Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-17, 20:03
Medlem
Var ett bra tag sedan jag bodde i stockholm så jag undrar hur dessa områden är i dagsläget.
Sundbyberg
Kista
Huvudsta
Jakobsberg
Barkarby

Tipsa gärna om prisvärda områden som har tunnelbana och det mest essentiella som man behöver.
Kommer bli tvungen att ta lån på 1.5-2 miljoner, är det något man ska våga sig på nu när allt är så instabilt?
Citera
2022-01-17, 20:06
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Var ett bra tag sedan jag bodde i stockholm så jag undrar hur dessa områden är i dagsläget.
Sundbyberg
Kista
Huvudsta
Jakobsberg
Barkarby

Tipsa gärna om prisvärda områden som har tunnelbana och det mest essentiella som man behöver.
Kommer bli tvungen att ta lån på 1.5-2 miljoner, är det något man ska våga sig på nu när allt är så instabilt?

Jag kan bara prata om Sundbyberg och där är det väldigt trevligt.
Citera
2022-01-17, 20:24
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Undviklista (fara för ditt liv)
Ursvik
Rissne
Hallonbergen
Hjulsta
Akalla
Märsta
Upplands Väsby
Rotebro
Vällingby
Hässelby
Råcksta
Rinkeby
Tensta
Husby
Kista
Bagarmossen
Hagsätra
Skarpnäck
Fisksätra
Norsborg
Hallunda
Vårby gård
Vårberg
Skärholmen
Högdalen
Rågsved
Flemingsberg
Tumba
Sollentuna C
Edsberg
Bandhagen
Fittja
Alby
Sätra
Barkarby
Järfälla
Viksjö C
Åkersberga
Kallhäll (superspecifikt termovägen)
Östberga
Solberga
Huddinge C
Brandbergen
Jordbro
halva Västerhaninge
Skogås
Farsta
Fruängen
Orminge

Semitrygga dock med collateral damage från kringområden

Haninge C
Tullinge
Älvsjö (dock mycket skit från Solberga, Fruängen, Östberga)
Örby Slott

Normalt-ska-du-inte-behöva-vara-rädd-område
Stora delar av Tyresö (akta dig för granängsringen)
Solna C
Stora delar av Hägersten
Saltsjöbaden (enda faran är kaosblattar från Fisksätra)
Hammarby Sjöstad
Värmdö (ju längre ut desto bättre)
Ektorp
Rosersberg
Östermalmstorg
Djursholm
Stora delar av Täby

Hoppas du kommer en bit på vägen i ditt sökande av lght
En budget på 2 miljoner är en bra början, men fortsätt spara så du har råd med en lägenhet och inte en parkeringsplats. Vilken by kommer ni ifrån som är så verklighetsfrånvända vad gäller priser och områden? Kanske dags att ta sig en rejäl funderare inför kommande val, jag har säkert missat hiskeligt många områden!

Ursvik? Fara för liv? Du kan inte mena allvar. Faktum är att Ursvik är det område jag på rak arm skulle rekommendera ts för den budgeten hen uppgett i trådstarten. Ursvik är ett nybyggt och expansivt område. Många barnfamiljer och en hel del trevliga bostäder. För att inte tala om radhuskvarteren som avlöser varandra. Ursvik ligger inte alltför långt bort från city heller, som vissa andra områden som tidigare nämnts i tråden. Måhända att det ligger inklämt mellan stökigare områden som Rissne och Hallonbergen, men det är inget som direkt märks av.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2022-01-17 kl. 21:05.
Citera
2022-01-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag kan bara prata om Sundbyberg och där är det väldigt trevligt.
Finns det områden man ska hålla extra koll på och områden man ska undvika?
Hur är det prismässigt, är det värt pengarna för priserna har ju gått upp rejält.
Citera
2022-01-17, 20:58
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Finns det områden man ska hålla extra koll på och områden man ska undvika?
Hur är det prismässigt, är det värt pengarna för priserna har ju gått upp rejält.

Sumpan centrum helt klart. Om det är värt det kan jag inte svara på, vad har du för alternativ? Vad är din tidshorisont? Klart att priserna kan dippa lite under ett par år men långsiktigt så är det nog inga problem.
Citera
2022-01-17, 21:02
Medlem
Låna lite extra och satsa på Lidingö.
Citera
2022-01-17, 23:10
Medlem
Citat:
Sundbyberg
Kista
Huvudsta
Jakobsberg
Barkarby

Du får mer yta för pengarna i Huvudsta (som är ett bra område, om än lite dött då det är planerat för bil och har väldigt lite liv i gatuplan). Jag skulle dock tränga mig in på något färre kvadrat i Råsunda eller Centrala Sundbyberg. Inte minst i Sundbyberg är det väldigt gym- och restaurangtätt. Båda områden har sina egna biografer. Sundbyberg har närmre till vatten, men Råsunda har närmre till Hagaparken. Centrala Sundbyberg är oftast billigt i "hörnen". Lilla Alby, gränsen till Duvbo, och i närheten av korsningen Gränsgatan, Tulegatan, Råsundavägen.

Kolla dock att föreningen inte är för tungt belånad. Om du inte är ett fan av årsredovisningar kan du få ett hum om belåningsgraden på allabrf.se. Stirra dig inte blind på avgiften. Om marknaden sjunker och räntorna ökar handlar det bara om att sitta ner i båten och vänta ut stormen och inte göra någon panikförsäljning. Kom ihåg att du köper och säljer i samma marknad och att bostäder ofta är en stabil placering av pengar vid hög inflation. Om du köper i en svacka, ha is i magen och pruta. Du har ingen stress om du inte har något att sälja.

Skall inte svartmåla de andra områdena du nämner men de får nog anses vara i en lite lägre liga - så om du har har råd kan du nog skita i dem. Lidingö som någon nämnde är inte dumt det heller. Små lägenheter har faktiskt lägre kvm-pris än i Råsunda & Sundbyberg, men du kommer ruttna på de där bussarna om du inte har bil.
Citera
2022-01-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Sumpan centrum helt klart. Om det är värt det kan jag inte svara på, vad har du för alternativ? Vad är din tidshorisont? Klart att priserna kan dippa lite under ett par år men långsiktigt så är det nog inga problem.
Får fortsätta leta där

Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Låna lite extra och satsa på Lidingö.
Varför lidingö? Det är tyvärr för långt från allt för min del, så det är inte så intressant. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av amnyonnoynma
Du får mer yta för pengarna i Huvudsta (som är ett bra område, om än lite dött då det är planerat för bil och har väldigt lite liv i gatuplan). Jag skulle dock tränga mig in på något färre kvadrat i Råsunda eller Centrala Sundbyberg. Inte minst i Sundbyberg är det väldigt gym- och restaurangtätt. Båda områden har sina egna biografer. Sundbyberg har närmre till vatten, men Råsunda har närmre till Hagaparken. Centrala Sundbyberg är oftast billigt i "hörnen". Lilla Alby, gränsen till Duvbo, och i närheten av korsningen Gränsgatan, Tulegatan, Råsundavägen.

Kolla dock att föreningen inte är för tungt belånad. Om du inte är ett fan av årsredovisningar kan du få ett hum om belåningsgraden på allabrf.se. Stirra dig inte blind på avgiften. Om marknaden sjunker och räntorna ökar handlar det bara om att sitta ner i båten och vänta ut stormen och inte göra någon panikförsäljning. Kom ihåg att du köper och säljer i samma marknad och att bostäder ofta är en stabil placering av pengar vid hög inflation. Om du köper i en svacka, ha is i magen och pruta. Du har ingen stress om du inte har något att sälja.

Skall inte svartmåla de andra områdena du nämner men de får nog anses vara i en lite lägre liga - så om du har har råd kan du nog skita i dem. Lidingö som någon nämnde är inte dumt det heller. Små lägenheter har faktiskt lägre kvm-pris än i Råsunda & Sundbyberg, men du kommer ruttna på de där bussarna om du inte har bil.

Tack för ett väldigt bra svar! Brukar kolla allabrf just för att jag nojar lite för att föreningen kan vara tungt belånad och dåligt skött öht.
Det jag nojar över nu är ett nytt 90-tal och att räntorna stiger. Då sitter man där med 2 miljoner i lån och hög ränta. Har tyvärr inget att sälja så jag har halkat efter en hel del jämfört med majoriteten som har köpt. Har iallafall sparat ihop till 20-30% av priset på bostäderna som ligger ute. Märkt att vissa går en bra bit över utgång och vissa är svårsålda.
Citera
2022-01-18, 17:57
Avstängd
bithaxs avatar
Bromma är okej. En del blattar men du får lgh för 2 miljoner. Finns vissa hus, ofta br där i princip bara svenskar bor. Köp inte för nära hyres komplex.
Citera
2022-01-18, 18:01
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Undviklista (fara för ditt liv)
Ursvik
Rissne
Hallonbergen
Hjulsta
Akalla
Märsta
Upplands Väsby
Rotebro
Vällingby
Hässelby
Råcksta
Rinkeby
Tensta
Husby
Kista
Bagarmossen
Hagsätra
Skarpnäck
Fisksätra
Norsborg
Hallunda
Vårby gård
Vårberg
Skärholmen
Högdalen
Rågsved
Flemingsberg
Tumba
Sollentuna C
Edsberg
Bandhagen
Fittja
Alby
Sätra
Barkarby
Järfälla
Viksjö C
Åkersberga
Kallhäll (superspecifikt termovägen)
Östberga
Solberga
Huddinge C
Brandbergen
Jordbro
halva Västerhaninge
Skogås
Farsta
Fruängen
Orminge

Semitrygga dock med collateral damage från kringområden

Haninge C
Tullinge
Älvsjö (dock mycket skit från Solberga, Fruängen, Östberga)
Örby Slott

Normalt-ska-du-inte-behöva-vara-rädd-område
Stora delar av Tyresö (akta dig för granängsringen)
Solna C
Stora delar av Hägersten
Saltsjöbaden (enda faran är kaosblattar från Fisksätra)
Hammarby Sjöstad
Värmdö (ju längre ut desto bättre)
Ektorp
Rosersberg
Östermalmstorg
Djursholm
Stora delar av Täby

Hoppas du kommer en bit på vägen i ditt sökande av lght
En budget på 2 miljoner är en bra början, men fortsätt spara så du har råd med en lägenhet och inte en parkeringsplats. Vilken by kommer ni ifrån som är så verklighetsfrånvända vad gäller priser och områden? Kanske dags att ta sig en rejäl funderare inför kommande val, jag har säkert missat hiskeligt många områden!

Du glömde Bredäng.
Undvik helt klart.
Citera
2022-01-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Bromma är okej. En del blattar men du får lgh för 2 miljoner. Finns vissa hus, ofta br där i princip bara svenskar bor. Köp inte för nära hyres komplex.

Bromma är bra tips men får kolla upp hur bra kollektivtrafiken är då jag inte kommer ha någon bil.
Citera
2022-01-19, 17:45
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Ursvik? Fara för liv? Du kan inte mena allvar. Faktum är att Ursvik är det område jag på rak arm skulle rekommendera ts för den budgeten hen uppgett i trådstarten. Ursvik är ett nybyggt och expansivt område. Många barnfamiljer och en hel del trevliga bostäder. För att inte tala om radhuskvarteren som avlöser varandra. Ursvik ligger inte alltför långt bort från city heller, som vissa andra områden som tidigare nämnts i tråden. Måhända att det ligger inklämt mellan stökigare områden som Rissne och Hallonbergen, men det är inget som direkt märks av.
Jag som åker dit på utryckningar har en helt annan bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in