Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-05, 13:49
  #1
Medlem
DamnDiddies avatar
Jag skulle vilja börja höja mitt ansikte när jag pratar med folk, uppåt, och kanske vara lite "sömnig" på ögonen, liksom som en "snobbig" look, men jag pratar inte snobbig som när någon är rik-- jag jag är inte rik, jag menar som en tyst och lugn och samlad mäktig indian - men jag pratar inte om att 'look down my nose' mot folk, ingen respektlöshet.. Bara STOISK, that's it, jag tycker att en man som jag ska vara stoisk,,Jag är trots allt en Ubermensch, jag borde leva upp till det och låta det reflektera över hur jag ser på människor när jag face:ar dem.. Och sluta vara så glad och sprallig,,det kan jag vara mot mitt lilla barn--endast, bli stoisk...

Jag fick idén från att se den här scenen, från filmen Smoke Signals:

https://youtu.be/uwcJaUaVfR0?t=42

Naturligtvis måste jag skaffa en stark, muskulös kropp också - det är nästa steg, men jag kan inte gå till gymmet för det skulle inte vara the indian way att göra det - jag måste låta moder jord göra min kropp stark, genom att gå ut och hugga mycket ved och bära tunga stockar, jag vet av erfarenhet att det ger en ganska stark kropp - ett år i naturen. Men jag kan inte ha den här kropps-byggnaden, jag behöver muskler, så jag kan ha mina stora starka armar korsade över bröstet och sitta med mitt ansikte böjt bakåt, som den där indianen på bussen.. Kan inte göra så mycket åt hjärnan, den är riktigt dum, men jag känner i alla fall att jag har något att vara stoisk OM.. Min kvinna har gett mig ett a-ok på att spara mitt hår (aldrig klippa det...och jag som hade 60 cm långt, fan--VARFÖR KLIPPTE JAG HÅRET!!??)...men jag kanske borde ha en mohawk, men då kan jag tas för en punkrockare..

Nån annan som gjort samma sak, tagit till sig samma trait i personligheten/karaktären?
__________________
Senast redigerad av DamnDiddie 2022-01-05 kl. 13:52.
Citera
2022-01-05, 14:01
  #2
Medlem
OneTaps avatar
tror du vreeswijk bara vakna en morgon o tänkte att han skulle va stoisk? nej de kommer du aldrig bli :P antingen så har man de eller så har man de inte. o måste man fråga efter tips på flashback så har man de inte kan ja lova :P
Citera
2022-01-05, 14:44
  #3
Medlem
Narutoshippchops avatar
Någon som är stoisk babblar inte så mycket som du gör. För att vara stoisk måste man vara vis och trygg i sig själv.
Citera
2022-01-05, 14:52
  #4
Medlem
DamnDiddies avatar
Japp, det är sant.. Jag får vara sprallig och gladlynt då...FAN...
Citera
2022-01-05, 14:58
  #5
Medlem
--Gustafsson--s avatar
Är det stoisk "karaktär" eller riktig obryddhet om saker, ting och människor du menar?
Citera
2022-01-05, 17:27
  #6
Medlem
DamnDiddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Gustafsson--
Är det stoisk "karaktär" eller riktig obryddhet om saker, ting och människor du menar?

Jag vet inte riktigt...stoisk(?)...nån slags 'superiority' som gör att jag måste sträcka på halsen och falla neråt med blicken på den jag möter.. Som Nietzsche när han stod sidledes och pratade med folk, för att dom inte förtjänade att möta honom face-on..
Citera
2022-01-05, 17:32
  #7
Avstängd
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Jag vet inte riktigt...stoisk(?)...nån slags 'superiority' som gör att jag måste sträcka på halsen och falla neråt med blicken på den jag möter.. Som Nietzsche när han stod sidledes och pratade med folk, för att dom inte förtjänade att möta honom face-on..

För mig känns snarare en stoisk man ödmjuk.

stoisk från wiki

"Lugn och behärskad under påfrestning; självbehärskad, ståndaktig, karaktärsstark
Han lyssnade på kritiken med stoiskt lugn.
Etymologi Redigera
Stoisk härstammar från stoicismen, en filosofisk riktning i det antika Grekland som bland annat ansåg att man ska sträva efter att fullständigt behärska de onda störningarna i själslivet."
Citera
2022-01-05, 18:51
  #8
Medlem
DamnDiddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
För mig känns snarare en stoisk man ödmjuk.

stoisk från wiki

"Lugn och behärskad under påfrestning; självbehärskad, ståndaktig, karaktärsstark
Han lyssnade på kritiken med stoiskt lugn.
Etymologi Redigera
Stoisk härstammar från stoicismen, en filosofisk riktning i det antika Grekland som bland annat ansåg att man ska sträva efter att fullständigt behärska de onda störningarna i själslivet."

Det är ju just för att jag är så extremt ödmjuk som jag är 'superior'--

- DET ÄR JU INGEN ANNAN SOM ÄR DET!
Citera
2022-01-05, 20:32
  #9
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Någon som är stoisk babblar inte så mycket som du gör. För att vara stoisk måste man vara vis och trygg i sig själv.

Detta. Därför jag själv inte skulle kalla mig själv något ideal eller "ubermensch" precis med tanke på min pinsamma inläggshistorik.

Nihilist och cyniker tål jag att kalla mig själv. Men det är ju ändå inte särskilt smickrande mot mig själv.
__________________
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-01-05 kl. 20:35.
Citera
2022-01-05, 22:00
  #10
Avstängd
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Det är ju just för att jag är så extremt ödmjuk som jag är 'superior'--

- DET ÄR JU INGEN ANNAN SOM ÄR DET!

Haha mhm det är lite paradoxalt det där eller hur.

ödmjukhet är superior xD
Citera
2022-01-05, 23:08
  #11
Medlem
DamnDiddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Detta. Därför jag själv inte skulle kalla mig själv något ideal eller "ubermensch" precis med tanke på min pinsamma inläggshistorik.

Nihilist och cyniker tål jag att kalla mig själv. Men det är ju ändå inte särskilt smickrande mot mig själv.

En ubermensch är varken ideal (när sa jag att jag är ett ideal, jag är gravt annorlunda än det populär-kulturella idealet), extra intelligent eller extra uthållig/stark, eller "mäktig" - en ubermensch är typ en TECKNAD FIGUR fast in-real-life..
Citera
2022-01-05, 23:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Det är ju just för att jag är så extremt ödmjuk som jag är 'superior'--

- DET ÄR JU INGEN ANNAN SOM ÄR DET!

Vad pratag du om. Det finns gott lm ödmjuka människor. Däremot är psykiskt starka människor ovanliga numera.

Om du vill bli stoisk så arbeta på det. Alla kan förändra sin personlighet till det bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback