bidragens förlovade land. Bara de gängkriminella. Söka utanför Stockholm hjälper.

Men håll käft borgarslyna
Citera
2022-01-27, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosion
Och beslutet att skaffa barn grundar sig knappast i några högtravande idéer om att "bidra med nya skattebetalare", "säkra artens överlevnad" eller "uppoffring". De flesta skaffar barn för social status om det överhuvudtaget är ett aktivt beslut. Oftast är det bara att de knullar och så blir det som det blir.

Precis och så var det ju förr. Folk knullade och det resulterade i barn. Det var liksom en del av livet.
Idag är det ju inte på det sättet och det är därför samhället kommer gå åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Corrosion
Men håll käft borgarslyna

Lol!
Citera
2022-01-27, 14:34
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Precis och så var det ju förr. Folk knullade och det resulterade i barn. Det var liksom en del av livet.
Idag är det ju inte på det sättet och det är därför samhället kommer gå åt helvete.

Varför tror du att samhället kommer gå åt helvete pga. att det inte blir en massa oplanerade (och ibland, framförallt i fattigare delar av världen, oönskade) graviditeter?

Är det pga. befolkningspyramiden inte längre är en pyramid du tror att det kommer göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in