2022-01-08, 14:55
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobot
Klart att pedofilen... jag menar Påven, vill att det ska skaffas fler barn.

Oj så lustig man kan vara...
Citera
2022-01-08, 16:02
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Jag menar bara att är du inte katolik behöver du ju inte bry dig om vad han säger.
Fast det tycker jag nog att jag behöver. En stor ledare uttalar sig om något som väldigt många reagerar på. Är det inte bra att ifrågasätta människor i ledande positioner? Jag tycker det, oavsett vem det är. Jag tycker att man närmar sig farliga vatten när man anser att religion är ett undantag på ämne som får diskuteras av bara de redan invigda.
Citera
2022-01-08, 17:03
Medlem
Citat:
Så man bör inte skaffa barn eftersom de kan få ett dåligt liv?
Det stämmer.
Citera
2022-01-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag syftade mer på att de som skaffar barn utan att verkligen tänka på vad det innebär är själviska.

En bra förälder är förstås osjälvisk. Det kräver gigantiska uppoffringar att ha barn, har man inte mycket pengar eller många släktingar/vänner som kan sitta barnvakt så är det i princip som att ha en bilrädd hund man måste ha med sig hela tiden. Man är i princip låst till hemmet i 10+ år framöver.

Ja, nog är det väl meningsfullt i sin striktaste mening. Det fyller per definition en funktion.
Men jag vill nog dra det så långt som att det bara är meningsfullt om man mot förmodan lyckas uppfostra en individ som faktiskt tycker om att leva sedan. Statistiskt sett så är det ganska sannolikt att man misslyckas med det.

Då borde antagligen majoriteten av alla föräldrar genom människans historia att betrakta som själviska med tanke på det genensnittliga antalet barn som avlats fram och dött i tidig ålder pga sjukdomar och svält och hur utbredd fattigdomen varit. Likaså kanske vi borde betrakta majoriteten av alla föräldrar i de fattigare delarna av världen som egoistiska kräk.
Citera
2022-01-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det stämmer.

Men om de kan få ett bra liv då?
Citera
2022-01-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kan så vara men man kan inte avla bara för att det ska vara överbefolkat i framtiden

Säger du som sitter i en uppvärmd lya som drar massa el.

Avrätta er själva till att börja med era hycklare.
Citera
2022-01-08, 17:41
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Då borde antagligen majoriteten av alla föräldrar genom människans historia att betrakta som själviska med tanke på det genensnittliga antalet barn som avlats fram och dött i tidig ålder pga sjukdomar och svält och hur utbredd fattigdomen varit. Likaså kanske vi borde betrakta majoriteten av alla föräldrar i de fattigare delarna av världen som egoistiska kräk.
Det finns ju även den lilla detaljen att så gott som alla barn som föds är mycket själviska under sin barndom.
Undrar var det kommer ifrån.
Citera
2022-01-08, 19:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Säger du som sitter i en uppvärmd lya som drar massa el.

Avrätta er själva till att börja med era hycklare.
Jag har inte sagt ett pip och elen till belysningen gör jag själv och värmer med ved, vad var det du ville?
Citera
2022-01-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Men om de kan få ett bra liv då?
Det kan man aldrig garantera. Däremot kan man garantera att de inte får ett dåligt liv genom att inte skaffa dem.
Citera
2022-01-08, 19:10
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Fast det tycker jag nog att jag behöver. En stor ledare uttalar sig om något som väldigt många reagerar på. Är det inte bra att ifrågasätta människor i ledande positioner? Jag tycker det, oavsett vem det är. Jag tycker att man närmar sig farliga vatten när man anser att religion är ett undantag på ämne som får diskuteras av bara de redan invigda.

Det har du förstås rätt i. Jag känner att jag förklarar mig dåligt här, men jag reagerar kanske lite annorlunda än resten då jag är katolik. 😉
Citera
2022-01-08, 19:11
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det kan man aldrig garantera. Däremot kan man garantera att de inte får ett dåligt liv genom att inte skaffa dem.

Jag antar att du är bitter gentemot dina själviska kräk till föräldrar...?
Citera
2022-01-08, 19:19
Medlem
Citat:
Jag antar att du är bitter gentemot dina själviska kräk till föräldrar...?
Nej. De menade inget illa, de förstod bara inte bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in