Citat:
Ursprungligen postat av
skruvmejsel6
Var ett bra tag sedan jag bodde i stockholm så jag undrar hur dessa områden är i dagsläget.
Sundbyberg
Kista
Huvudsta
Jakobsberg
Barkarby
Tipsa gärna om prisvärda områden som har tunnelbana och det mest essentiella som man behöver.
Kommer bli tvungen att ta lån på 1.5-2 miljoner, är det något man ska våga sig på nu när allt är så instabilt?
Du får mer yta för pengarna i Huvudsta (som är ett bra område, om än lite dött då det är planerat för bil och har väldigt lite liv i gatuplan). Jag skulle dock tränga mig in på något färre kvadrat i Råsunda eller Centrala Sundbyberg. Inte minst i Sundbyberg är det väldigt gym- och restaurangtätt. Båda områden har sina egna biografer. Sundbyberg har närmre till vatten, men Råsunda har närmre till Hagaparken. Centrala Sundbyberg är oftast billigt i "hörnen". Lilla Alby, gränsen till Duvbo, och i närheten av korsningen Gränsgatan, Tulegatan, Råsundavägen.
Kolla dock att föreningen inte är för tungt belånad. Om du inte är ett fan av årsredovisningar kan du få ett hum om belåningsgraden på allabrf.se. Stirra dig inte blind på avgiften. Om marknaden sjunker och räntorna ökar handlar det bara om att sitta ner i båten och vänta ut stormen och inte göra någon panikförsäljning. Kom ihåg att du köper och säljer i samma marknad och att bostäder ofta är en stabil placering av pengar vid hög inflation. Om du köper i en svacka, ha is i magen och pruta. Du har ingen stress om du inte har något att sälja.
Skall inte svartmåla de andra områdena du nämner men de får nog anses vara i en lite lägre liga - så om du har har råd kan du nog skita i dem. Lidingö som någon nämnde är inte dumt det heller. Små lägenheter har faktiskt lägre kvm-pris än i Råsunda & Sundbyberg, men du kommer ruttna på de där bussarna om du inte har bil.