2022-01-25, 22:03
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vem sa någon som superior? Dagens sanning är ju den att de som inte skaffar barn kommer vara beroende av barnen som andra skaffat. Ur det perspektivet kan man ju se er som freeloaders, som inte ville bemöda er med det arbete som barn innebär men som ändå kommer förvänta er att bli omhändertagna.

Fast nu har du en väldigt ensidig synvinkel på det. Visst, om man inte skaffar barn så skapar man inte en ny skattebetalare och potentiell äldrevårdare.

Vad du bortser ifrån är andra sidan av myntet. Man utnyttjar inte heller de skattebidrag som barn innebär, t.ex. barnbidrag, skola, föräldraledighet, VAB, med mera. Man får även mer tid över till annat, som till exempel ideellt arbete, ta hand om sina egna föräldrar, arbeta och betala skatt, engagera sig i t.ex. seniorverksamheter eller passa syskonbarn. Man får även mer pengar över att till slut testamentera till exempelvis syskonbarn eller välgörande ändamål.

Låter ovanstående exempel själviska? Nej just det, tvärtom. Du gör en extremt trångsynt kalkyl som bortser från 90% av de faktiska variablerna.
Citera
2022-01-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Det är ju vad en del hjon tror, se bara på den yra skiten jag citerade innan.
Så alla som föds nu blir personal på äldreboende, ok, och de som redan jobbar, ska de skita i att hjälpa folk för att de inte födde barn?
De som INTE KAN få barn då? Tänker hjon någonsin på detta? Nej, givetvis inte, för ett logiskt tänk finns inte.

Och HUR kan andras val att avstå barn vara så besvärligt för en del? Freeloader? Du har ju fan ingen aning om vad jag gjort i mitt liv, sluta med dumheterna nu

Du verkar ju i alla fall räkna med att bli omhändertagen...

Jag bryr mig inte om folk skaffar barn eller inte, man kan inte tvinga folk. Men kom för fan inte och säg att det är mindre själviskt än att göra det. Det är ju bara skitprat. Folk vill inte skaffa barn för att de tycker det skulle vara jobbigt och störa deras bekväma liv. De vill bara ha kul och få ut det mesta av livet. Yolo liksom.
Citera
2022-01-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Fast nu har du en väldigt ensidig synvinkel på det. Visst, om man inte skaffar barn så skapar man inte en ny skattebetalare och potentiell äldrevårdare.

Vad du bortser ifrån är andra sidan av myntet. Man utnyttjar inte heller de skattebidrag som barn innebär, t.ex. barnbidrag, skola, föräldraledighet, VAB, med mera. Man får även mer tid över till annat, som till exempel ideellt arbete, ta hand om sina egna föräldrar, arbeta och betala skatt, engagera sig i t.ex. seniorverksamheter eller passa syskonbarn. Man får även mer pengar över att till slut testamentera till exempelvis syskonbarn eller välgörande ändamål.

Låter ovanstående exempel själviska? Nej just det, tvärtom. Du gör en extremt trångsynt kalkyl som bortser från 90% av de faktiska variablerna.

Hade de inte blivit födda hade de ju inte kunnat göra något av ovanstående.
Citera
2022-01-25, 22:14
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Du verkar ju i alla fall räkna med att bli omhändertagen...

Jag bryr mig inte om folk skaffar barn eller inte, man kan inte tvinga folk. Men kom för fan inte och säg att det är mindre själviskt än att göra det. Det är ju bara skitprat. Folk vill inte skaffa barn för att de tycker det skulle vara jobbigt och störa deras bekväma liv. De vill bara ha kul och få ut det mesta av livet. Yolo liksom.

Vem har sagt att det skulle vara mindre själviskt att inte skaffa barn? Det är ju tvärtom du som hela tiden hävdar att det är mindre själviskt att skaffa barn?

För min del tycker jag inte det ena är mer själviskt än det andra.

Och varför ska just "att skaffa barn" vara något slags måttstock för själviskhet helt plötsligt? Tror du inte föräldrar gör själviska saker? De är för fan otrogna och skiljer sig precis heeeela tiden, hur många tusentals skiljsmässor sker inte varje dag världen över? Men du menar alltså att dessa personer lever osjälviskt resten av livet bara för att de gjort någon på smällen? Det är ju så dumt så påven kunde ha sagt det.
Citera
2022-01-25, 22:17
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det skulle vara mindre själviskt att inte skaffa barn? Det är ju tvärtom du som hela tiden hävdar att det är mindre själviskt att skaffa barn?

För min del tycker jag inte det ena är mer själviskt än det andra.

Och varför ska just "att skaffa barn" vara något slags måttstock för själviskhet helt plötsligt? Tror du inte föräldrar gör själviska saker? De är för fan otrogna och skiljer sig precis heeeela tiden, hur många tusentals skiljsmässor sker inte varje dag världen över? Men du menar alltså att dessa personer lever osjälviskt resten av livet bara för att de gjort någon på smällen? Det är ju så dumt så påven kunde ha sagt det.

De lever ju inte bara för sina egna höga nöjens skull i alla fall.
Citera
2022-01-25, 22:24
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
De lever ju inte bara för sina egna höga nöjens skull i alla fall.

Och det gör alla som inte skaffar barn menar du? De lever bara för att roa sig? De bidrar inte med någonting till samhället? Är det så vi ska uppfatta din människosyn?

Du menar att när man gör någon på smällen så gör man automatiskt något osjälviskt? Får man fråga - är man fortfarande lika osjälvisk när man skiljer sig ett år eller två senare? Är man osjälvisk även om man bara ville njuta av ett knull och det råkade bli ett barn?

Vad fan är du för nån? Du låter som en religiös fanatiker. Skulle inte förvåna mig om du är med i nån galen frikyrka.
Citera
2022-01-25, 22:27
Ni förstår inte att Påven egentligen kritiserade homos? Det är välkänt att bögar hellre skaffar hund än barn.

På det här sättet kunde Påven kritisera homosexuella utan att media exploderade.
Citera
2022-01-25, 22:29
Medlem
Citat:
Och det gör alla som inte skaffar barn menar du? De lever bara för att roa sig? De bidrar inte med någonting till samhället? Är det så vi ska uppfatta din människosyn?

Du menar att när man gör någon på smällen så gör man automatiskt något osjälviskt? Får man fråga - är man fortfarande lika osjälvisk när man skiljer sig ett år eller två senare? Är man osjälvisk även om man bara ville njuta av ett knull och det råkade bli ett barn?

Vad fan är du för nån? Du låter som en religiös fanatiker. Skulle inte förvåna mig om du är med i nån galen frikyrka.

De flesta gör bara det ja. Nej men att bara göra någon på smällen är inte detsamma som att ta hand om ett barn. Skilja sig får de väl göra men ta hand om ungen får de ju fortfarande göra oavsett.
I dagens Sverige är det ju dock inte så många män som är beredda att göra det. De vill bara knulla.

Jag är bara någon som förstår vad påven syftar på.

Folk som skaffar barn gör inte bara nytta i samhället genom sitt arbete, de ser även till att samhället fortsätter att existera och deras barns arbete kommer att väga upp för deras föräldrars vab.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-01-25 kl. 22:35.
Citera
2022-01-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemArDinTalman
Jävligt många som skaffar barn som borde låta bli. Skaffa en alligator el dyl istället.

Det håller jag med om. Stackars dessa barn som växer upp i dessa familjer. Det är kört redan från början för dem. Jag ångrar att jag skaffade barn. Tyvärr blev det inte alls ett trevligt familjeliv. Det har har gått bra för två av mina barn.

Den yngsta har visserligen inga drogproblem men famlar blint omkring i livet utan att komma fram till det ändras hela tiden.
Citera
2022-01-25, 22:35
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
De flesta gör bara det ja. Nej men att bara göra någon på smällen är inte detsamma som att ta hand om ett barn. Skilja sig får de väl göra men ta hand om ungen får de ju fortfarande göra oavsett.
I dagens Sverige är det ju dock inte så många män som är beredda att göra det. De vill bara knulla.

Jag är bara någon som förstår vad påven syftar på.

Så då är det alltså inte själva skaffandet av barn som gör en osjälvisk, utan att man tar hand om ett barn? Och enligt dig skulle det vara mer osjälviskt än att ta hand om sin gamla mamma eller någon annans barn då?

Det är nåt som skaver, du har en dold anledning till denna snedvridna människosyn. Antagligen har du väl råkat göra någon på smällen och nu sitter du där och är bitter och vill att alla andra också ska vara lika bittra och missnöjda med sina liv.
Citera
2022-01-25, 22:37
Medlem
Citat:
Så då är det alltså inte själva skaffandet av barn som gör en osjälvisk, utan att man tar hand om ett barn? Och enligt dig skulle det vara mer osjälviskt än att ta hand om sin gamla mamma eller någon annans barn då?

Det är nåt som skaver, du har en dold anledning till denna snedvridna människosyn. Antagligen har du väl råkat göra någon på smällen och nu sitter du där och är bitter och vill att alla andra också ska vara lika bittra och missnöjda med sina liv.

Men snälla rara tror du inte att folk som skaffar barn tar hand om sina föräldrar eller? de gör mer nytta för samhället än vad barnlösa gör varför är det så svårt att acceptera?
De ser till att även någon torkar rumpan på dig när du blir gammal samtidigt som de gör de saker som du gör idag.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-01-25 kl. 22:39.
Citera
2022-01-25, 23:19
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Men snälla rara tror du inte att folk som skaffar barn tar hand om sina föräldrar eller? de gör mer nytta för samhället än vad barnlösa gör varför är det så svårt att acceptera?
De ser till att även någon torkar rumpan på dig när du blir gammal samtidigt som de gör de saker som du gör idag.

Och de tiotusentals timmar som barnlösa har över lägger de på att enbart göra själviska saker då ja?

Kan du inte svara på varför just denna enda grej ska avgöra om någon är självisk eller osjälvisk? Är en akutläkare som räddar liv utan att vabba eller vara föräldraledig en enda dag i sitt liv mer självisk än en oljebolags-VD som skaffat barn?

Är en som grundat och driver ett barnhem i Afrika mer självisk än Pol Pot??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in